Wist je dit over Albert Blithe (Easy Company)?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Edo76
Lid

Wist je dit over Albert Blithe (Easy Company)?

Bericht door Edo76 »

Ik weet niet of ik dit onder Films & Televisie moet plaatsen of onder persoonlijk. Omdat het hier om 1 specifiek persoon gaat toch maar onder persoonlijk.
Ik vind het best wel tragisch dat iemand met een dergelijke staat van dienst door de filmmakers dood werd gewaand. Volgens mij is er ook geen rectificatie op nieuwe DVD's geplaatst. Of maak ik door deze opmerking er toch een Film & Televisie topic van?

En dan nu het weetje:
In een van de afleveringen van Band of Brothers © werd getoond hoe Blithe plotseling blind werd. Een tijdelijke psychische oorzaak. Later kon je zien dat hij zwaar gewond raakte in zijn nek. De andere leden van Easy Company (Currahee veteranen) waren in de veronderstelling dat Blithe daarvan niet was hersteld en dat hij in 1948 in Philadelphia, PA was overleden. Nadat de tv-serie was vertoond namen familieleden van Blithe contact op en toonden met hun informatie en bescheiden aan dat Blithe aan zijn rechter schouder gewond was geraakt , daarvan was hersteld, de eerste jaarlijkse reünie van de101ste Airborne Division Association had bijgewoond en dat hij daarop volgend een voorbeeldige militaire loopbaan had gehad. (inclusief meer dan 600 parachute sprongen en een Military Advisory and Assistance Group assignment -MAAG- in Taiwan).
Hij werd na Carentan teruggestuurd naar de Verenigde Staten om daar van zijn verwondingen te herstellen en werd voor de rest van de oorlog vrijgesteld van dienst. Hij bleef gedurende een jaar uit het leger en ging weer aan het werk bij Westinghouse. Hij deed afstand van zijn vrijstelling voor het leger tijdens de oorlog en tekende weer bij als paratrooper. Hij werd gedurende een tijdje gelegerd in Fort Hood Texas.

Albert Blithe overleed in 1967 tijdens zijn diensttijd in Duitsland. Hij overleed als gevolg van een ongeval nadat hij de herdenking van de Slag om de Ardennen had bezocht. (zie brief hiernaast). Hij is met militaire eer begraven op Arlington National Cemetery.
(Bron: http://members.chello.nl/~p.vandewal/blithepag1.htm)

Apart om te zien hoe een (zoals ie is neergezet) in eerste instantie "panisch" iemand uitgegroeid is tot wat hij geworden is. Prachtig! Wat me zo aanspreekt in zijn persoon is dat zijn angst zo begrijpelijk is en hoe hij zich in ontwikkelt en de rest er veel minder moeite mee lijkt te hebben/beter met hun angst om kan gaan. Indrukwekkend ook de woorden die Blithe hebben "geactiveerd": je kan pas functioneren als je accepteert dat je al dood bent! (geen letterlijke quote).
Laatst gewijzigd door Edo76 op 06 aug 2007, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ik wist dit al... Heeft, denk ik, ook ooit eens hier op het forum gestaan...
Het is en blijft natuurlijk een tragische feit dat men in een schitterende tv-serie zoals 'Band of Brothers' zo'n fout heeft gemaakt...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Edo76
Lid

Bericht door Edo76 »

Ik had al lopen zoeken op dit onderwerp op dit forum, maar heb niets kunnen vinden. Daarom durfde ik het aan om het neer te zetten hahaha.
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ik heb ondertussen ook nog eens gezocht en ik vind het ook niet... :P
Ik zal het dan waarschijnlijk wel op een ander forum gelezen hebben...
Dus wel goed dat je het hier hebt durven neerzetten :wink:
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Ivo Wilms
Lid

Bericht door Ivo Wilms »

"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Edo76
Lid

Bericht door Edo76 »

BUSTED!
Hoe heb je het gevonden? Heb het niet gevonden in de zoekfunctie door op Blithe te zoeken.

Vind het vinden van topics sowieso lastig. Maar dat is misschien effe wennen. Heb volgens mij op deze site ook al eens allerlei uitspraken gevonden die in WO2 zijn gemaakt. Dat kan ik ook niet meer vinden.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Als je op de zoekpagina 'Blithe' invoert krijg je acht resulaten, met het bovengenoemde topic als derde resultaat...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
viny
Lid

Bericht door viny »

Hij sprak mij in de serie ook erg aan, vooral het stukje dat hij in zijn put zit, vol met angst, terwijl naast hem iemand, zonder dekking staat te schieten. Niet dat het echt gebeurd is, maar het blijft een mooi stukje!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Edo76
Lid

Bericht door Edo76 »

Ben bang dat we nu een beetje off topic gaan, maar ik krijg als ik naar "zoeken" ga bovenaan de pagina wel 8 (incl. mijn topic) resultaten, maar zijn heel algemene resultaten over Band of Brothers. Had misschien de moeite moeten nemen alles door te spitten.

Neemt niet weg dat ik het persoonlijk interessant genoeg vind om het te vermelden onder een eigen topic. Heeft die beste man absoluut meer dan verdiend!
Edo76
Lid

Bericht door Edo76 »

viny schreef:Hij sprak mij in de serie ook erg aan, vooral het stukje dat hij in zijn put zit, vol met angst, terwijl naast hem iemand, zonder dekking staat te schieten. Niet dat het echt gebeurd is, maar het blijft een mooi stukje!
Precies Viny!
Wat dat betreft kan ik mezelf nog het beste in hem verplaatsen. In die zin: ik denk dat ik 10 kleuren str.... zou sch.... Maar ja: ze zeggen dat je dat moeilijk kan zeggen en dat sommige ineens zo een enorme adrenalineshot krijgen dat je ze niet meer herkent. Zo begrijp ik ook nog steeds niet waar die mannen de kracht vandaan haalden om ondanks alles wat er om hen heen gebeurde het strand op stormden. Even afgezien van het feit dat dat wel het slimste was en dat je weinig keuze had. Maar een gestrande landingsboot lijkt me dan toch ook wel heel verleidelijk om achter te gaan schuilen.
viny
Lid

Bericht door viny »

Edo76 schreef:
viny schreef:Hij sprak mij in de serie ook erg aan, vooral het stukje dat hij in zijn put zit, vol met angst, terwijl naast hem iemand, zonder dekking staat te schieten. Niet dat het echt gebeurd is, maar het blijft een mooi stukje!
Precies Viny!
Wat dat betreft kan ik mezelf nog het beste in hem verplaatsen. In die zin: ik denk dat ik 10 kleuren str.... zou sch.... Maar ja: ze zeggen dat je dat moeilijk kan zeggen en dat sommige ineens zo een enorme adrenalineshot krijgen dat je ze niet meer herkent. Zo begrijp ik ook nog steeds niet waar die mannen de kracht vandaan haalden om ondanks alles wat er om hen heen gebeurde het strand op stormden. Even afgezien van het feit dat dat wel het slimste was en dat je weinig keuze had. Maar een gestrande landingsboot lijkt me dan toch ook wel heel verleidelijk om achter te gaan schuilen.
Juist, je zal niet weten hoe oorlog is tenzij je er zelf in gezeten hebt.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Nou, persoonlijk vond ik het al genoeg om mijn zwager over zijn verse ervaringen te horen vertellen. Ik was op bezoek bij mijn schoonouders, een km of 10 achter het front. Mijn zwager had in de voorste linies gezeten en had na zijn actie een dag verlof gekregen.
De oorlog was maar een kleintje: de Surinaamse burgeroorlog. Maar zoals ik al schreef, voor mij was het meer dan genoeg, destijds in 1990.
viny
Lid

Bericht door viny »

Ik vind wel dat je op zo'n voorbeeld toch, een betrokkende kunt noemen hoor.
Edo76
Lid

Bericht door Edo76 »

viny schreef:Ik vind wel dat je op zo'n voorbeeld toch, een betrokkende kunt noemen hoor.
Ik begrijp niet wat je bedoelt Viny.
viny
Lid

Bericht door viny »

Nou, eigenlijk is moenogam in een oorlogs gebied geweest, wat ik uit zijn post kan halen. Hij is vlakbij de linies geweest en ik vind dat hij een stukje oorlog heeft mee gemaakt.
Plaats reactie