Mijn Overgrootmoeder en Overgrootvader

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
D_Dutch
Lid

Mijn Overgrootmoeder en Overgrootvader

Bericht door D_Dutch »

Mijn overgrootvader zat in het leger, de marine zelfs, al vanaf jongs af aan.
Hij begon als matroos en uiteindelijk steeg hij tot Luitenant Constabel op de HMS. De Ruyter.
Waar die gevaren heeft weet ik helaas niet, maar mijn oma zegt ergens bij Indonesië in de tweede wereldoorlog.
Maargoed, het schijnt dat er op dat schip muiterij is gepleegd en dat hij toen van zijn rang is afgezet, en toen hij terug kwam was zijn vrouw (mijn overgrootmoeder) overleden doordat duitse artsen haar teveel uranium toedienden voor haar kanker.
Maargoed, hij kwam thuis met een grote truck met "moffenhoeren" en toen stapte hij uit, en toen vroeg hij waar zijn vrouw is, en mijn oma en haar zussen en broer wezen naar het grote schilderij van haar, ze was dus dood.
Een tijd later ging overgrootvader met een "moffenhoer" om, en is er later mee getrouwd als het goed is.
Dit speelde zich allemaal af aan het einde van de oorlog, eind 1944.
Ik heb zelf nog een foto van mijn overgrootmoeder, enkele dagen voordat ze stierf, best eng... (ik heb nog heel veel foto's van overgrootmoder uit de oorlog)
Daarnaast heeft mijn opa als krijgsgevangene in Frankrijk gewerkt zegt mijn oma.
En heeft mijn andere opa als soldaat in Grebben Bergen (o.i.d) gevochten, en het schijnt dat op een gegeven moment de kogels van mijn opa op waren :P
En meer weet ik niet meer wat me oma verteld heeft.
Maargoed dit is het verhaal van mijn oma wat ik geschreven heb :)
En het is niet met allerlei schietscenes enzo maar het geeft wel een beeld van een normaal gezin tijdens de oorlog.
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Had je beter hier in kunnen posten:

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=13568
rik3445
Lid

Re: Mijn Overgrootmoeder en Overgrootvader

Bericht door rik3445 »

D_Dutch schreef:Mijn overgrootvader zat in het leger, de marine zelfs, al vanaf jongs af aan.
Hij begon als matroos en uiteindelijk steeg hij tot Luitenant Constabel op de HMS. De Ruyter.
Waar die gevaren heeft weet ik helaas niet, maar mijn oma zegt ergens bij Indonesië in de tweede wereldoorlog.
Maargoed, het schijnt dat er op dat schip muiterij is gepleegd en dat hij toen van zijn rang is afgezet, en toen hij terug kwam was zijn vrouw (mijn overgrootmoeder) overleden doordat duitse artsen haar teveel uranium toedienden voor haar kanker.
Maargoed, hij kwam thuis met een grote truck met "moffenhoeren" en toen stapte hij uit, en toen vroeg hij waar zijn vrouw is, en mijn oma en haar zussen en broer wezen naar het grote schilderij van haar, ze was dus dood.
Een tijd later ging overgrootvader met een "moffenhoer" om, en is er later mee getrouwd als het goed is.
Dit speelde zich allemaal af aan het einde van de oorlog, eind 1944.
Ik heb zelf nog een foto van mijn overgrootmoeder, enkele dagen voordat ze stierf, best eng... (ik heb nog heel veel foto's van overgrootmoder uit de oorlog)
Daarnaast heeft mijn opa als krijgsgevangene in Frankrijk gewerkt zegt mijn oma.
En heeft mijn andere opa als soldaat in Grebben Bergen (o.i.d) gevochten, en het schijnt dat op een gegeven moment de kogels van mijn opa op waren :P
En meer weet ik niet meer wat me oma verteld heeft.
Maargoed dit is het verhaal van mijn oma wat ik geschreven heb :)
En het is niet met allerlei schietscenes enzo maar het geeft wel een beeld van een normaal gezin tijdens de oorlog.
Indrukwekkend...!
Als je dat allemaal leest :wink:
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Over muiterij op de Ruyter weet ik niets, maar bedoel je niet de muiterij op het vlaggenschip HMS de 7 Provinciën?
Die is meegenomen door Indische matrozen toen de Hollandse officieren aan land waren naar een restaurant... toen het schip te dicht bij Batavia kwam heeft een vlieger van de marina (Met opdracht een bom voor of achter het schip te gooien) een voltreffer geplaatst.

Er waren een 20tal doden en een flink aantal gewonden. De muiterij was wel meteen over.
De Nederlandse officieren zijn (licht) gestraft, de kapitein is overgeplaatst naar een ander, veel kleiner schip. De matrozen kregen milde gevangenisstraffen.
Deas Gu Cath
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Dat zou ook kunnen, en dat dan misschien overgrootvader toen naar HMS. De Ruyter is overgeplaatst.
Ik zal nog eens vragen aan mijn oma :)
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Wouter schreef:Over muiterij op de Ruyter weet ik niets, maar bedoel je niet de muiterij op het vlaggenschip HMS de 7 Provinciën?
Die is meegenomen door Indische matrozen toen de Hollandse officieren aan land waren naar een restaurant... toen het schip te dicht bij Batavia kwam heeft een vlieger van de marina (Met opdracht een bom voor of achter het schip te gooien) een voltreffer geplaatst.

Er waren een 20tal doden en een flink aantal gewonden.
Wouter heeft gelijk, de HMS de 7 Provinciën is inderdaad gekaapt in februari 1933 doordat de Indische bemanning in opstand kwam tegen de verslechterde arbeidsomstandigheden (bezuinigingen) en bij een luchtaanval op het schip kwamen 23 bemanningsleden om het leven...

Maar over de HMS de Ruyter heb ik 0,0 informatie gevonden dat het schip ooit doel is geweest van muiterij, het is wel getorpedeerd tijdens de slag om de Javazee en is met de commandant Schout- bij- nacht Karel Doorman ten onder gegaan...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Oké, zou het ook mogelijk zijn om te kunnen zien welke mensen op die schepen dienden in de tweede wereldoorlog?
(hogere rangen misschien?)
Misschien is er dan ook meer duidelijkheid te scheppen :)
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Gegevens van militairen met geboortejaar van 1900 of later zijn op te vragen bij het ministerie van defensie. Ik kan je hiervoor via de PB wel een Email adres geven, als je dit wilt. Dit gaat echt niet gemakkelijk, ik probeer namelijk ook achter de militaire loopbanen van mijn familie te komen, maar dat krijg je niet zomaar! :(

Je moet een schriftelijke aanvraag indienen, bijgevoegd een kopie van je ID kaart/paspoort, een kopie van de overlijdensakte (Indien overleden) óf een foto van een grafsteen. Ook moet je toestemming hebben van directe familie van de persoon in kwestie.
Nu hebben mijn grootouders geen overlijdensakte's meer en zijn hun vaders gecremeerd of het graf is geruimd....
Deas Gu Cath
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Ik heb nog wat info gevonden:

Mijn overgrootvader bleek krijgsgevangene in Stüttgart te zijn.
Hij heeft inderdaad toch gevaren op de Zeven Provinciën (niet op de HMS. De Ruyter).
Hij is waarschijnlijk na de muiterij een rang gedegradeerd naar Korporaal Constabel (i.p.v Luitenant Constabel, ik weet niet wat hoger ligt)
Brian
Lid

Bericht door Brian »

D_Dutch schreef:Hij is waarschijnlijk na de muiterij een rang gedegradeerd naar Korporaal Constabel (i.p.v Luitenant Constabel, ik weet niet wat hoger ligt)
Als hij van Luitenant naar Korporaal word gedegradeerd (wat dus ook al betekend dat je een stapje omlaag gaat :P ) kan dat inderdaad kloppen...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Na wat onderzocht te hebben ben ik er ook achter gekomen dat mijn overgrootvader rond 1944 krijgsgevangene was te Stüttgart.
Alleen kan ik niet veel vinden over een eventueel kamp dat daar stond.
Kan iemand mij daar wat meer over vertellen? :oops: :)
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Wat ik zo snel kan vinden is dat er bij Stuttgart een doorgangskamp voor joden was...

Dulag Für Juden Stuttgart Germany.

Ik zal morgen wel eens verder zoeken of er in de buurt ook Oflags zaten.
Deas Gu Cath
Plaats reactie