Is wel elke oorlogsmisdadiger gestraft?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren

Welke oorlogsleider had eigenlijk gestraft moeten worden?

Stalin
37
70%
Churchill
8
15%
Molotov
2
4%
Chroesjtsjov
1
2%
Anders, namelijk...(in Poll aangegeven)
5
9%

Totaal aantal stemmen: 53

HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

heb je daar ook een bron van?
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Rednas schreef:
HMS Renown schreef:Met minder bommenwerpers HET STATION EN INDUSTRIE bombarderen. Het is niet alleen ik die wil toegeven jij wilt gewoon niet toegeven dat het bombardement voor een deel wel verantwoord was.
Maar dat is beide niet gebeurt, je spreek nu gewoon over een heel ander soort missie. Dit was gewoon een terreurbombardement als vergelding.
Ik zou het eerder beschrijven als een show-terreurbombardement. Met vergelding had dit maar weinig meer te maken. Eerder wat indruk maken op de Russen en de rol en bijdrage van de RAF (Bomber Command) in de oorlog wat in de verf zetten.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

von Manteuffel schreef:
Rednas schreef:
HMS Renown schreef:Met minder bommenwerpers HET STATION EN INDUSTRIE bombarderen. Het is niet alleen ik die wil toegeven jij wilt gewoon niet toegeven dat het bombardement voor een deel wel verantwoord was.
Maar dat is beide niet gebeurt, je spreek nu gewoon over een heel ander soort missie. Dit was gewoon een terreurbombardement als vergelding.
Ik zou het eerder beschrijven als een show-terreurbombardement. Met vergelding had dit maar weinig meer te maken. Eerder wat indruk maken op de Russen en de rol en bijdrage van de RAF (Bomber Command) in de oorlog wat in de verf zetten .
Nog erger
HMS Renown
Lid

von Manteuffel schreef:
Rednas schreef:
Ik zou het eerder beschrijven als een show-terreurbombardement. Met vergelding had dit maar weinig meer te maken. Eerder wat indruk maken op de Russen en de rol en bijdrage van de RAF (Bomber Command) in de oorlog wat in de verf zetten.
:?: Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Sorry hoor maar dit vind ik pure speculatie.
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Jij hebt nog niet helemaal door dat oorlog een groot politiek spelletje is he? Al helemaal als het gaat om Amerika en Rusland. Het begon al vanaf het moment dat Amerika zich in de Tweede Wereldoorlog mengde, dat was puur omdat ze niet wilden dat Europa Communistisch zou worden na de overwinning van de Russen. Waarom denk je dat de Koude Oorlog volgde ?
HMS Renown
Lid

Amerika wilde niet dat Europa communistisch werd.
1. Wat heeft dat te maken met het bombardement op Dresden?
2. Er is al verschillende keren gezegd dat het bombardement is uitgevoerd door de RAF.

Trouwens als ze toch wilde dat Europa helemaal niet communistisch werd waarom hebben ze dan niet de strategie van de Britten niet gevolgd? Ze konden door gaan tot Berlijn maar de Amerikanen wilde dat niet. De troepen van Patton zijn zelfs uit Tjeshie teruggefloten.

En ook de koude oorlog ging niet om een oorlog in West-Europa dat ging om een rechtstreekse aanval op de VS.

Je denkt toch niet zeker dat de Amerikanen uit medelijden met ons zijn komen meevechten omdat de Russen ons kwamen overheersen???
von Manteuffel
Lid

HMS Renown schreef:
von Manteuffel schreef:
Rednas schreef: Maar dat is beide niet gebeurt, je spreek nu gewoon over een heel ander soort missie. Dit was gewoon een terreurbombardement als vergelding.
:?: Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Sorry hoor maar dit vind ik pure speculatie.
Dat is zeker geen speculatie, maar een mening die ik gevormd en afgeleid heb uit de feiten in combinatie met wat algemene achtergrondkennis.

Meer in het algemeen over Dresden, iets wat ik nu net lees: "At the Yalta Conference, the Russians had asked for major attacks by the air forces of the Western Allies on cities behind the Eastern Front. This request coincided with British plans for massive bombing raids to disrupt German defenses in the East, to aid the next Soviet offensive." (WEINBERG, Gerhard L., A World at Arms - A Global History of World War II,[...] 812.)

Verder: "[...][General Anderson] stated that the Soviet Union, as at Yalta - and thereafter - had urged the Allies to attack Dresden. The argument was that the Germans were using the Dresden marshalling yards for the assembly by the Germans of reinforcements and supplies for the eastern front, a front on which the Soviets were mounting a wide-ranging offensive.
We all have read, I suppose, that Winston Churchill and British Bomber Command thought that attacking Dresden would somehow shorten the war. But the prevailing view at our headquarters was that the Soviet Union - probably by request from Stalin to Churchill or to Roosevelt - urged these attacks. [...]" (zie https://www.airforcehistory.hq.af.mil/P ... /ultra.pdf: PUTNEY, Diane T., ULTRA and the Army Air Forces in World War II: An Interview with Associate Justice of the U.S. Supreme Court Lewis F. Powell, Jr., 55-56 e.v. Daterend uit 1987. Waarbij trouwens ook het dodenaantal bij Dresden op ongeveer 30.000 geschat wordt. Veel lager dus dan andere bronnen voordien. Ik weet niet in hoeverre dit aantal door latere onderzoeken en bronnen wordt bevestigd.)
von Manteuffel
Lid

HMS Renown schreef:2. Er is al verschillende keren gezegd dat het bombardement is uitgevoerd door de RAF.
Ik citeer nogmaals uit de tweede bron uit mijn vorige post: "On the night of February 13-14, 1945, the British RAF Bomber Command used approximately 770 bomber aircraft in two attacks against Dresden. In two separate daylight attacks on February 14 and 15, the American 8th AF used a total of 527 bomber aircraft." (voetnoot 80)

Dat het Amerikaanse beleid in de oorlogsjaren gedomineerd werd door anti-communisme is trouwens zever in pakskes. Er waren zeker veel anti-communisten in de VSA, maar dit had zeker geen invloed op Roosevelt's politiek tav Sovjet-Rusland.
HMS Renown
Lid

von Manteuffel schreef:
HMS Renown schreef:2. Er is al verschillende keren gezegd dat het bombardement is uitgevoerd door de RAF.
Ik citeer nogmaals uit de tweede bron uit mijn vorige post: "On the night of February 13-14, 1945, the British RAF Bomber Command used approximately 770 bomber aircraft in two attacks against Dresden. In two separate daylight attacks on February 14 and 15, the American 8th AF used a total of 527 bomber aircraft." (voetnoot 80)

Dat het Amerikaanse beleid in de oorlogsjaren gedomineerd werd door anti-communisme is trouwens zever in pakskes. Er waren zeker veel anti-communisten in de VSA, maar dit had zeker geen invloed op Roosevelt's politiek tav Sovjet-Rusland.
Deze reactie is bedoelt op julian. Niet op jou.
von Manteuffel
Lid

HMS Renown schreef:
von Manteuffel schreef:

Deze reactie is bedoelt op julian. Niet op jou.
Dat weet ik wel, maar ik kwam het net tegen. Ik hoop dat ik geen regel overtreden heb door toch een reactie te plaatsen.
Julian
Lid

Bericht door Julian »

HMS Renown schreef:1. Wat heeft dat te maken met het bombardement op Dresden?
Helemaal niks.
Ik geloof dat er net toch écht werd gezegt dat Amerika eraan heeft meegeholpen.
HMS Renown schreef:Trouwens als ze toch wilde dat Europa helemaal niet communistisch werd waarom hebben ze dan niet de strategie van de Britten niet gevolgd? Ze konden door gaan tot Berlijn maar de Amerikanen wilde dat niet. De troepen van Patton zijn zelfs uit Tjeshie teruggefloten.
Dat weet ik ook niet, maar je kunt niet ontkennen dat Amerika heel graag Berlijn in wou nemen voordat de Russen dat deden.
HMS Renown schreef:En ook de koude oorlog ging niet om een oorlog in West-Europa dat ging om een rechtstreekse aanval op de VS.
Dat waren enkel wat kleine redenen voor Amerika om aan te vallen. Het ging gewoon om het bestrijden van het Communisme en de wapenindustrie opkrikken.
HMS Renown schreef:Je denkt toch niet zeker dat de Amerikanen uit medelijden met ons zijn komen meevechten omdat de Russen ons kwamen overheersen???
Nee, niet uit medelijden voor ons. Uit angst voor een steeds groter wordende Soviet-Unie!
HMS Renown
Lid

Ach die dikke nekken in Washington zouden het heus niet erg vinden als bij wij overheerst werden door Moskou.

En Von Manteufel, dat is zeker niet verboden maar ik zeg het er even bij :)
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Zeker wel, omdat het schadelijk zou zijn voor henzelf.
HMS Renown
Lid

Ja natuurlijk economisch afzetgebied. Anders waren wij inderdaad overheerst door de Russen.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Dat, maar dat niet alleen. Als ze bondgenoot Europa kwijt zouden zijn zouden ze zelf ook een stuk minder invloed hebben én het zou makkelijker voor de Russen om de VS zelf binnen te vallen.
Plaats reactie