ertevelde - rieme

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
King tiger
Lid
Contacteer:

ertevelde - rieme

Bericht door King tiger »

26 mei 1940, ertevelde - rieme,

Een groep soldaat in een versterkte schuilplaats voor het begin van de slag. Opeens horen de moegstreden Belgen gerommel...

Sergeant: He, (onbekend) ga ne keer na buite en kijk ne keer wade ziet afkome.
Onbekende soldaat: Maes (Overgrootvader) kunde gij nie gaan zien, gij ziet daar naast den uitgang.
Sergeant: Nee, kep et aan u gevraagd!
Overgrootvader: Neenee tis goe sergeant, kzal kik wel goan.
...
Een messerschimdt Bf-109 komt overgevlogen en spot mijn overgrootvader. Mijn overgrootvader krijgt 2 kogels door het hoofd en 3 in be buik...En toen begon de miserie :(

Ik ben dus ondertussen te weten gekomen dat hij daarom het belgisch oorlogskruis met psalm heeft gekregen (dat ik al gepost heb bij mijn verzameling). Maar heeft er iemand foto's van de slag want ik hoor van iedereen dat het een groot gevecht was maar ik vind zelf niets.
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Probeer eens contact te nemen met die gast van het Canada War museum in Adegem. Dat ligt in de buurt van Ertvelde en die persoon heeft volgens mij ook veel info over de meidagen 1940 en de gevechten in de streek.
Website: http://www.canadamuseum.be/

Edit: je kan misschien ook eens proberen bij de geschiedkundige kring of gemeentebestuur van Ertvelde.
Mocht je veel tijd overhebben en vervoer hebben naar Brussel kan je een kijkje nemen in de archieven. telefoon: 02 701 12 72
For King & Country
King tiger
Lid
Contacteer:

Echt, bedankt leieboordbewoner
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gefreiter Porta
Lid

Bericht door Gefreiter Porta »

Hmm zeer interessant verhaal, ben zelf afkomstig van Kluizen en ben natuurlijk altijd geinteresseerd in zulke verhalen.
Jammergenoeg kan ik je niet echt helpen.
Als je informatie wilt weten over de slag aan het kanaal Gent Terneuzen moet je Tim maar eens contacteren.Hij zal je graag helpen :wink:
King tiger
Lid
Contacteer:

bedankt :-)
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Gefreiter Porta gaf de gouden tip - ik ben van Ertvelde-Rieme en hou me bezig met de slag aan het kanaal Gent-Terneuzen - maar ik heb King tiger maanden later uiteindelijk zelf gecontacteerd met meer informatie over zijn overgrootvader. Voor eventuele andere nieuwsgierigen quote ik uit mijn mailtje:
Uw overgrootvader is geboren te Gent, 16/07/1909. In 1929 is hij voor een eerste keer opgeroepen voor militaire training. Dat zal wellicht niet langer dan een paar maand hebben geduurd. Bij de mobilisatie van 1939-1940 is hij dan opnieuw opgeroepen geweest en ingedeeld bij de 4de compagnie van het 32ste linieregiment. De eerste oorlogsdagen bestonden vooral uit terugtrekken, maar vanaf 20 mei moesten ze zich ingraven aan het kanaal Gent-Terneuzen. Zijn bataljon lag in een sector iets ten zuiden van Rieme. Ik kan u dit eventueel aanduiden op een kaart met de opstellingen van de verschillende eenheden. Zijn compagnie was er één die zwaar bewapend was met mitrailleurs en de pelotons van de 4de compagnie (een compagnie bestaat uit 4 pelotons) werden verdeeld over de drie andere compagnies van het bataljon. Op 23 mei kwam de grote Duitse aanval met een voorafgaand artilleriebombardement. Tientallen mannen van het eerste bataljon, vooral van de eerste compagnie, zijn hierbij gesneuveld. De Duitsers zijn hier een eind over het kanaal geraakt, maar werden diezelfde avond nog teruggedreven door een tegenaanval van het 14de linieregiment. De 4de compagnie had 'maar' twee gesneuvelden: uw grootvader en een zekere Sergeant Lannoo. Het is mij niet bekend wat er precies met uw grootvader is gebeurd. Op zijn graf (ik heb er een foto van) staat dat hij op 26 mei is gesneuveld, dat zal wellicht niet kloppen - tenzij hij gewond is geraakt en pas later is overleden. Dit durf ik echter te betwijfelen. Uw grootvader is namelijk op 7 juni 1940 ontgraven ergens aan het kanaal - als hij gewond was geraakt was hij daar niet gebleven. Ik heb een verslag van twee bladzijden van zijn compagniecommandant Capt. Caluwé over de veldtocht van mei 40, uw grootvader wordt er helaas niet in vermeld.
Soldaat Maes sneuvelde op de middag van 23 mei toen volgens getuigen tientallen Messerschmitts de Belgische stellingen overvlogen. Het gesprek uit de openingspost kan dus zeker kloppen.

Bij deze nog eens een oproep dat iedereen met informatie, materiaal, getuigenissen en dergelijke in verband met deze slag bij het kanaal Gent-Terneuzen mij steeds kan contacteren. Meer informatie vind je op mijn site: http://users.pandora.be/belgiandetect/wo2/index.htm
Plaats reactie