Oorlogsgraven in Oostenrijk

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

Mijn oom heeft gediend bij de 5e SS-Pantserdivisie Wiking en is gesneuveld op 5 mei 1945 bij de slag ten noorden van Graz.
Mijn oom was Nederlander en werd destijds gedwongen om te werken of te vechten voor de Duitsers. De man heeft een keuze gemaakt en ik ben de laatste die een oordeel wil vellen over de juistheid van die keuze.
Ten behoeve van de familiestamboom, waar ik mee bezig ben, ben ik op zoek naar de mogelijke begraafplaats.
Volgens alles zijn de gesneuvelden na de oorlog verzameld op kerkhoven in Steiermark.
Inmiddels heb ik al diverse e-mailtjes uitgestuurd, o.a. naar het Bundesarchiv in Berlijn en Gräbernachweis des Volksbundes in Kassel. Een antwoord zal nog een tijdje op zich laten wachten, immers ik ben niet de enige die op zoek is naar de where-abouts van gesneuvelde familieleden.

Heeft iemand ervaring met het zoeken naar een oorlogsgraf en kan mij eventueel nuttige tips geven :?:
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door michiel01 »

Hallo!

Een bijzondere geschiedenis, mocht je oom werkelijk in dienst zijn geweest van de wehrmacht of SS en in de uitvoering van dienst gesneuveld dan kun je via de website van de volksbund mogelijk al de begraafplaats opvragen. Daarvoor kun je deze link gebruiken:
http://www.volksbund.de/graebersuche/content_suche.asp
Je krijgt dan waarschijnlijk na het invullen van de zoekopdracht een pagina waarop ze vragen je te registreren. Dit is kosteloos.

Ik hoop dat het je opweg helpt, het kan je een lange wachttijd schelen in tegenstelling tot een schriftelijke aanvraag.
Ik weet niet of je met het bundesarchiv de WAST bedoelt, zo niet dan is dat zeker ook een aanrader:
http://dd-wast.javabase.de/frame_e.htm

succes met je zoektocht!

Michiel
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

Het afgelopen jaar, heb ik contact opgenomen met diverse instanties: Deutsche Dienststelle (WASt), OSK (Oosterijkse Zwarte Kruis), Deutsche Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge en het DRK (Deutsche Roten Kreuz).
Mijn oom blijkt als "Vermist" te zijn geregistreerd volgens de Deutsche Dienststelle.
Bij het OSK en en de Kriegsgräberfürsorge zijn geen gegevens bekend van mijn oom.
Het Deutsche Roten Kreuz heeft mij geantwoord dat ze mijn vraag nog in behandeling hebben, aangezien er nog steeds nieuwe informatie binnenkomt van lichamen (of delen ervan) die nog her en der worden opgegraven, maar ik ga er van uit dat er geen graf van hem bestaat. :(
May good luck be your friend.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door special air service »

Zo zijn ook (hoogstwaarschijnlijk) familieleden van mijn moeders kant vermist in de voormalige Oostblok landen. Van de 3 is er volgens mij 1 begraven.

Het is nog maar de vraag of die ooit gevonden worden.

Ik hoop dat je verder meer informatie kan vinden!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door ammo »

shamrock schreef:Mijn oom heeft gediend bij de 5e SS-Pantserdivisie Wiking en is gesneuveld op 5 mei 1945 bij de slag ten noorden van Graz.
Mijn oom was Nederlander en werd destijds gedwongen om te werken of te vechten voor de Duitsers. De man heeft een keuze gemaakt en ik ben de laatste die een oordeel wil vellen over de juistheid van die keuze.
Ten behoeve van de familiestamboom, waar ik mee bezig ben, ben ik op zoek naar de mogelijke begraafplaats.
Volgens alles zijn de gesneuvelden na de oorlog verzameld op kerkhoven in Steiermark.
Inmiddels heb ik al diverse e-mailtjes uitgestuurd, o.a. naar het Bundesarchiv in Berlijn en Gräbernachweis des Volksbundes in Kassel. Een antwoord zal nog een tijdje op zich laten wachten, immers ik ben niet de enige die op zoek is naar de where-abouts van gesneuvelde familieleden.

Heeft iemand ervaring met het zoeken naar een oorlogsgraf en kan mij eventueel nuttige tips geven :?:
Zal niet meevallen om iemand die bij de ss heeft gezeten te vinden.het archief van de ss is grotendeels vernietigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door JimK »

De volksbund heeft geen of geen goede registratie van Nederlanders die in Duitse dienst gesneuveld zijn. Ik heb zelf met zoekresultaten niks kunnen vinden, zelfs bij één waarvan ik zelf de begraafplaats weet, maar gewoon keek of hij er in stond kreeg ik geen resultaat. Bij Duitsers wel...
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

Einde zoektocht. Volgens opgave van ITS, the International Tracing Service te Bad Arlosen, is mijn oom geregistreerd als vermist sinds 5 mei 1945, tijdens de slag om Wenen.
Dit is officieel in een brief aan mij bevestigd. Jammer, ik had er graag meer van willen weten. Frappant is dat mijn oom vermist/gesneuveld is op mijn geboorteDAG: zaterdag, 5 mei...............

Wel heb ik en tipje van de sluier over zijn deelname aan de Arbeitseinsatz kunnen lichten. Het blijkt dat hij korte tijd gewerkt heeft op een boerderij in het Duitse Grefrath (Krefeld). Ik had contact opgenomen met de plaatselijke Heemkundevereniging en iemand is zo goed geweest om de betreffende boerderij te bezoeken. De boerderij is nog steeds in bezit van dezelfde familie als destijds, echter.....niemand wilde over het verleden praten :(
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door Kugelblitz »

Mooi dat er in ieder geval wat duidelijkheid is gekomen en inderdaad opmerkelijk dat hij precies op jouw geboortedag is vermist. Zulke dingen zijn toch altijd bijna meer dan toevallig.
Wellicht is het de moeite waard zelf nog eens die boerderij te bezoeken, zo ver is het immers niet, net over de grens. Een persoonlijk bezoek maakt waarschijnlijk meer indruk. Eventueel kun je het telefoonnummer wel achterhalen en eerst eens bellen. Gewoon zeggen dat je helemaal niet in hun persoonlijke geschiedenis geïnteresseerd bent, maar dat het voor jou heel belangrijk is om de geschiedenis van jouw familielid te weten te komen en dat je uiteraard alles vertrouwelijk behandelt. Kunnen ze haast niet weigeren.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

Tja, ik heb er vaker aan gedacht om "langs te gaan" bij die bewuste boerderij...Van de andere kant ben ik bang dat ik "oud zeer" weer nieuw leven in zal blazen en dat wil ik die mensen niet aandoen.
Bijgevoegd de mededeling van vermissing door de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge
Lijst van ITS Arolsen
Lijst van ITS Arolsen
Bijlagen
Bevestiging door het VDK
Bevestiging door het VDK
May good luck be your friend.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door jurgen »

Je gegevens spreken elkaar wel tegen. Enerzijds zou hij bij Graz, helemaal in het zuiden van Oostenrijk, zijn gesneuveld. En een andere instantie bericht blijkbaar van de slag bij Wenen waar hij vermist raakte. Dat is iets heel anders.

Overigens betekent het niet, zoals gezegd, dat wanneer een persoon als vermist staat opgegeven, dat hij geen graf zou hebben. De gegevens van de Volksbund maar ook de Wast zijn gewoon niet compleet. Het is gek van hoeveel militairen, ook zij die in het westen sneuvelden, vrijwel niets terug te vinden is. Moest je echt tijd en zin hebben, kun je ook gewoon eens die kant oprijden en de begraafplaatsen rondom Graz afgaan. Wie weet wat je nog tegenkomt. De grootste begraafplaats bevindt zich trouwens in Wenen (meer dan 7000 doden), misschien loont het ook de moeite daar je licht eens op te steken.
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

OK, Jurgen, daar heb je volledig gelijk in.
Ik moet helaas tewerk gaan op "niet gevalideerde" informatie en ik vermoed dat mijn oom vermist/gesneuveld is tijdens de nasleep van het Wenen-offensief: terwijl de straatgevechten op 8 april in de zuidelijke en westelijke buitenwijken van Wenen verhevigde, rukte andere troepen van de 3de Oekraïense Front voorbij Wenen en rukte op richting Linz en Graz. Op 15 april 1945 rukte de legers van het 3de Oekraïense Front verder Oostenrijk binnen. De compleet vermoeide overblijfselen van wat het 6de SS-Panzerleger was werd gedwongen te vluchten naar een gebied tussen Wenen en Linz. Net achter de terugtrekkende Duitsers waren delen van het Sovjet 9de Gardeleger en het Sovjet 46ste Leger. Het Sovjet 26ste Leger en het Sovjet 27ste Leger rukte op naar het gebied ten noorden van Graz, net achter het terugtrekkende Duitse Zesde Leger. Het Sovjet 57ste Leger en het Bulgaarse 1ste Leger rukte ten zuiden naar Graz op, vlak achter het terugtrekkende Duitse 2de Pantserleger. Geen van deze Duitse legers was alleen in staat om de oprukkende Sovjets-troepen tijdelijk tot stilstand te brengen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Wenen) De Duitsers capituleerden uiteindelijk op 8 mei 1945 aan de Amerikanen.
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door hajos »

Denk dat daar de crux zit.

De Duitsers capituleerden aan de amerikanen. Die vrijwel snel daarna de krijgsgevangen hebben over gedragen aan de Russen.

Vermist betekend namelijk niet gesneuveld, zou ook krijgsgevangen gemaakt kunnen zijn.

Je bent op zoek in Oostenrijk, maar gezien de hectische situatie daar en eigenlijk niemand interesseerde wat er met de SS gebeurde (zeker na de ontdekking van de KZ kampen) zou het net zo kunnen zijn dat uw oom een rustplaats heeft op de toendra van Siberië
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door shamrock »

Er zal dan hoogstwaarschijnlijk ook geen registratie zijn van degenen die "ergens" in Rusland begraven zijn, vrees ik. Of heeft iemand misschien een adres van een Russisch archief, waar ik navraag kan doen (niet geschoten is altijd mis)
May good luck be your friend.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door hajos »

De russen hebben de officiële Duitse begraafplaatsen met bulldozers gelijk gemaakt.
Ik zou daar geen energie in steken, documentatie is er niet van en als die er is, is deze in een archief in Moskou waar je geen informatie uit krijgt.

Concentreer op Oostenrijk met de hoop dat hij daar ergens begraven ligt. Mocht hij KG geworden zijn is de kans nihil dat daar iets van genoteerd is.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Oorlogsgraven in Oostenrijk

Bericht door hajos »

Hier een lijst van alle Begraafplaatsen in Oostenrijk.

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_ ... 6sterreich

zijn er in Steiermark al een stuk of 15. (omgeving Graz)

Fouten zijn snel gemaakt met namen en data.

Namen kunnen verkeerd gespeld zijn, of geboortedata verkeerd genoteerd. Ook kan het zijn dat de geboorteplaats niet correct is.

zal nl niet de eerste keer zijn, dat een een militair als vermist te boek staat al jaren netjes op een oorlogskerkhof ligt maar dat de gegevens van de gevallenen niet corresponderen met de gene die daar liggen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie