Kampcommandant en nazi-kampcommadant...
-
- Lid
Kampcommandant en nazi-kampcommadant...
Wie goed en wie was slecht? natuurlijk is dit een beetje een aparte vraag maar ik geef je een voorbeeld:
Albert Konrad Gemmeker = Gemmeker wordt vaak omschreven als een Duitse gentleman: hij liet geen mishandelingen toe en was niet corrupt. Wel kon hij soms humeurig en onberekenbaar zijn.
Theodor Eicke = Hij werd op 26 juni 1933 de beruchte kampcommandant van het concentratiekamp Dachau. Op 1 oktober 1933 werden de door Eicke opgestelde beleidsvoorschriften voor de behandeling van gevangenen in alle Duitse gevangenenkampen van kracht. Hij was ook verantwoordelijk voor de oprichting van de SS-Totenkopfverbände in oktober 1934. Himmler had veel waardering voor Eicke's handelen en benoemde hem eind 1934 tot Inspecteur der Concentratiekampen en Commandant van de SS-Totenkopfverbände, die werd opgebouwd uit de voormalige, reguliere SS-concentratiekampbewakers.
De omschrijving komt bij wikipedia vandaan.
Albert Konrad Gemmeker = Gemmeker wordt vaak omschreven als een Duitse gentleman: hij liet geen mishandelingen toe en was niet corrupt. Wel kon hij soms humeurig en onberekenbaar zijn.
Theodor Eicke = Hij werd op 26 juni 1933 de beruchte kampcommandant van het concentratiekamp Dachau. Op 1 oktober 1933 werden de door Eicke opgestelde beleidsvoorschriften voor de behandeling van gevangenen in alle Duitse gevangenenkampen van kracht. Hij was ook verantwoordelijk voor de oprichting van de SS-Totenkopfverbände in oktober 1934. Himmler had veel waardering voor Eicke's handelen en benoemde hem eind 1934 tot Inspecteur der Concentratiekampen en Commandant van de SS-Totenkopfverbände, die werd opgebouwd uit de voormalige, reguliere SS-concentratiekampbewakers.
De omschrijving komt bij wikipedia vandaan.
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: Kampcommandant en nazi-kampcommadant...
Haha, aparte vraag...
Laten we het vooral gezellig houden! 

- arneken
- Lid
- Contacteer:
Persoonlijk geloof ik niet dat je als "'goed'" persoon kon benoemd worden voor die kampen. Trouwens een "goed" persoon zou gewoon al de gevangenen hebben vrijgelaten 

it's not how many you write but what you write in the books of history
Albert Konrad Gemmeker wordt ook wel eens anders omschreven. Er zijn er die zeggen dat hij gewoon anderen het vuile werk liet opknappen.
Er zijn geen goede (concentratie)kamp commandanten hoogstens minder slechte.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Mishandelingen voor vermaak misschien niet. Maar als gevangenen op transport moesten en het ging niet snel genoeg was mishandeling geen probleem.Metal-Arvak schreef: Albert Konrad Gemmeker = Gemmeker wordt vaak omschreven als een Duitse gentleman: hij liet geen mishandelingen toe
Er zijn geen goede (concentratie)kamp commandanten hoogstens minder slechte.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Rick de G.
- Lid
Akkoord, maar je kunt je voorstellen dat de consequenties niet mis zouden zijn, als je zomaar gevangenen vrijliet.arneken schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat je als "'goed'" persoon kon benoemd worden voor die kampen. Trouwens een "goed" persoon zou gewoon al de gevangenen hebben vrijgelaten
Grenadier Markus Schenk
- Kugelblitz
- Moderator
Uiteraard! Maar mag ik vragen wat je doormiddel van deze vraag wilt bereiken? ''Goed en slecht'' bestaat in deze context niet en waarschijnlijk zouden allen voor Gemmeker kiezen (afgaande op de door jou gegeven informatie natuurlijk). En verder..?Rick de G. schreef:Akkoord, maar je kunt je voorstellen dat de consequenties niet mis zouden zijn, als je zomaar gevangenen vrijliet.arneken schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat je als "'goed'" persoon kon benoemd worden voor die kampen. Trouwens een "goed" persoon zou gewoon al de gevangenen hebben vrijgelaten
Groeten, Felix!

-
- Lid
Dus er is zijn geen kampcommandanten geweest die bijvoorbeeld zo min mogelijk joden op transport hielden door te proberen ze een beetje te redden?
Misschien leg ik mijn vraag een beetje raar uit, mijn excusses.
- antwoord op Felix zijn vraag: Om er wijzer van te worden, misschien is er een kampcommandant geweest die goede dingen heeft gedaan ten einde van de oorlog en die het moest bekopen met de dood. Ik weet het ik vraag het een beetje apart en raar, maar het is ook geen makkelijke vraag!..?
- antwoord op Felix zijn vraag: Om er wijzer van te worden, misschien is er een kampcommandant geweest die goede dingen heeft gedaan ten einde van de oorlog en die het moest bekopen met de dood. Ik weet het ik vraag het een beetje apart en raar, maar het is ook geen makkelijke vraag!..?
- Kugelblitz
- Moderator
Aah, zo! Nu begrijp ik hem!Metal-Arvak schreef:Dus er is zijn geen kampcommandanten geweest die bijvoorbeeld zo min mogelijk joden op transport hielden door te proberen ze een beetje te redden?

Succes! Groeten, Kugelblitz!

-
- Lid
Tja, vanuit je luie stoel is dit erg makkelijk te zeggen, maar om de geschiedenis goed te begrijpen moet je je als het ware verplaatsen naar die tijd. Een goed soldaat doet wat hem wordt opgedragen, en vooral bij de Duitsers was dit het geval (geen vragen stellen, maar je opdracht uitvoeren). Bedenk wat de concequenties waren mocht hij iedereen vrijlaten (en zou het zin hebben gehad?). Je kan de gevangenen nl wel vrijlaten, maar wat dan? Het beste kan je als kampcommandant zorgen voor een zo menswaardig mogelijk leven voor je gevangenen, veel meer kan je niet doen. Hoe kan 1 kampcommandant immers tegen het hele systeem in opstand komen?arneken schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat je als "'goed'" persoon kon benoemd worden voor die kampen. Trouwens een "goed" persoon zou gewoon al de gevangenen hebben vrijgelaten
-
- Lid
vrijgelaten :arneken schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat je als "'goed'" persoon kon benoemd worden voor die kampen. Trouwens een "goed" persoon zou gewoon al de gevangenen hebben vrijgelaten
En dan zelf worden opgesloten...
Ik denk dat ze alle twee niet zo ''slecht'' waren maar meer uit op macht, maar aan de andere kant..je kan niet echt dingen goed praten die, die mensen hebben gedaan.
greetz
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- Joe_Liebgott
- Lid
- Contacteer:
coco schreef:vrijgelaten :arneken schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat je als "'goed'" persoon kon benoemd worden voor die kampen. Trouwens een "goed" persoon zou gewoon al de gevangenen hebben vrijgelaten
En dan zelf worden opgesloten...
Ik denk dat ze alle twee niet zo ''slecht'' waren maar meer uit op macht, maar aan de andere kant..je kan niet echt dingen goed praten die, die mensen hebben gedaan.
greetz
Stiekem vrijlaten laten. Bijvoorbeeld:zeggen dat het kamp overvol dat er niets meer bijkan, even een slecht voor kan er geen ander bedenken. Maar als je maar begrijpen wat ik bedoel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
We hebben het hier over een concentratiekamp commandant niet over de voorzitter van de stichting Vrede nu.Joe_Liebgott schreef:Stiekem vrijlaten laten. Bijvoorbeeld:zeggen dat het kamp overvol dat er niets meer bijkan, even een slecht voor kan er geen ander bedenken. Maar als je maar begrijpen wat ik bedoel.
Dit waren funkties voor partij mensen die anti-semitisch waren danwel de nazi gedachtengang steunden.
Dat hij blijkbaar niet zo gediend was van mishandeling als vermaak wil niet zeggen dat hij het beste voor heeft met de kamp inwoners. Ook hij heeft lijsten opgesteld van mensen die vervoerd moesten worden naar vernietigingskampen.
Dat sommigen van verdere deportatie door hem werden gered betekende wel dat er andere voor hun in de plaats gingen.
Want hij kreeg ook gewoon zijn getallen opgelegd van hoeveel hij moest verder deporteren waar naar toe.
In ieder kamp werd nauwkeurig bijgehouden hoeveel er in een barak zaten. De getallen moesten kloppen.
De doden die onderweg op transport vielen bleven liggen tot de eindhalte. En daar werd bijgehouden hoeveel men er had ontvangen.
Stiekem vrijlaten!? Daar zal de rest van de bewaking ook aan mee werken? Wie denkt dat een concentratiekamp kommandant zijn carriere - leven gaat riskeren voor iemand die hij als ras minderwaardig beschouwd heeft niet door wat voor figuren een concentratiekamp runde.
Tegen het einde toen werden verschillende kommandanten en bewakers "vriendelijker" maar alleen met het doel dat er misschien iemand zou zijn die hun hachje zou kunnen redden als ze werden gevangen genomen.
And not all the monkeys are in the zoo.
-
- Lid
Kampcommandanten hadden de vrijheid om hun functie te weigeren of om overplaatsing te vragen. Daar was geen enkele consequentie aan verbonden. Het is domweg niet waar dat ze geen keus hadden.