PT Henry I. Tannenbaum

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re:

Bericht door Peter »

Joe_Liebgott schreef:
Peter schreef:Tannenbaum is een Joodse naam, zijn voorouders zijn van Duitse afkomst waarschijnlijk.
Oke bedankt!
Graag gedaan, overigens geldt dat ook voor de naam Liebgott. In de 19e eeuw zijn er veel Oost europese Joden naar de VS geëmigreerd, veel van die Joden spraken Jiddisch wat een taal is die enigzins verwant is aan het Duits. Het is een lang verhaal over wat men de Diaspora noemt ( de verspreiding van het Joodse volk over de wereld als gevolg van pogroms en grenswijzigingen ) maar veel van die Joden kwamen uit Duitstalige gebieden, vandaar ook die Duits klinkende namen.

Leuk om te weten:
wikipedia schreef:De voornaamste versies zijn:

West-Europees Jiddisch (Westjiddisch)
Deze variant, die voor de oorlog door veel Nederlandse joden gesproken werd, is nagenoeg uitgestorven. Het is een van de moeilijkere varianten.
Pools Jiddisch
Deze variant wordt gesproken door de aanhangers van chassidische bewegingen met hun oorsprong in Polen, zoals Belz en Bobov. Er zitten vrij veel Slavische woorden in.
Hongaars of Jeruzalems Jiddisch
Deze variant wordt door de leden van de ultra-orthodoxe joodse gemeenschap van Jeruzalem gesproken, die al sinds ruim honderd jaar in Jeruzalem wonen. Bijvoorbeeld door de aanhangers van bewegingen zoals Toldos Aharon, Dushinsky en Neturei Karta. Jeruzalems Jiddisch lijkt zeer sterk op Duits, en heeft zijn oorsprong in het Hongaars Jiddisch. De verwantschap tussen Hongaars Jiddisch en Duits komt door het feit dat Duits naast Jiddisch de meest gebruikte taal onder Hongaarse joden was.
Litouws en Russisch Jiddisch
Deze variant wordt door een deel van de Litvishe (Litouwse) charedische gemeenschap en door enkele van de oudere aanhangers van Lubavitch gesproken en is sterk beïnvloed door de Slavische talen, en is dus ook een vrij lastige variant.
Oekraïens en Roemeens Jiddisch
Deze varianten bevatten veel slavische termen en behoren tot de moeilijkere varianten.
Daar is 'ie weer!
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Re: PT Henry I. Tannenbaum

Bericht door Joe_Liebgott »

Nooit van gehoort dat er ook joodse talen waren. Het is Joseph D. Liebgott, ik opgezocht wat Joseph betekende, maar ik ben het vergeten. En weet u mischien waar die D. voor zou kunnen staan?

Nogmaals bedankt!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik heb geen idee waar de D voor staat... Ik heb wat gezocht op Internet, zonder resultaat.
Daar is 'ie weer!
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Peter schreef:Ik heb geen idee waar de D voor staat... Ik heb wat gezocht op Internet, zonder resultaat.
Toch Bedankt!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ik vermoed dat je achter de D. ook niet zal komen of met heel veel moeite vanwege de privacy wet in Amerika.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
bob6960
Lid

Bericht door bob6960 »

Ik zag dit onderwerp ineens voorbij komen.
Je eerste vraag is heel interessant: Waarom kreeg hij een monument voor zichzelf?
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

bob6960 schreef:Ik zag dit onderwerp ineens voorbij komen.
Je eerste vraag is heel interessant: Waarom kreeg hij een monument voor zichzelf?
Als je het plakaat op het monument leest zie je dat het ook opgedragen is aan de andere soldaten.
Doordat Tannenbaums zoon persoonlijk zijn verhaal heeft verteld aan de bewoners ter plaatse en doordat er een individuele foto van de gedode soldaat Tannenbaum bestaat waarop hij vrijwel ongeschonden erop staat valt hij gewoon meer op.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
bob6960
Lid

Bericht door bob6960 »

Uiteraard heb ik het plakkaat gelezen, ik was er gisteren.
Toch is het vreemd: er wordt niet weergegeven welke company het is, noch wordt weergegeven hoeveel slachtoffers er vielen.
Zover ik weet vertelde Sam Tannenbaum zijn (zoon van) zijn verhaal niet ter plaatse in Ottré, maar dat is een detail. Hij ontmoette mensen van U.S. Veterans Friends Luxembourg tijdens een bijeenkomst van AWON in Washington en die waren geïnteresseerd in zijn verhaal. Later ontdekte Tannenbaum de foto van Tony Vaccaro (http://www.ncweb.com/~davecurry/brothers/Bihain.html). Dat is de enige foto, zover ik weet, van de "slachting".
Ik heb over de Ottré Massacre verder niets kunnen vinden op Internet: alleen via AWON en de website van Dave Curry (lid van AWON).
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

bob6960 schreef:Uiteraard heb ik het plakkaat gelezen, ik was er gisteren.
Toch is het vreemd: er wordt niet weergegeven welke company het is, noch wordt weergegeven hoeveel slachtoffers er vielen.
Zover ik weet vertelde Sam Tannenbaum zijn (zoon van) zijn verhaal niet ter plaatse in Ottré, maar dat is een detail. Hij ontmoette mensen van U.S. Veterans Friends Luxembourg tijdens een bijeenkomst van AWON in Washington en die waren geïnteresseerd in zijn verhaal. Later ontdekte Tannenbaum de foto van Tony Vaccaro (http://www.ncweb.com/~davecurry/brothers/Bihain.html). Dat is de enige foto, zover ik weet, van de "slachting".
Ik heb over de Ottré Massacre verder niets kunnen vinden op Internet: alleen via AWON en de website van Dave Curry (lid van AWON).
Dat de gegevens niet weer worden gegeven is waarschijnlijk de beslissing geweest van de maker(s). En waarom wel niet? Kunnen we over speculeren.
Echter er is over de betreffende eenheid wel wat te vinden Company F, 331st Infantry, 83rd Division Division,
Maar het is geen afslachting geweest te vergelijken met Malmedy. Als je het verslag leest van de overlevende sergeant werden de gewonden gedood. Hoewel het niet goed te keuren is dat er gewonde gevangenen worden doodgeschoten. Geef ik een stukje weer wat er op een ander front gebeurde:

Tijdens de slag om Arnhem gaf een groepje gewonde licht en zwaar zich over aan de oprukkende Duitsers. Nadat de Duitsers zich tussen de gevangenen waren schoot hun officier een van de zwaar gewonde gevangenen dood. De Britten waren vanzelfsprekend zwaar verontwaardigd. De Duitser gaf aan dat de betreffende soldaat veel te lijden had en gezien zijn verwondingen het niet zou overleven. Achteraf gaf de Britse verteller toe dat de betreffende soldaat het ongetwijfeld niet gered zou hebben en dat hij gewoon uit zijn lijden is geholpen. Maar op dat moment was hij ook zwaar verontwaardigd.

Een Britse arts in dezelfde slag verteld hoe hij een buikoperatie had uitgevoerd (op Brigadier Hacket met de nep rang Korporaal) Een Duitse arts die het had gezien vertelde dat hij in geval kop en buikverwonding geen operatie uitvoerde maar de betreffende gewoon plat spoot. (Dood gingen ze meestal toch)

Kortom een aantal gewonde gevangenen die gedood worden halen vaker de geschiedenis boekjes niet.

Ik vermoed dat omdat het geen Malmedy achtige omstandigheid betrof dit niet als massacre op het monument staat.
Er zijn wel meer monumenten waar geen eenheden op staan vermeld omdat men bang is die ene eenheid te vergeten. Dus draag je het op aan de "Amerikanen / Britten / Canadezen / bevrijders", die daar gesneuveld zijn. kan je verder ook geen fouten maken.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie