Mijn grootvader

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Peter M
Lid

Mijn grootvader

Bericht door Peter M »

Ik wou deze interessante foto met jullie delen:

Afbeelding

Afgebeeld is mijn grootvader na zijn thuiskomst van het kamp Lager E (zie voor achtergrond mijn artikel op http://www.wo2.nl).
Hier had hij al enkele weken in het ziekenhuis gelegen en was dus al 'vrij goed' hersteld....
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik heb geen foto's van mijn opa toen hij net uit Buchenwald kwam. Heb wel een foto van zijn persoonsbewijs uit eind 1945:

Afbeelding
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Peter.
Hoe oud was je grootvader ten tijde van die foto?.
24/25 jaar ofzoiets?
Hier kun je echt spreken van 'vel over been' :shock:

Adrian.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

inderdaad, hij was toen 25...
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Bizar man. Ik ben blij dat mijn grootvader(s) dat nooit mee hebben hoeven maken. De ene is wel tewerkgesteld ergens...ik weet niet eens waar. Hij is een jaar of 5 geleden overleden en ik heb het hem nooit gevraagd. Wel verhaalde hij altijd over de streken die hij uithaalde zoals de vaten (of hoe noem je het) melk te pikken die voor de duitse soldaten bestemd waren en die naar een weeshuis brengen of toen hij op de trein gezet werd naar Duitsland de lunch van een dikke duitser pikken :). Hij kon altijd zo lachen over toch hele moeilijke momenten voor hem... Maar goed Laat ik niet teveel verdwijnen in mijn fijne herinneringen over hem.

Ik kan het artikel over je grootvader overigens niet vinden :(
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Ik heb van mijn grootouders van vaders kant helaas geen tastbare herinneringen aan de oorlog.
Mijn grootvader heeft in Duitsland heel wat kampen ed. gezien. Hij starte als "vrijwilliger" in de Heinkel Fabrieken bij Berlin. Toen hij bijna naar huis mocht is hij opgepakt en in Sans Soucie gevangen gezet. Daarna Sachsenhausen en als laatste Buchenwald-Halberstadt.

Andere grootouders woonden in Arnhem en werden geevacueerd op 27 september 1945 naar Harderwijk. Ik heb al hun Persoonsbewijzen, papieren, Ausweisen, enkele armbanden voor baantjes bij Evacuatiebureau en Politie.............en al dat soort dingen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat mijn ene oma en opa hebben gedaan weet ik niet, die spraken daar nooit over. Die oma is nu ook verleden en ik verwacht niet dat opa er nog iets over gaat zeggen.
Mijn oma van mijn andere kant vertelde wel eens over de oorlog, maar heeft daar verder niet iets tastbaars aan overgehouden. Ook toen ze overleden was hebben we daar niets over gevonden. Zij is alles nog redelijk rustig doorgekomen. Geen hongerwinter en ze was pas 15 toen de oorlog afliep.
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Mijn eenne oma zegt er helemaal niks over, en mijn opa heb ik het nooit kunnen vragen.
Mijn andere oma zegt er ook haast niks over, en mijn opa wel.
Van hem krijg ik binnenkort de persoonsbewijzen en bonnen enz. van mijn overgrootvader.
En verder praat ik veel er over met mijn buren.

Bjorn.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

benmaf schreef:
Ik kan het artikel over je grootvader overigens niet vinden :(
zie: 'wereldoorlog' -> 'holocaust' -> 'lager E'
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

bizar hoor zulk soort dingen.
wat sommige mensen allemaal wel niet meemaken he?
ik ben blij dat ik gewoon lekker ik ben en hiero een beetje zit te internetten en eigenlijk alleen maar over zulk soort verschrikkelijkheden na denk wanneer ik daarvoor kies.
En dat allemaal dankzij een stel gekke engelsen, amerikanen en russen.
ik zal met de dodenherdenking een minuutje langer stil zijn...
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

He benmaf, je bent de duitsers vergeten ;)
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

wie is hier nou de mafkees...uuh...niet Kees maar Roel.
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Michael op 14 apr 2005, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Wat is nonkel? Mijn Vlaams is nu ook weer niet zo goed?

ABN graag mensen.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Nonkel=Oom
Plaats reactie