De minst kwade ?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Goof
Lid

Re: Speer

Bericht door Goof »

Charly1975 schreef:
Goof schreef:Voor degenen die in Speers architectuur geïnteresseerd zijn: Ook in Nederland staat een gebouw dat door hem werd ontworpen.
Ik ben nieuwsgierig....welk gebouw ?
Dacht dat jullie het nooit zouden vragen... :wink: In Huisduinen bij Den Helder staat een officiersmess die door Speer ontworpen is. Voor zover ik weet het enige Speer-gebouw in Nederland.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Foto ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Helaas, dan moeten we wachten tot ik weer eens in Den Helder moet zijn en dat zal het voorjaar wel worden.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
kodiakbeer
Lid

Bericht door kodiakbeer »

Z,n mooiste ontwerpen zijn helaas nooit gebouwd.
Het stadion had ik graag willen zien,en die enorme koepel waar de ST pieter klein bij zou zijn geweest.
Buiten alle propoties toen,maar aangezien nu eigenlijk alles mag,zou het toch een fantastisch gezicht zijn geweest.

Het stadion zou eventueel benut kunnen worden voor concerten van Rene Froger zo.n 400000 toeschouwers :lol:
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dit topic gaat niet direct over een film/serie oid. Wel over personen. Daarom verplaats ik dit topic naar een subforum dat beter van toepassing is.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Dönitz was toch ook niet zo'n slechte volgens mij hoor... Ik zit te twijfelen tussen hem en Speer.
Mich
Lid

Bericht door Mich »

kodiakbeer schreef:
IIT vele andere laffe veroordeelden.die probeerden hun vege lijf te redden DMV het bekende ich habe nicht gewust .
In feite bekende Speer als enigste gewoon schuld ,ook voor zaken waar hij hoogstwaarschijnlijk geen weet van had , alleen mischien wel het vermoeden.hij had het toch niet echt kunnen veranderen.
Ik ben het met je eens dat 'ich habe es nicht gewusst' te vaak in de Neurenbergse rechtszaal heeft geklonken. Over Speer verschillen we toch van mening.
Ppvallend is het namelijk dat Speer, toen de verdachten aan het begin van het proces de kans kregen om schuld of onschuld te bekennen, zichzelf ook niet schuldig achtte.
Speer was een hoogst geraffineerde figuur, die door middel van zijn goede gedrag, intelligente overkomen en het nemen van verantwoordelijkheid de galg heeft ontlopen.

Voor mij zou Hess de minst slechte nazi zijn. Het is wel jammer dat zijn handtekening onder de Neurenberger rassenwetten staat. Maar volgens mij was hij een vrijwel geobsedeerde volgeling van Hitler, met niet eens zo veel gek verstand van het hele politieke systeem.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Mich schreef:Voor mij zou Hess de minst slechte nazi zijn.
Vergeet niet dat Hess jarenlang Hitlers 2e man was en dus ook geen rein geweten heeft, zoals jij al de Neurenberger rassenwetten opnoemde.
Wel kan je zeggen dat Hess als enige top-nazi echt stappen heeft ondernomen om vrede te behouden met Engeland.

Uiteindelijk trek ik wel de conclusie dat Hess het minst erg was, want vergeet niet dat Speer met de door hem op gang gebrachte massaproductie duizenden dwangarbeiders heeft uitgeput en er weinig levend vanaf zijn gekomen.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Mijn favoriete nazitopper: Hjalmar Schacht, Minister van Economische zaken tot 1939. Hij eindigde in een concentratiekamp en werd te Nürnberg vrijgesproken.
Als je die niet mee wilt tellen: Göring. Deze was de menselijkste, een soort Duitse versie van Al Capone. Zijn enig doel was zoveel mogelijk van het leven te genieten, kan niet schelen tegen welke prijs. Hij had dus een onvervalste gangstermentaliteit. Hij had ook nog eens de wilskracht om van een heroïneverslaving af te kicken.
De rest - inclusief Hess, Speer en Göbbels - was een stel psychopaten, idioten of hielenlikkers (of een combinatie).
Laatst gewijzigd door Moengoman op 12 jun 2007, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Wel, wel, wel.

Göring werdt gevangengenomen met een koffer vol verdovende geneesmiddelen. Hij kickte af onder doktersbegeleiding in de Nürnberggevangenis onder toezicht van Colonel Andruss.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Speer was hoogst intelligent, maar heeft volgens mij niet de juiste straf gekregen als je kijkt naar de andere hoge nazi's.
Een idioot zou ik hem niet willen noemen, en volgens mij was hij geen grote(re) hielenlikker (dan anderen).
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Taalfout, ik heb het verbeterd. Nee, Speer was geen idioot en ook geen psychopaat. Maar hij was wel een enorme hielenlikker. Na 1945 heeft hij tot aan zijn dood lopen slijmen hoe schuldig hij wel niet was. Was hij door de Russen opgepakt en in dienst genomen, had hij daar zijn bouwkundige dromen proberen te verwezenlijken.
Als ik die man hoorde praten of iets van hem las, werd ik altijd een beetje misselijk. Speer is het bewijs bij uitstek, dat intelligente mensen niet betrouwbaarder zijn in moreel opzicht dan Jan met de Pet en Truus met de Hoed.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

En daarom een eeuwenoud topic maar opgraven. :roll:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

5 maanden maar. Als mensen het toch intressant vinden? Zolang is het niet geleden.
Over Speer: ik vind hem ook een beetje een gluiperd als ik over hem lees. Jammer, want verder was het toch wel een goeie denk ik.
Trouwens, ik denk zelfs dat intelligente mensen over het algemeen minder betrouwbaar zijn.
Ze weten beter hoe ver ze kunnen gaan of hoe ze iets moeten aanpakken zonder gepakt te worden.
Aan de andere kant hebben ze misschien (dit is even allemaal heel erg gegeneraliseerd) meer last van hun geweten.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Als Speer met de huidige kennis zou worden berecht, zou hij zeker de strop hebben gekregen. Zonder zijn economische organisaties zou de oorlog 2-3 jaar EERDER zijn afgelopen.

En even over gangster Goring. Van alle Nazi's in Neuremberg had hij (samen met Seis-Inquart) het hoogste IQ. Die gozer had al snel geen zin meer in de oorlog en vluchtte steeds meer in zijn kapitalistische wereldje. De gangster vergelikjing is noch niet eens zo slecht.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
Plaats reactie