Arbeidersvriendelijk Duitsland?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Arbeidersvriendelijk Duitsland?

Bericht door Moengoman »

Sander89 schreef: Men bekijkt de geschiedenis met name rondom de 2e WO altijd heel erg zwart-wit, terwijl het een mix is van allemaal grijstinten.
Daar ben ik van genezen toen ik het toneelstuk Les mains sales (De vuile handen) van Sartre had gelezen. Dit is geschreven kort na WO-2. De kern is dat je altijd vuile handen maakt, wat je ook kiest.
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Arbeidersvriendelijk Duitsland?

Bericht door shamrock »

HMS Renown schreef:Het onderscheid was vrij eenvoudig. Als je vrijwillig ging dan had je over het algemeen een vrij goed bestaan in Duitsland. Dat wil dus niet zeggen dat hij graag naar Duitsland ging maar wel dat hij gewoon ging toen hij werd opgeroepen voor de Arbeitseinsatz. Met andere woorden: ze moesten hem niet ophalen en onder dwang naar Duitsland afvoeren. Hij is niet ondergedoken, opgepakt en naar Duitsland geschopt want dan had hij daar géén prettig leven gehad"
Tja, mijn vader en zijn 3 broers en 2 zussen hadden een Hitlergezinde stiefmoeder(Duitse nationaliteit), opa was al lang voor de oorlog lid van de NSB. Stiefmama had de kinderen aangemeld voor de Arbeitseinsatz, voor zover ze er oud genoeg voor waren. DIt betekende dat 3 jongens werden ingezet in Duitsland, 1 broer en de 2 meiden waren te jong en moesten verplicht lid worden van de Jeugdstorm.
Mijn vader heeft eigenlijk nooit iets verteld over zijn tijd in Duitsland, enkel dat hij aan de Pools-Russiche grens was ingezet en 1 keer heeft hij zich laten ontvallen dat hij lijken moest opgraven en elders herbegraven. Eén van zijn broers heeft ergens in de buurt van Münster gewerkt en de jongste heeft 1 jaar in de buurt van Krefeld gewerkt; heeft vervolgens dienst genomen bij de SS Pantserbrigade Wiking en is op 5 mei 1945, op 23 jarige leeftijd, gesneuveld in Graz(Wenen offensief). Ben een aantal jaren op zoek geweest naar zijn graf, maar volgens de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge is hij geregistreerd als zijnde vermist sinds 5 mei 1945 :(
May good luck be your friend.
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Arbeidersvriendelijk Duitsland?

Bericht door Thom »

fritz derochebrune schreef: Desondanks was hij geen collaborateur, of iemand die de Duitsers graag hielp in de oorlog. Hij heeft het er nooit graag over gehad. Maar is het normaal dat buitenlandse arbeiders dit soort hulp kregen? Het staat vrij in contrast met wat normaal gezegd wordt, dat de werkomstandigheden aan slavenwerk lieten denken?
Natuurlijk heeft je opa het moeilijk gehad in de oorlog, het inzetten van nieuwe ramen in Duitse steden lijkt mij een gebed zonder einde.
Het is wel een bizar verhaal! Ik heb twee mensen gekend uit Hamburg die op de lijkenboten in de Elbe en de kanalen in Hamburg hebben gevaren om het water te ontdoen van dode lichamen. Dat vond ik ook typische oorlog "nijverheid". Deze twee heren waren in 1968 al erg oud en zijn inmiddels niet meer in leven.
Ik vraag me alleen wel af wat de condities waren van de gebouwen waar jouw opa de ruiten in vernieuwde. Was hij actief in de stadscentra of in de omliggende stadsdelen? Ik weet dat dit geen inhoudelijke reactie is op de vraag/discussie maar ik maak toch graag van de gelegenheid gebruik om antwoord te krijgen op deze vraag. Het een van mijn grote interesses, de psychologische staat van de burger in oorlogstijd. Ik ben er in '75 dan ook op afgestudeerd.

Enfin, de reactie van Sander89 veroorzaakt ook vraagtekens in mijn grijze massa.
Ik kan jou letterlijk tig plaatsen en streken noemen die in de oorlog zeer goed bevoorraad konden worden als het aankwam op voedsel en drinken.
Voor sommige bezette landstreken heeft de oorlog amper effect gehad. Jouw stelling is dan ook wat gedramatiseerd.

Om toch nog een inhoudelijke reactie te geven op het onderwerp, arbeidervriendelijk Duitsland.
De mannen die gewond waren geraakt als soldaat en hiervoor in Duitsland revalideerden werden bij genezing vaak ingezet voor Erholungarbeit.
Zij ontvingen adressen waar zij konden overnachten en hun omstandigheden waren hier vaak o.k. Aangezien men vaak in voorsteden sliep die beperkte of geen oorlogschade hadden. Het treurige was vaak wel dat deze mensen terecht kwamen in gezinnen waarvan de kostwinner door oorlogshandelingen was overleden of nog op missie was. De situatie die ik hier beschrijf heeft wel betrekking tot de Duitsers en niet op Hollanders of Belgen. Bekend is dat de Arbeitserziehungslager geen pretje waren, en dit is zwak uitgedrukt, in deze lagers bracht men dwangarbeiders discipline bij die nodig was om zo effectief mogelijk te werken. Inhoudelijk kwam dit neer op bang maken en afranselen van de dwangarbeiders.

Wat ik nooit heb gesnapt is dat Nederlandse dwangarbeiders die in Arbeitserziehungslagers terecht waren gekomen, en sterk vervallen terug kwamen in Nederland met de nek werden aangekeken na de bevrijding. Deze mensen werden als Duitslandganger aangezien en dan maakte het volgens vele parvenu's niet uit of dit uit eigen wil was of niet. Schandalig! Je kan je afvragen wat zulke mensen van de oorlog hebben geleerd.

Maar "fritz derochebrune" , wanneer dit onderwerp jou interesseert zou je je eens kunnen informeren bij Vereniging ex-Dwangarbeiders Nederland, het V.D.N. Deze zullen je wellicht kunnen helpen over de behandeling die dwangarbeiders in Duitsland hebben gekregen.
Gebruikersavatar
shamrock
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2008, 14:43
Locatie: Stein LB

Re: Arbeidersvriendelijk Duitsland?

Bericht door shamrock »

[quote="Thom]Wat ik nooit heb gesnapt is dat Nederlandse dwangarbeiders die in Arbeitserziehungslagers terecht waren gekomen, en sterk vervallen terug kwamen in Nederland met de nek werden aangekeken na de bevrijding. Deze mensen werden als Duitslandganger aangezien en dan maakte het volgens vele parvenu's niet uit of dit uit eigen wil was of niet. Schandalig! Je kan je afvragen wat zulke mensen van de oorlog hebben geleerd. [/quote]

Hetzelfde is gebeurd met de militairen die in het voormalige Nederlands-Indië hebben gevochten, al dan niet vrijwillig.
Mijn vader heeft ooit eens verteld dat ze, bij thuiskomst in de haven van Rotterdam, in maart 1950, werden uitgejouwd als "Oranje-SS-ers", terwijl de mannen "gewoon" gedaan hebben wat de regering van hun verwachtte. Dat de regering er destijds "een potje" van heeft gemaakt kan deze mannen niet verweten worden.

Ja, ik weet het, deze reactie is erg laat, maar ik ben nog steeds volop bezig met de stamboom en geschiedenis van mijn vaders kant en "blijf een beetje hangen" in de periode van de politionele acties, destijds in Nederlands-Indië. :wink:
May good luck be your friend.
Plaats reactie