Oorlogsgraven in Oostenrijk

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door jurgen »

shamrock schreef:Er zal dan hoogstwaarschijnlijk ook geen registratie zijn van degenen die "ergens" in Rusland begraven zijn, vrees ik. Of heeft iemand misschien een adres van een Russisch archief, waar ik navraag kan doen (niet geschoten is altijd mis)
Dat is inderdaad ook iets wat nog niet meteen bij me opgekomen was. Je moet altijd in gedachten houden dat de oorlog aan het oostfront een totale oorlog was, zeker naar het einde toe. Burgers en onschuldigen bestonden niet. Vele honderdduizenden soldaten en burgers zijn simpelweg 'verdwenen'. Gaande van omgekomen in een krijgsgevangenenkamp en gesneuveld in de strijd tot alles daartussen. Willekeurige executies van soldaten die zich probeerden over te geven of reeds gevangen waren genomen, waren schering en inslag. Ook ziekten, ondervoeding, dwangarbeid, algemene verzwakking en doodslag allerhande was het lot van velen. Die doden begraven was al helemaal geen prioriteit. Dat deden de Russen vaak nog niet met hun eigen doden.

Als uw voorvader één van deze zaken ten deel gevallen is, gaat niemand waarschijnlijk ooit weten wat er gebeurd is, laat staan waar zijn stoffelijk overschot gebleven is. Helaas.
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

Nou Jurgen, ik accepteer het feit dat mijn oom als vermist is geregistreerd. Een zoektocht naar het wel of niet bestaan van een registratie van begraving heeft geen zin. Bovendien is er niemand in de familie, behalve ik, die geinteresseerd is in het verleden van bepaalde familieleden en het feit dat Jan Mathijs Houben in dienst van de SS is geweest wordt angstvallig verzwegen. Trouwens, de meesten wisten er niets van, totdat ik ben beginnen te "graven" in de familiegeschiedenis en het feit dat ik hierover iets bekend maakte werd me niet in dank afgenomen. In mijn visie gaat het gewoon om keuzes die iemand in zijn leven maakt, waarmee men dan denkt een goede keuze te hebben gemaakt. Ik neem niemand iets kwalijk, het was oorlog en het was een kwestie van proberen er toch iets van te maken. Mijn oom was opgepikt, samen met mijn vader en nog een broer, voor de Arbeitseinsatz. Hij is waarschijnlijk " verleid" door de propaganda- wervingscampagnes voor de SS met de gedachte dat dat beter is dan "dwangarbeid". Wie zal het zeggen? Mijn vader is er altijd open over geweest tegenover mij en dat waardeer ik zeer ;)
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Betekenis afkorting

Bericht door shamrock »

Onlangs kreeg ik een foto van mijn oom, die aan de zijde van de 5 SS Division Wiking heeft gevochten en vermist is sinds 5 mei 1945.

Op de achterkant stond: A ll ISKI :?:
Heeft iemand enig idee wat dit betekent?
Bijlagen
Jan Mathijs Houben (1).jpeg
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Betekenis afkorting

Bericht door patrickh »

Dan zal je oom iig niet op deze foto staan...
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Betekenis afkorting

Bericht door shamrock »

Nou, het is duidelijk mijn oom. Geen twijfel mogelijk.
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Betekenis afkorting

Bericht door patrickh »

Ik kan het uniform niet thuisbrengen als zijnde Wiking...
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Betekenis afkorting

Bericht door earlymb »

Aan uniform en de riem te zien is deze foto mogelijk uit Nederlands-Indië in de periode 1945-1950.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Betekenis afkorting

Bericht door patrickh »

Precies, die richting zat ik ook al te denken. Lijkt me tropen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Betekenis afkorting

Bericht door asjemenou »

shamrock schreef:Onlangs kreeg ik een foto van mijn oom, die aan de zijde van de 5 SS Division Wiking heeft gevochten en vermist is sinds 5 mei 1945.
De 5. SS Division Wiking is op 5 mei 1945 ontbonden. Volgens Wikipedia hebben vanaf 1941 zo'n 631 Nederlanders in deze SS divisie gediend. Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/5._SS-Pan ... ion_Wiking . Je oom was dus blijkbaar één van hen.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat je oom op 5 mei 1945 is gevlucht (gedeserteerd) en zodoende als vermist is opgegeven. Mogelijk is hij zo teruggekeerd naar Nederland.
Veel Nederlandse oud SS-ers hebben na de oorlog vrijwillig of gedwongen dienst genomen in het Nederlandse leger om uitgezonden te worden naar Nederlands-Indië. Vermoedelijk jouw oom dus ook. Zie; https://www.trouw.nl/home/oud-ss-er-wel ... ~aaafca9c/ .
Dit zou een verklaring kunnen zijn waarom je oom op de foto in tropenkleding is gekleed.

Heb je al eens onderzoek gedaan naar je oom? Is er na 5 mei 1945 nog een teken van leven van hem geweest? Als dit niet zo is dan kan het zomaar zijn dat hij in Nederlands-Indië is gesneuveld. Je zou eens navraag kunnen doen bij het Veteraneninstituut of hij daar bekend is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Betekenis afkorting

Bericht door earlymb »

Dienen in Indië of Korea was inderdaad een manier voor Nederlandse oud-SS'ers om hun burgerrechten terug te verdienen. Hun verleden was meestal wel bekend bij hun commandant maar over het algemeen niet bij de rest van hun eenheid. Vaak hadden ze ervaring met partizanen-oorlogsvoering en werden ze daarom ingezet als instructeurs.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door asjemenou »

Shamrock,

Je topic "Betekenis afkorting" heb ik samengevoegd met dit eerder door jou gestarte topic. Dit heb ik gedaan omdat ik na het doorlezen van beide topics heb begrepen dat het om één en dezelfde persoon gaat.

Mijn indruk is dat je oom niet in WOII of Oostenrijk is gesneuveld. Zoals al eerder geschreven, denk ik dat hij rond 5 mei 1945 is gedeserteerd en naar Nederland is teruggekeerd.
De foto die je van je oom hebt lijkt mij in het naoorlogse Nederlands-Indië te zijn genomen. Waarschijnlijk heeft hij deze foto destijds zelf naar je familie gestuurd. Min of meer een bewijs dat hij na 5 mei 1945 nog in leven was.
Waar je mee zou kunnen beginnen is om bij het Centraal Bureau voor Genealogie zijn persoonskaart op te vragen. Zie; http://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/ .
Op deze kaart staan zijn geboorte- en mogelijke sterfdatum vermeld. Je hebt dan een bevestiging van zijn persoonlijke gegevens, welke je verder kunnen helpen in je zoektocht naar hem.
Nogmaals, het zou kunnen zijn dat je oom na 1945 gesneuveld is in Nederlands-Indië. Navraag hierover zou je kunnen doen bij het Veteraneninstituut.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

Dank jullie wel, dit werpt een volledig nieuw licht op de zaak. Ik ga op onderzoek uit.......
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door patrickh »

Maak eens een foto vd achterzijde, mss lees je tekst wel verkeerd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door patrickh »

Foto? Ben zeer benieuwd!
Plaats reactie