concentratiekamp wenen, strasshof?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
special air service
Lid

concentratiekamp wenen, strasshof?

Bericht door special air service »

Ik ben bezig uit te zoeken wat mijn opa precies allemaal heeft gedaan/meegemaakt tijdens de oorlog.

Momenteel weet ik dat hij opgepakt is door Einsatzkommando Arnheim v/d SD te Arnhem. En op 21 november '44' geregistreerd is in het PDA (kamp amersfoort) onder gevangennummer 9051. Op 5 februari '45' werd hij entlassen (op transport gezet) naar concentratie kamp Neuengamme bij Hamburg.
Volgens familie is hij tijdens transport in Duitsland v/d trein gesprongen.

Deze informatie heb ik binnen gekregen via het Rode Kruis. Nu heb ik later dezelfde informatie van het ITS in Duitsland gekregen met weer alle kopieën van zijn documenten.

Hier zaten alleen nog andere bij waar op vermeld staat dat hij op 15 januari '45' op transport zou gaan naar (A.A.?) Wenen. Bij bijzonder heden staat ' n. vertrokken'

De transport datum, Wenen en n. vertrokken zijn doorgestreept en alleen de nieuwe transport datum is vermeldt.

Wie kan meer meer vertellen over het transport naar Wenen? Waarom is het niet vertrokken en is hij (neem aan het hele transport?) later naar Neuengamme gestuurd?

Van strasshof kan ik alleen vinden dat er in '44' 21.000 hongaarse Joden naar werden getransporteerd waarvan het grootste deel het heeft overleefd.
special air service
Lid

Re: concentratiekamp wenen, strasshof?

Iemand anders een idee waar ik meer informatie zou kunnen vinden?

Het PDA kan me niet verder helpen, neuengamme ook niet.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Is het niet mogelijk om opzoek te gaan naar een hongaarse of een oosterijkse organisatie?

Of vragen aan niod of die een link kunnen geven.
special air service
Lid

Dat zou ik eens kunnen proberen. Wie weet weten ze daar waarom het 1e transport niet doorging.

Niod ben in intussen meebezig.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Ik heb 2 weken geleden een mailtje gestuurd en nog steeds geen antwoord.
Mischien heeft dat te maken met de kerst vakantie.
special air service
Lid

Op antwoord van het Rode Kruis heb ik 3 maanden moeten wachten. Dit hadden zij mij ook verteld.

Van ITS hoorde ik niets na de 2e aanvraag na ongeveer 4 maand had ik verbaast post van hun in handen.

Hou er gewoon rekening mee dat antwoord vaak lang op zich laat wachten van zulke instanties. Er zijn aanvragen genoeg.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

special air service schreef:Op antwoord van het Rode Kruis heb ik 3 maanden moeten wachten. Dit hadden zij mij ook verteld.

Van ITS hoorde ik niets na de 2e aanvraag na ongeveer 4 maand had ik verbaast post van hun in handen.

Hou er gewoon rekening mee dat antwoord vaak lang op zich laat wachten van zulke instanties. Er zijn aanvragen genoeg.
Veel mensen zijn inderdaad opzoek. Achja ik zal wel gedult hebben :)
special air service
Lid

Ondertussen een reactie terug van defensie. Onderzoek naar zijn evt dienstijd is bezig. Over ca. 3 maanden antwoord of ze iet hebben kunnen vinden.

Ook maar hopen dat ondanks geen reactie van het herrinerings centrum PDA, mijn aanvraag in hun blad plaatst over een tijdje.
special air service
Lid

Bericht van defensie mijn opa heeft niet in dienst gezeten hij zou halverwege 1940 pas opgeroepen worden. Toen was het alleen niet meer nodig.

Iemand meer informatie over Wenen Strasshof?
special air service
Lid

Nog eens omhoog iemand nog ideeën waar ik zou kunnen navragen??
special air service
Lid

Nog weer eens onder de aandacht, alles kan helpen.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Zoals je weet ben ik ook opzoek naar familie. In het stadium waar ik in zit is voor al heel veel gemeentelijk niveau.

Dus ik weet niet hoe het zit met je duits maar mischien kan je schrijven naar de gemeente wenen.
Ik weet wel dat wenen is bevrijd door de russen dus mischien zijn de archieven van het kamp verdwenen
naar rusland als ze niet in oostenrijk zijn.

Het is niet veel hoop dat je er wat aan hebt.
special air service
Lid

Ik zal eens kijken waar ik daar precies naartoe kan schrijven, bedankt voor je tip!
Plaats reactie