Mijn grootvader

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Michael op 14 apr 2005, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Zozo, je familie heeft een rijke geschiedenis, en dan nog met niet van de minste figuren erbij!
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

inderdaad wat een geschiedenis voor een familie!
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Michael op 14 apr 2005, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Waarom heeft die 'klootzak' een aanslag gepleegd?
Waren je grootouders misschien 'landverraders'??
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Kijk iets hoger...
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Michael schreef:Kijk iets hoger...
Ok gelezen.
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

Michael schreef: mijn bompa en de dochter van de 'coupeur'.
[/img]
huh????????
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ze noemde dieje mens 'de coupeur' volgens mij was da de man die verantwoordelijk was voor het attelier.
Brianlinden
Lid
Lid

Michael schreef:Ze noemde dieje mens 'de coupeur' volgens mij was da de man die verantwoordelijk was voor het attelier.
Okee snap het nu :D
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

ZO zeg, wat lijken jullie allemaal op jullie grootouders, Paulstolk echt als 2 druppels water en Peter, jij hebt ook veel trekken van je opa!

Al mijn grootouders hebben de oorlog overleefd!
Mijn opa en oma van moeders kant waren al wat ouder toen de oorlog uitbrak. Mijn opa is was van 1914 en was dus 26 toen de oorlog uitbrak. Hij werkte toen de oorlog uitbrak voor de krant in Amsterdam, waar hij geboren was. Mijn oma werkte als hulp in Haarlem bij een dierenarts en daar heeft ze wel een grappig verhaal over. Er kwam ooit een Duitse militair langs die zei: Meinem Hund hat einen Splitter in seinem Aug(mijn hond heeft een splinter in zijn oog), toen men eenmaal bezig was de hond te 'opereren' hoorde ze achter zich een harde klap. De Duitse militair was flauwgevallen. Ook stond ze een eens bij haar ouderlijk huis met de mattenklopper matten te kloppen toen er een Duitse patrouille met de wapens in de aanslag langskwam omdat ze dachten schoten te horen!
De verdere oorlog heeft zij als zuster in het Burgerziekenhuis doorgebracht en daar heeft ze mijn opa leren kennen die vanaf 1943 geloof ik TBC had. Mijn oma's broer Jan van Doorne ging rond 1936 bij de Nederlansde Marine en was korporaal op het slagschip De Ruiyter. Toen dit schip in 1942 een zware slag leverde in de Javazee met de Japanners werd het schip getorpedeert en naar de bodem gejaagd. Jan wist te ontsnappen en is in allerlei werkkampen terecht gekomen. Hij heeft ook een lange tijd aan de beruchte Buirma-spoorlijn moeten werken. Hij is door de Jappen heel Z.O.-Azie doorgestuurd. In februari/maart 1945 is hij door uitputting en ziekte om het leven gekomen in Japan als krijgsgevangene/dwangarbeider. Jan werd 27 jaar!
Hoe wij dit allemaal weten; Jan was haast de gehele oorlog samen met een medemarinier die Jan van Doorn heette, en niet Jan van Doorne. Van Doorn overleefde de oorlog wel, mijn oma's broer niet. Mijn moeder heeft in de jaren 80 van Doorn geinterviewd over mijn oma's broer.
Mijn oma's vader (die overgens ook Jan heette:D, die was lid van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten. Rond de bevreiding heeft hij in blauwe overall met Stengun opgetreden als BS'er. Ook heb ik een brief in mijn bezit van het BS hoofdkwartier te velde, ondertekend door Prins Bernhard.
Mijn oma's neef Cornelis (Kees) Verschoor heeft rond 1942 verplicht dienstgedaan in de NAD, de Nederlandse Arbeids Dienst (soort Nederlandse RAD). Hij bleef daarna langer dan verplicht was en heeft afgezwaaid toen men hem NSB lid wilde maken. Hij heeft nog een korte 2 weken gewerkt en is daarna naar Berlijn gestuurd om daar een uniform te krijgen en (waarschijnlijk) als SS-Frontarbeiter of Org. Todt lid te werken aan het front. Hem is daar op een gegeven moment de wapens aangeboden, die hij geweigerd zou hebben. Daarna heeft hij nog een tijdje in Rusland gezeten voordat hij verlof aanvroeg om te trouwen en onderdook, waar is niet bekend.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Rijke familiegeschiedenis heb je!
Ik weet alleen wat er in de oorlog gebeurde met mijn grootouders aan moeders kant, die van vaders kant heb ik nooit gekend. Mijn opa ging jong de oorlog in (hij was van 1934) en echt veel had hij niet meegemaakt. Tijdens operatie Market Garden keek hij vanuit de Schijndelse molen naar de para's van de 101st Airborne Div en ging als jong ventje geregeld naar het Eerdse slagveld om wat interessante spulletjes te zoeken (kogels, granaten en dat soort dingen dus) Een paar maanden later was er van zijn huis niets meer over dan een hoop stenen, niks was nog overgebleven. Tijdens die bombardementen schuilde hij met 200 anderen in het klooster en weet nog het een en ander over dat de Schotten hen bevrijden. Een man zat aan een trommel van zo'n Highlander en kreeg me toch een klap :D Waaschijnlijk heeft hij nog een soldaat gezien die ik vorig jaar nog ontmoette. Mijn oma was nog jonger toen de oorlog begon, bouwjaar is nl. 1936. Ze weet alleen nog de landing van de 101st airborne en dat ze een Amerikaanse vriend had toen waarmee ze speelde. Ook hielp ze de Duitsers met het laden van kanonnen :S Haar broer zat later in Nederlands-Indie
Van mijn vaders kant weet ik wel dat mijn oudoom in 1940 in dienst zat, of mijn opa in dienst zat weet ik niet.
Door deze verhalen is dus mijn interesse gewekt in de WOII, de 51st Highland en de 101st Airborne Division :)
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Mijn opa van mijns vaders kant heeft ook redelijk veel meegemaakt in de tweede oorlog.Zo vertelde die eens tot hij met de klas waar hij toen in zat marcheerende Jeugd Nsb'ers(De jeugdstorm) bekogelde met stenen.En tot ze op koningendag allemaal een stukje karton of aardappelschil op het t-shirt of kledingstuk deden want die Nsb'ers niet leuk vonden.(Want er zat een nsb'er bij mijn opa in de klas dus die werd ook altijd erg gepest en heel gemeen).Hij heeft ook wel eens stiekem in de nacht met de jongeren van Wijck(Een wijk in Maastricht) pamfletten rondgebracht enzo.En ze hebben ook eens 6 uur vastgezeten met 2 klassen bij de SS.Hij heeft ook gezien hoe naar de bevrijding de OD(ordedienst) vrouwen kaalschoren omdat ze bevriend enzo waren met de duitsers.Hij heeft ook nog 2 weken in Coma gelegen door een bombardement van de geallieerden en zat toen een aantal uren onder het puin van zijn huis.Ik heb nog veel meer verhalen maar dan word het een beetje te lang :wink:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Brianlinden
Lid
Lid

Hmm....Mijn opa en oma woonen nu in Valkenburg Z-h, Mijn opa woonde voor de oorlog in Leiden. Er is daar niet zo veel gebeurd wat ik wel weet dat zijn oom (dirk dacht ik zo) vaak op de daken verstopte voor razzia's. Vlak waar zij woonden was een kazerna die in de oorlog in gebruik is genomen door de jawel DUITSERS, toen in 1943 of 1944 een mislukt bombardement was op het spoortje,(het doel was een hooftkwartier (SS/WH ?) de bommem kwamen terecht op een woonwijk dat veel slachtoffers namen. Toen de oorlog zijn eind naderde hebben ze toch zijn oom gepakt gekregen maar hij heeft duitland nooit gehaald. Hoe weet ik niet mijn overgrootoma heeft een jonge knaap ongeveer 17-8 zien huilen en naar binnengehaald en gevraagd hij miste zijn muttie, De vader van mijn opa heeft op de grebbelberg gevochten met de cavelarie hij zat in een schuttersputje toen zijn beste maat een kogel door zijn kop kreeg. Aan het eind van de oorlog heeft mijn opa verteld werd er brood gegooit en kwamen de tranen uit zijn ogen en storte hij bijna in het buurmeisje heeft zich letterlijk doodgegeten. ook zat er in de familie een moffenhoer maar daar weet ik niks van want dat is nog steeds een zware schande in de familie ook is bij haar een kind gebaard door de duitsers en is verstoten en opgevoed door mijn oma

Toen de Fallschirmjagers in Valkenburg landen, heeft er 1 een misdropping gehad en is in de tuin van mijn overgroot opa geland en zo een mooi tuintje vernield :D Mijn oma en overgroot moeder hebben er veel over verteld, Het scheen dat er al voor de 10 de mei al duitsers zaten ze waren via de rijn naar een fabriek gegaan die werd beheerd door een nsbér. Op een gegeven moment werd de oorlog zo hevig dat ze moesten vluchten naar een schuilkelder toen ze daar zaten moest mijn oma's moeder naar de wc ze weigerde naar de po te gaan die in een hoekje stond dus besloot ze over straat te gaan en binnen haar behoefte te doen toen ze in haar huis kwam zag ze 2 doode nederlanders met een duitsers die hun stripte dat was natuurlijk nadat zijn was geweest naar de wc toen ze weer terug was kreeg ze te horen dat een kind van ongeveer 3 maanden was gestorven en je raad het nooit op de plek waar de po stond was een handgranaat naar binnen gegooit vanuit daar zijn ze naar het huisje van langendijk gegaan en zijn meerdere malen beschoten door beide kanten NL en Duitsers. waar ook mensen waren geschoten. Toen de gevechten op zijn eind waren zijn ze weer terug gegaan. het halve dorp lag aan puin en er waren veel gewonden en doden. Mijn opas vader moest in het wijland lijken ruimen en begraven. Hij heeft veel aanboden gehad van de buurman ?? of vriend of hij erbij kwam hier doele hij op de NSB. aan het einde zijn veel duitsers gevlucht en is er heel wat geplunderd waaronder het serviesgoed en natuurlijk de fietsen. Toen de amerikanen kwamen met hun mooie vliegtuigjes begon iedereen te huilen van geluk en er werd ook brood gedumpt op het vliegveld. ik kan wel uren typen van verhalen maar nu ben ik wel een beetje klaar dacht ik zo
Verzamelaar_Freak
Lid

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Mooie verhalen iedereen, ik weet helemaal niks over mijn familie...
Plaats reactie