stalin

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gast

stalin

Bericht door Gast »

Was jozef stalin een goed mens?
En wat waren zijn bedoelingen en ideën.
Hij heeft wel heel veel mensen vermoord.
Graag reactie.
Bedankt
Panzer5
Lid
Lid

Re: stalin

Bericht door Panzer5 »

Gast schreef:Was jozef stalin een goed mens?
Nee.
Westwall
Lid

Bericht door Westwall »

Als hij zijn eigen mannen en officieren liet afknallen lijkt het me niet echt een goed mens, niet waar?
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Als je kijkt naar vooruitgang in de USSR, was hij een goed mens.
Als je kijkt naar ethiek, was hij het niet.

Niettemin zijn soms mensen zonder (veel) ethische waarden nodig om balans te trekken, zoals de geschiedenis leert.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

fritz derochebrune schreef:Als je kijkt naar vooruitgang in de USSR, was hij een goed mens.
Ik betwijfel het. Ik denk dat veel andere leiders het beter hadden gedaan, bovendien is er zelfs een woord ontleent aan zijn onderdrukkende bewind: Stalinistisch. Dat laat wel zien hoe het gesteld was met de vrijheid in Sovjet-Rusland (na de dood van Stalin was het nog niet veel beter; maar wel een beetje).
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

iknowdintoo schreef:
fritz derochebrune schreef:Als je kijkt naar vooruitgang in de USSR, was hij een goed mens.
Ik betwijfel het. Ik denk dat veel andere leiders het beter hadden gedaan, bovendien is er zelfs een woord ontleent aan zijn onderdrukkende bewind: Stalinistisch. Dat laat wel zien hoe het gesteld was met de vrijheid in Sovjet-Rusland (na de dood van Stalin was het nog niet veel beter; maar wel een beetje).
Ik ga me niet in het gebied wagen te zeggen dat Stalin het beste is wat de USSR ooit is overkomen, of dat niemand beter zou zijn geweest. Ik moet echter altijd weer denken aan de uitspraak: "Stalin erfde een land vol boeren. Hij liet een land met kernwapens achter." Zijn ethiek was inderdaad slecht, daar kun je niet om heen, maar in veel gevallen leidt die slechte ethiek tot het nemen van risico's en keuzes die andere mensen soms niet zouden nemen.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Afbeelding

Er zijn helaas nog steeds mensen die denken van wel, maar Stalin was geen haar beter dan Hitler. Het is dat hij aan de winnende kant stond, daarom hoor je er weinig over. Stalin was een grote schurk, die zelfs zijn eigen zoon naar de Goelag heeft gestuurd.
Deas Gu Cath
Frontovik
Lid

Bericht door Frontovik »

Was het niet zo dat Stalin bijna werd gekozen tot grootste Rus allertijden? :bonk:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 339108.ece
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Frontovik schreef:Was het niet zo dat Stalin bijna werd gekozen tot grootste Rus allertijden? :bonk:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 339108.ece
Ja die verkiezing daar was net zo'n grote aanfluiting als de verkiezing hier in Nederland van de 'Grootste Nederlander' waarbij in de televisieshow Pim Fortuijn tot winnaar werd uitgeroepen terwijl nog niet alle stemmen waren geteld maar de uitzendtijd gewoonweg op was. In Rusland was het volgens mij nog wat ingewikkelder en politiek gerichter dan hier qua uitslag: Stalin mocht gewoonweg daar niet winnen.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
gebradengehakt

Bericht door gebradengehakt »

STALIN.
Wel onder leiding van Stalin hebben de russen in o.a. in WW2 flink huis gehouden remember Katyn.
Toen de Moffen de hoofdstad van Polen verwoeste deed men niets, men keek rustig toe.
En heeft men de Polen vijftig jaren onderdrukt.
Gebruik eens google, en je zult perplex staan van de misdaden die het communistische beest heeft aangericht.
Laat maar eens horen wat je onder ogen hebt gekregen.
Jonkerman
Lid

Bericht door Jonkerman »

Toen Duitsland Polen binnenviel had zij een non-agressiepact met Stalin en daarmee de ook USSR.
Het was dus de bedoeling dat zij niks deden. En ik weet niet of je hier op zo'n manier moffen mag gebruiken. :roll:
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

@jonkerman, gehaktbal heeft het hier over de opstand van Warschau, van augustus tot oktober 1944. De Russen waren toen op een boogscheut afstand en konden zonder al te veel weerstand de stad innemen maar deden dit niet.
Jij hebt het over de inval in Polen in 1939, dat heeft niets met elkaar te maken.
Jonkerman
Lid

Bericht door Jonkerman »

Nee inderdaad en excuses voor mijn nalatigheid. :P
En het is ook zo dat Rusland tonnen goederen en uitrusting kregen van de Geallieerden en daarmee hun eigen ideologie (natuurlijk ook de oorlog) voerde.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Vergeet niet dat Stalin in 1938 een voorstel deed aan Groot-Brittannië en Frankrijk om een coalitie te vormen tegen de expansiedrang van nazi-Duitsland. Dit werdt verworpen door Daladier (FR) en Chamberlain (GB) als zijnde voorbarig. Een wantrouwige Stalin vatte dit op als zijnde een toestemming van die beide landen dat Hitler zijn " Lebensraum" uitbreide zolang het maar naar het oosten was. Wat in werkelijkheid ook zo was.
misscien binnenkort lid

Bericht door misscien binnenkort lid »

hij was wel een dictator maar of hij slecht was... :?:
Gesloten