Vinkt-Meigem te België Wereldoorlog2

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
GDM
Lid

Vinkt-Meigem te België Wereldoorlog2

Bericht door GDM »

Hallo,

Ik ben Gianni De Muynck, kleinzoon van Olga D'Haenens. Zij vertelt me nog dikwijls over de gruwel ten tijde van WO2 te Vinkt-Meigem. Inmiddels is ze 83 en maakte als tiener alles mee, kennissen en vrienden die tijdelijk met haar familie in kelders schuilden, zag ze voor haar ogen sterven. Ze was getuige van de ontploffing in de kerk van Meigem, zij zag de plaatselijke pastoor en velen anderen gefusilleerd worden, als beesten. Geloof me, na haar vele verhalen word je voor ogenblikken doodstil. Ze kon zelf overleven en de meeste familieleden ook, maar buren, vrienden en vriendinnen vonden er de dood.

Ze heeft fotoalbums uit die tijd samengehouden, doodsprentjes, kaders, boekjes van nadien en zelfs een dagboek dat ze in die tijd schreef!

Ook wat mijn grootvader meegemaakt had, schokt me zeer. Hij weigerde te werken in de Duitse fabrieken en dook een half jaar onder. Bewust dat hij niet langer veilig kon blijven, reed hij 's nachts met de fiets van Gent-Brugge naar Hansbeke, waar ze nu wonen. Hij zou bij een gezin kunnen blijven die vriend aan huis was voor de oorlog. Maar zijn verblijf was niet lang beschoren. In Hansbeke bevond er zich een vrouw die in dienst van de Gestapo werkte welke wist dat mijn grootvader onderdook. Hij vluchtte tenslotte met de fiets naar Frankrijk waar hij zich in veiligheid wist te brengen en de laatste maanden van de oorlog meemaakte. Mijn vader wist me te vertellen dat mijn grootvader aan de dood ontsnapte. Die bewuste dame had vele dorpsbewoners de dood ingejaagd. Vreselijke verhalen, maar mijn bewondering nu voor mijn grootouders is zeer groot!

Prachtig initiatief is dit forum trouwens! Proficiat!

Mvg
Plaats reactie