Finse soldaat

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Finse soldaat

Bericht door mannerheim »

Hallo iedereen,

Zoals sommigen van jullie misschien al opgevallen is, ben ik lange tijd niet meer op dit forum actief geweest.
Nu ik hier eens kijk schrik ik me werkelijk helemaal rot van hoe het forum er nou uitziet. :zapped: Maar dat is een ander verhaal. :|

Waarvoor ik dit bericht schrijf:

Ik ken iemand die uit een nalatenschap in het bezit is gekomen van een foto waarop een veldgraf in Oekraïne staat van een Finse soldaat die in Duitse krijgsdienst was en in 1942 op 19 jarige leeftijd gesneuveld is.
We zouden de foto heel erg graag naar de familie sturen omdat deze hoogstwaarschijnlijk niet weet van het bestaan ervan.
Zodat zij dat hoofdstuk eindelijk af kunnen sluiten. We hebben een lijst van mensen met dezelfde achternaam als deze soldaat, zelfs een met dezelfde voornaam.
Nou wordt een probleem: de taal. Fins is voor mij niks meer dan een grote groep van letters in willekeurige volgorde.
Aangezien ik weet dat er op dit forum veel mensen zitten met veel kennis over de Tweede Wereldoorlog, en een grote interesse en passie hiervoor, vraag ik jullie: wie kan mij helpen deze familie op te sporen? (het liefst natuurlijk in het Fins, alhoewel ik weet dat dit vrijwel een utopie is)

Tips zijn natuurlijk ook van harte welkom.

mvg,

Mannerheim
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 28 keer

Re: Finse soldaat

Bericht door Jim »

Ik deel je mening over de layout van het forum. :frownno: Als het werkt moet je het niet "repareren" zegt men.

Maar mijn tip: De Finse ambassade! Bovenaan hun website staat hun adres gegevens.
http://www.finlande.nl/nl/

Succes zou ik zeggen
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Re: Finse soldaat

Bericht door mannerheim »

Jim schreef:Ik deel je mening over de layout van het forum. :frownno: Als het werkt moet je het niet "repareren" zegt men.

Maar mijn tip: De Finse ambassade! Bovenaan hun website staat hun adres gegevens.
http://www.finlande.nl/nl/

Succes zou ik zeggen
Dank je, Jim.

Wel bedroevend, ik dacht dat op dit forum betrokken mensen zaten. Ondertussen 21 keer bekeken en maar 1 reactie. :(
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Re: Finse soldaat

Bericht door JoostV »

Ik heb een tijdje in Helsinki gewoond en heb daar nog wel vrienden zitten die wat zouden kunnen vertalen. Maar ik begrijp niet precies waar de taal een probleem wordt: bij het vertalen van teksten op de foto, of bij het vinden van de familie in Finland? Ik denk dat je bijvoorbeeld brieven best in het Engels kan schrijven, dat spreken ze daar zo'n beetje allemaal.

Laat me maar weten wat je precies zoekt en dan zal ik je vraag eens doorsturen naar Helsinki.

groet,


JoostV.
Ponkka
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2010, 18:05
Locatie: Chiang Mai, Thailand

Re: Finse soldaat

Bericht door Ponkka »

Ik weet niet of dit nog actueel is, maar hoogstwaarschijnlijk gaat het om een Finse Waffen-SS-vrijwilliger, waarvan er zo'n duizendtal met de Duitsers meevochten aan het Oostfront.

Je zou contact kunnen opnemen met Veljesapu ry, de (a-politieke) belangenvereniging van de nabestaanden en de nog overblijvende veteranen. Je kan een reactie achterlaten op hun website: http://www.veljesapu.fi/pages/Palaute/3224. Het zou me verbazen als ze geen engels verstaan.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Finse soldaat

Bericht door rutger »

Dank je, Jim.
Wel bedroevend, ik dacht dat op dit forum betrokken mensen zaten. Ondertussen 21 keer bekeken en maar 1 reactie. :(
Net of iedereen meteen een oplossing paraat heeft staan. Denk eerst eens na voordat je dergelijke uitspraken plaatst.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Finse soldaat

Bericht door Jan Klaassen »

...drie jaar geleden... x)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten