mijn overgrootvader moest als arts naar een concentratiekamp

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
woudy
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2007, 19:41
Locatie: Amersfoort

mijn overgrootvader moest als arts naar een concentratiekamp

Bericht door woudy »

hi
ik ben net nieuw
en zoek naar informatie over mijn overgroot vader hij was nsber al voor de oorlog en wilde eruit stappen en moest daarom naar duitsland of misschien wel verder naar een concentratiekamp en heeft daar erge dingen gezien waar hij nooit over wou praten
nou heb ik hem nooit gekend want hij is ergens na de oorlog overleden maar mijn moder en haar zus willen het wel weten
wie kan me helpen hoe ik moet zoeken

ik snap best als er mensen zijn die daar totaal geen zin in hebben omdat hij slecht was en aan de verkeerde kant stond maar ik wil het wel graag weten
thanx
whoever saves one live,
saves the world entire
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie

Bericht door marf »

Dan moeten we wel zijn gegevens hebben en volgnummer...
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
woudy
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2007, 19:41
Locatie: Amersfoort

Bericht door woudy »

ik heb alleen zijn naam op dit moment
F. M. H. E. HERMANS
ik hoop dit weekend meer gegevens over hem te krijgen van mijn oma
ik weet ook geen data
thanx
whoever saves one live,
saves the world entire
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ik zou eens bij het NIOD gaan kijken...

Sbas
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Re: mijn overgrootvader moest als arts naar een concentratie

Bericht door Goof »

woudy schreef:hi
Ik ben net nieuw en zoek naar informatie over mijn overgrootvader. Hij was nsb-er al voor de oorlog en wilde eruit stappen, en moest daarom naar Duitsland of misschien wel verder naar een concentratiekamp en heeft daar erge dingen gezien waar hij nooit over wou praten.
Nou heb ik hem nooit gekend want hij is ergens na de oorlog overleden, maar mijn moeder en haar zus willen het wel weten. Wie kan me helpen hoe ik moet zoeken?

Ik snap best als er mensen zijn die daar totaal geen zin in hebben omdat hij slecht was en aan de verkeerde kant stond, maar ik wil het wel graag weten,
thanx
Bedankt voor je post. Ik zal maar een paar dingen beantwoorden, omdat ook ik niet precies weet wat je overgrootvader heeft gedaan in WO2:
1. Velen waren voor WO2 lid van de NSB. Dat hield niet in dat men na 1940 verplicht kon worden om in Duitsland te gaan werken. Als je overgrootvader dus in Duitsland heeft gewerkt heeft hij zich waarschijnlijk zelf gemeld. Deze vrijwilligers werden meestal ingedeeld bij de Waffen-SS (een heel andere organisatie dan de Duitse SS!).
2. Je overgrootvader werd blijkbaar als arts ingezet bij de medische verzorging in een of ander concentratiekamp. Ik kan me voorstellen dat hij dat achteraf heeft betreurd.
3. Als je echt wilt weten hoe het je overgrootvader is vergaan kun je het beste in je familie eerlijk, open en nieuwsgierig navragen wat er over hem bekend is. Als je begint als moralist zul je niet veel te weten komen. Accepteer dat omstandigheden en keuzes toen (vooraf) anders waren dan nu achteraf.
Succes met het vinden van je waarheid!
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Ik denk dat je bij het NIOD al een redelijke stap kan zetten in je onderzoek. Verder zou ik bij de gemeente-archieven (waar je overgrootvader tijdens de oorlog ingeschreven stond) eens navraag gaan doen. Tevens bestaan er van veel voormalige concentratiekampen Stichtingen die over heel veel informatie beschikken, een kamparts zal daar zeker geristreerd staan. Omdat je niet weet om welk kamp het gaat (dat maak ik op uit je verhaal) kan het dus zo zijn dat je erg veel schrijfwerk te wachten staat.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat zo'n onderzoek erg veel tijd kan gaan kosten, desal niet te min wens ik je erg veel succes en hoop ik dat je met antwoorden naar je familie kan komen.

Michiel
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55

Bericht door gamer0004 »

Iedereen kon gedwongen worden te werken in Duitsland later in de oorlog, NSB-er of niet. Ik weet alleen niet of ze een "gewoon" persoon als kamparts zouden inzetten...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing, ClaudeBot en 0 gasten