wie heeft gehoord van Jacob Staal, verzetsstrijder (?)
-
- Lid
wie heeft gehoord van Jacob Staal, verzetsstrijder (?)
Voor een vriendin van mij (uit Zuid-Aftrika, Engelstalig) ben ik op zoek naar meer informatie over haar -reeds langgeleden overleden- vader: Jacob Staal. Voor zover zij weet zou hij in WO II in het verzet hebben gezeten zowel in Frankrijk als in Nederland. Er zouden banden zijn geweest met het koninklijk huis. Hij is dus van oorsprong nederlander die lang in Zuid-Afrika heeft gewoond. Zij weet erg weinig over haar vader en zou erg blij zijn met alle informatie. Wie kent deze naam of weet waar ik verder kan zoeken? Alvast bedankt.
-
- Lid
Re: wie heeft gehoord van Jacob Staal, verzetsstrijder (?)
Is misschien zijn verzetsnaam bekend? Wat weet ze allemaal al?
-
- Lid
Wellicht kan ik je helpen. Ik heb een oom gehad die zo heette.
-
- Lid
Jacob (Jaap) Staal was commant van een zogenaamd Jedburgh team dat achter de linies opereerde. De naam van het team was Edward en hij werd op 17 september 1944 in de buurt van Hellendoorn, Overijssel gedropt. Jaap zou op 8 juli 1913 geboren zijn en volgens bepaalde sites in Zuid Afrika in 1945 zijn overleden.
Op de site http://www.specialforcesroh.com/browse.php is een foto van Jaap te vinden.
Op de site http://www.specialforcesroh.com/browse.php is een foto van Jaap te vinden.
-
- Lid
De foto is inderdaad Jaap (Jacob) Staal. Jaap is geboren in 1913. Tijdens de oorlog bevriend geraakt met Prins Bernard. In 1947 naar Zuid Afrika gegaan, daar gebleven, gewerkt en aldaar in 1981 overleden.
Laatst gewijzigd door mstaal op 22 okt 2009, 22:15, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Hartelijk dank voor deze nieuwe informatie.
Naar mijn idee was Jaap Staal tijdens de oorlog beroepsmilitair en gezien zijn onderscheidingen heeft hij geen saai baantje gehad.
Klopt het dat hij in zuid Afrika de leiding had over een militair opleidings instituut? Zo ja, weet u ook de naam van het instituut?
Willem
Naar mijn idee was Jaap Staal tijdens de oorlog beroepsmilitair en gezien zijn onderscheidingen heeft hij geen saai baantje gehad.
Klopt het dat hij in zuid Afrika de leiding had over een militair opleidings instituut? Zo ja, weet u ook de naam van het instituut?
Willem
-
- Lid
iedereen bedankt voor de informatie. Meer informatie is altijd nog welkom!! Ik heb mijn vriendin inmiddels op de hoogte gesteld van wat ik al teweten ben gekomen en haar met een aantal mensen in contact gebracht (oa. van de 'specialforces' website) die haar meer over haar vaders rol in de oorlog kunnen vertellen. Ze is er erg enthousiast over. bedankt alvast!
Anneke61
Anneke61
-
- Lid
MStaal, zou u contact met mij willen opnemen? Ik heb een aantal vragen over uw oom.
Dank en groet.
Dank en groet.
-
- Lid
Je weet dat ze 2 jaar niet actief is geweest hè..?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!