Hitler.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
gebradengehakt

Hitler.

Bericht door gebradengehakt »

Was Hitler de grote opperhoofd van de SS?, want Hitler had ook de bekende adelaar op zijn linker mouw.
Er is vast wel een expert die dat kan vertellen.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re: Hitler.

Bericht door iknowdintoo »

De 'baas' (Reichsführer-SS) van de SS was Heinrich Himmler, niet Hitler.
gebradengehakt

iknowdintoo schreef:De 'baas' (Reichsführer-SS) van de SS was Heinrich Himmler, niet Hitler.
Wel bij deze heb je de vraag maar voor de helft beantwoord, zoals vermeld had ik het ook over de adelaar op de linker bovenarm van Herr Hitler.
Nu stel ik de vraag opnieuw: waarom had Hitler de adelaar net als de SS op zijn linker bovenarm?
Heavy Fuel

Bericht door Heavy Fuel »

Hallo,

Hitler droeg de adelaar op de linkermouw zoals de SS. Maar de adelaar is in Heer stijl. Het lijkt op een compromie. Heb me er verders niet in verdiept. Hmmm gebraden gehakt,lekker :wink: Even naar de koelkast.

Mvg
Willem
gebradengehakt

Heavy Fuel schreef:Hallo,

Hitler droeg de adelaar op de linkermouw zoals de SS. Maar de adelaar is in Heer stijl. Het lijkt op een compromie. Heb me er verders niet in verdiept. Hmmm gebraden gehakt,lekker :wink: Even naar de koelkast.

Mvg
Willem
Hallo Willem.
Je hebt gelijk wat de adelaar, het is eentje in Heer stijl.

http://wwwdelivery.superstock.com/WI/22 ... 43-146.jpg

http://withfriendship.com/user/images/6 ... ctator.jpg

http://www.ww2incolor.com/d/284195-2/ww2+photos+047
panzer lehr
Lid

Bericht door panzer lehr »

hitler was de operbevelhebber van het leger en de adelaar op de mouw kan zijn omdat hij de ss heeft opgebouwt het was trouwens zijn lijfwacht
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Zoals gezegd is het een adelaar in Heer stijl, niet specifieke SS-stijl. Daarnaast was de SS volgens mij ook niet puur en alleen zijn lijfwacht, maar correct me if I'm wrong.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Jan Klaassen schreef:Zoals gezegd is het een adelaar in Heer stijl, niet specifieke SS-stijl. Daarnaast was de SS volgens mij ook niet puur en alleen zijn lijfwacht, maar correct me if I'm wrong.
Tuurlijk was de SS niet louter Hitlers lijfwacht, dit was enkel de Leibstandarte Adolf Hitler. De SS was voor veel meer verantwoordelijk, onder de SS viel ook de SD en de Gestapo. De SS zat ook mee in het RSHA (Reichsicherheitshauptamt = Hoofdbureau voor de Rijksveiligheid). En natuurlijk was er ook de Waffen-SS, de gewapende tak van de SS die meevochten aan het front. De SS bewaakte natuurlijk ook de concentratiekampen en organiseerde de deportatie en vernietiging van de zogenoemde 'untermenschen'.
En die adelaar op de arm van Hitler, tja... Hitler liep in een soort van militair uniform rond, hij was dan ook de leider van een militaristische staat. Misschien deed hij dit ook wel omdat hij zelf in het leger had gediend tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hij droeg ook nog altijd zijn IJzeren Kruis 1. Klasse dat hij toen had gekregen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie