Wist je dit over Albert Blithe (Easy Company)?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Afbeelding
bas timmers
Lid

Bericht door bas timmers »

ik wist dit ook over blithe.

eigenlijk is het niet te bevatten dat ze bij het maken van de serie band of brothers dit niet ontdekt hebben .

ze hebben meer fouten gemaakt in de serie

zoals het hospital in bastogne laten ze zien dat het een kerk [st pierre]

terwijl dat dat niet zowas ,het was een soort waren huis .
even buiten bastogne richting neufchateau.
zo zie je maar dat je de geschiedenis zomaar kan veranderen
groeten bas timmers
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

bas timmers schreef:zo zie je maar dat je de geschiedenis zomaar kan veranderen
Dat kan je niet..... Je kan alleen klakkeloos geloven wat je op TV ziet....
29th Let's Go!!!!!
bas timmers
Lid

Bericht door bas timmers »

mee eens .

maar ze schrijven en schrijven maar en het verhaal veranderd met de jaren of ze laten een hoop weg .

zie een voor beeld op het re-enactment forum op het topic historisch
forum het verhaal de race naar bastogne .

groeten bas timmers
karell
Lid

Bericht door karell »

tja...dat is het moeilijke met geschiedenis.

het is geweest...maar hoe was het ook al weer?!

daarom is het belangrijk dat het wordt vastgelegd. maar ook al wordt het vastgelegd, over de jaren heen wordt steeds maar aangepast door verschillende redenen. (druk van regeringen, bonden, of niet eens met opzet, persvrijheid of juist geen persvrijheid).

daarnaast kunnen verschillende mensen eenzelfde gebeurtenis anders ervaren en de verschillende mentalen modellen (mental maps) die een individu bezit (welke zijn gemaakt door opvoeding en het leefmilieu enz) bepalen hoe een gebeurtenis worden ervaren, verwerkt en opgeslagen.

voorbeeldje heirvan is marketgarden....montgomery noemde het een overwinning, de meeste geallieerde vonden dat ze verslagen waren, en sommige geallieerde critici vonden zelfs dat Duitsland daar een overwinning had geboekt. verschillende meningen, over één en hetzelfde aspect en heirbij zijn nog niet eens de Duitsers aan bod geweest.

maar ja...terug naar blithe...dit is wel een erg groffe fout, waar weinig 'veschillende meningeen' over kunnen zijn.

tot hier mijn pleidooi ;)
bandofbrothers506
Lid

Albert Blithe

Bericht door bandofbrothers506 »

[/i] Albert Blith is inderdaad na de oorlog, 17 december 1967, overleden aan zijn verwondingen. Ook heb ik gehoord (van wie kan ik helaas niet zeggen) dat Captain Winters niet bij de aanval op crossroads tegen de 2 duitse ss compagnieen was. Ik weet niet of dit waar is, want in zijn memoires staat van wel. Dit ben ik nog aan het uitzoeken. Voor meer informatie over Easy ga naar: http://www.freewebs.com/bandofbrothers_506
karell
Lid

Bericht door karell »

ik heb dit in alle boeken gelezen, en Winters speelt daar zo'n hoofdrol in, dat ik het nauwelijks kan geloven dat het niet waar zou zijn. Daarnaast is Winters al in meerdere acties zijn compagnie(in het geval van crossroads was het geloof ik een peleton dat tijdens patrouille vast was komen te zitten) voorgegaan, dus voor heldendaad/moed hoeft hij dit niet te verzinnen. Ik hoop op korte termijn het boek 'brothers in battle' te verkrijgen, en daar zal het aspect ook zeker in voorkomen.

je wetenschappelijke houding spreekt me aan, dat je dit nog gaat onderzoeken enz. maar vooralsnog verwerp ik het ten zeerste omdat ik in alle boeken lees dat het heeft plaatsgevonden, niemand het ooit heeft tegengesproken (in ieder geval niet in de media), en nog een belangrijk argument: je wilt de bron niet bekend maken. het is dus sowieso niet te verifieren wat het (vooralsnog) een loos argument cq. een loos statement maakt (voormij althans).

dus gebaseerd op het aantal boeken dat ik erover heb gelezen, mijn informatie gewonnen van het internet en de televisieserie, moet ik zeggen dat ik er niks van geloof. maar het kan natuurlijk zijn dat al deze boeken en series zich baseren op één enkele bron. maar zoals al gezegd, ik kan niet geloven dat niemand van de toen aanwezige van de compagnie er nooit iets van hebben gezegd, sterker nog: dat ze het zelfs hebben bevestigd!

maar ook kritisch naar mijzelf toe: ik was er zelf natuurlijk niet bij, het enige waar ik mij op kan baseren zijn de aanwezige literatuur en de serie(die gebaseerd is op de literatuur).

dus vooralsnog geloof ik er niks van, maar ik ben erg beniewd naar je verdere onderzoek! houdt mij/ons op de hoogte!

mvg karell
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Er zijn wel meer fouten in band of brothers gemaakt ook kleine fouten zoals T/5 cpl.Joseph D. Liebgott na de oorlog een kapper was en gee taxichauffeur en dat hij in San Francisco leefde hij leefde in Oakland hij is nooit in San Fransisco geweest!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Re: Albert Blithe

Bericht door Joe_Liebgott »

bandofbrothers506 schreef:[/i] Albert Blith is inderdaad na de oorlog, 17 december 1967, overleden aan zijn verwondingen. Ook heb ik gehoord (van wie kan ik helaas niet zeggen) dat Captain Winters niet bij de aanval op crossroads tegen de 2 duitse ss compagnieen was. Ik weet niet of dit waar is, want in zijn memoires staat van wel. Dit ben ik nog aan het uitzoeken. Voor meer informatie over Easy ga naar: http://www.freewebs.com/bandofbrothers_506
HE! ff serieus het staat ook in voorbij Band of brothers dat hij op de dijk was en dat boek heeft hij zelf geschreven denk je nou echt dat hij het zelf verzint!?! En er waren ook heel veel easy veteranen bij diezeggen toch ook dat Winters op de dijk was.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Lucky-Angel
Lid

Bericht door Lucky-Angel »

Dat er ''fouten'' worden gemaakt, is dit ooit niet misschien uit privé redenen, of om geheimhoudingsplicht omdat er nog steeds dingen zijn die niet openbaar mogen worden gemaakt?
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Lucky-Angel schreef:Dat er ''fouten'' worden gemaakt, is dit ooit niet misschien uit privé redenen, of om geheimhoudingsplicht omdat er nog steeds dingen zijn die niet openbaar mogen worden gemaakt?
Nee.

Band of Brothers is gebaseerd op het boek geschreven door Steven Ambrose. Het is geen documentaire, het moet spanned zijn. Dus niet te veel hoofdpersonen. De waarheid bijgeschaven en spectaculairder maken.

Wij kijken als verzamelaars / historici terwijl de serie het globale verhaal verteld. Soms zien de makers de fouten pas achteraf of vinden de "fout" toch wel een soort van filmische sensatie. Veteranen hebben bevoorbeeld geklaagd dat er zoveel gevloekt werd.
Ook dat er zo ontzettend veel handsignalen gebruikt werden. Meer als toen het geval was. Dit is waarschijnlijk te wijten dat de consultant Dale, die ook een rol speelt, een vietnam veteraan is en deze handsignalen aan de acteurs heeft geleerd. Het ziet er spectaculair uit die gebarentaal en waarschijnlijk daarom gewoon zo gelaten.

Dus voor al degene die zich afvragen waarom al die verschillende fouten.
1) Ziet er leuker uit als de werkelijkheid

2) Klinkt leuker als het echte gezegde tekst in die tijd. En of de script schrijfer heeft flink zijn fantasie moeten gebruiken. En geen tijd (en zin?) om echt alles uit te zoeken dus fantasie gebruiken. Of foute informatie gekregen en verder niet bekeken.

3) In die 1 uur die die aflevering mag duren kan niet alles verteld worden en moet het simpeler "verteld" als de werkelijkheid. Veel gefilmde scenes moeten geschrapt worden.

(Bv. toen de 101e in de serie met bootjes overstak om de Britse airbornes op te halen, heeft men nog een aardig stuk gefilmd van die evacuatie. Dit alles is weggeknipt. Men heeft speciaal voor die scenes veel Britse smocks en parabroeken laten maken en die zijn vrijwel niet te zien vanwege dit knippen. Veel Britse webbing aangeschaft en geblancoed en alle figuranten daarvan voorzien en niets van te zien.)
Plaats reactie