Vlaamse Volksduitsers

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Michael
Lid
Contacteer:

Vlaamse Volksduitsers

Bericht door Michael »

Ik vermoed dat er voor de oorlog Volksduitsers in Vlaanderen woonden, en ik vroeg me af wat er na mei 1940 met hen gebeurde? Ik weet dat er voor en tijdens de bezetting veel Duitse (NS-)organisaties, zoals de Hitlerjugend in Limburg actief waren, omdat er onder andere Duitsers werkte in de mijnen.
Werden de mannen ingelijfd in de Wehrmacht?

Michael
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Het aantal Duitsers dat voor de oorlog in Vlaanderen woonden zal wel miniem geweest zijn. Waarom zouden ze ?

Wat wel zo is, is dat in de Belgische oostkantons vele volksduitsers woonden( en nog steeds wonen). Feit is dat ze tot de uitvoering van de herstelbetalingen opgelegd door het Verdrag van Versailles gewoon Duitsers waren binnen hun landsgrenzen. De ganse streek rond Malmedy- Eupen en Sankt Vith was Duits grondgebied tot 1919 en werdt door Belgie geannexeerd volgens het verdrag.
Vele van deze volksduitsers vonden werk in het niet zoverafgelegen industriegebied rond Luik. Met name in de wapenindustrie !
Uiteraard zullen er enkele uitgewaaid zijn tot in Belgisch Limburg, alhoewel ik denk dat hun aantal te verwaarlozen is.
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Ik denk dat sommigen van hen zelf in de Waffen - SS zat als ze "zuiver" genoeg waren...
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

King tiger schreef:Ik denk dat sommigen van hen zelf in de Waffen - SS zat als ze "zuiver" genoeg waren...
daar hoefden ze toch niet zuiver voor te zijn? Vlamingen, Walen etc. gingen toch ook bij de Waffen SS.. ik denk dat jij de Heer bedoelt?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Sommige vlaming traden idd toe tot het Freiwilligen-Legioen Flandern "Langemarck".
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Mike.H schreef:
King tiger schreef:Ik denk dat sommigen van hen zelf in de Waffen - SS zat als ze "zuiver" genoeg waren...
daar hoefden ze toch niet zuiver voor te zijn? Vlamingen, Walen etc. gingen toch ook bij de Waffen SS.. ik denk dat jij de Heer bedoelt?
Ja, even verwisseld :roll: Maar de Vlamingen mochten dus wel bij de Heer komen omdat zij ook van de Germaanse afkomst waren en de Walen niet.
Juist zo :?:
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Walen gingen in het begin juist in de Wehrmacht omdat ze nog niet bij de Waffen SS mochten.
Plaats reactie