Primo Levi, de schrijver en zijn boeken

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Primo Levi, de schrijver en zijn boeken

Bericht door YPPY »

Nou ja, boeken. Ik heb er nu één gelezen en de tweede half.
Is dit een mens heb ik uit. Het boek heeft hij een paar jaar na WO2 geschreven. Ik vroeg me lang af hoe het kwam dat de gevangenen in de werkkampen zo 'slaafs' werden. Dit boek heeft het helemaal duidelijk gemaakt voor me. Levi beschrijft hoe hij, als jonge gezonde man, zijn menselijkheid verliest. Hoe iedereen daar zijn ziel eigenlijk kwijtraakt. Mijn leraar Nederlands heeft eens verteld over dit boek en sindsdien wilde ik het al lezen. Een paar weken geleden dus aan begonnen en nu is het uit.
Regelmatig werd ik helemaal stil en kon ik niet verder lezen. Zo bizar dat het allemaal waar gebeurd is...

Het boek wat daarop volgt, Het respijt, ben ik nu aan het lezen. Dit gaat over zijn reis van het kamp naar Italië. Nog steeds ben ik verbaasd dat het op die manier ging. Dat hij nog heel lang rondzwierf van opvangkamp naar opvangkamp. Dat hij daar ook niet altijd goed behandeld werd.

Nog iemand die wat van deze schrijver heeft gelezen?


dit topic heb ik ook op fok! gepost, maar omdat dit forum specifiek over wo2 gaat, wil ik het hier ook graag posten
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Alvast een korte reactie want ik ben de naam van het boek even kwijt :oops:, maar ik ga de titel opzoeken!

Weet nog wel dat het een ontzettend indrukwekkend boek was dat de situatie in een kamp beschreef. Vooral de manier waarop de mensen daar hun menselijkheid verloren is me bijgebleven. In het boek staan echt een paar verschrikkelijke dingen dat je bijna niet kan geloven dat een mens dat kan doorstaan.

Op het einde van het boek behandelde hij brieven van lezers en het was ongelooflijk wat voor dingen dat daar in stonden. Er waren brieven bij van enkele lezers die vonden dat hij zich aanstelde of zelfs de holocaust ontkende. Schokkend!

Kortom indrukwekkend boek waar ik een mondeling over gedaan heb.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat zou 'Is dit een mens' kunnen zijn.
Hij beschrijft hoe hij in het kamp, 'het Lager' terecht komt. Hij moet ook werken in de winter en vertelt dan over zijn vermoeidheid en dat hij samen moet werken met iemand anders die ook niet sterk is. Hij vertelt ook hoe je moet overleven, zoals door het hebben van een baantje of de goede kennissen. Wanneer het kamp bevrijd wordt door de Russen, moeten de gezonde gevangenen naar een ander kamp lopen. Levi is ziek en wordt achtergelaten. Samen met nog 2 andere zieken houdt hij de boel draaiende en zorgt hij voor anderen.


Die brieven heb ik niet gelezen, maar het is toch absurd wanneer iemand de holocaust ontkend?!?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik weet het. Kan dat dan niet velen hè als ik dat dan niet weet. Het boek heet "De verdronkenen en de gereddenen". Hoop dat ik hem goed spel.

Het is wel weer een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb, maar het gaat over het zijn verblijf in Auschwitz. Het boek zal waarschijnlijk in dezelfde stijl geschreven zijn als "is dit een mens".

De ontkenning van de Holocaust komt wel vaker voor, ook in andere boeken. Volgens mij gaat Primo Levi daar vaker op in. Ondanks de vele bewijzen die hij aanlevert blijft men ontkennen of zeggen dat het allemaal wel mee valt. De brieven in het laatste hoofdstuk zijn zeker de moeite waard om te lezen al wordt je er wel triest van.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik heb 'De getuigenissen' gekocht. Daar staat 'de verdronkenen en de geredden' ook in. Dat ga ik dus ook nog lezen. Achterin zie ik ook wat brieven staan.
Het is raar dat mensen iets kunnen ontkennen dat zo vaak bewezen is en waar zoveel getuigen van zijn. Allemaal met hun eigen verhaal en al die verhalen komen steeds op hetzelfde neer.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Dat is dus wat ik verzamel, boeken over 'het kampleven' en ooggetuigenverslagen. Ik kan ze nooit laten liggen. De mooiste vind ik nog steeds Anus Mundi van Wieslaw Kielar. Ik ben nu aan het verhuizen, al mijn boeken in dozen doen, verbaas me er nu zelf over hoeveel boeken ik eigenlijk heb over de jodenvervolging, de obsessie is duidelijk... Toch ben ik nu het accent aan het verleggen naar de jappenkampen, vind dat ik daar ook meer over moet weten. Heb van de week nog bezonken rood gekocht van Jeroen Brouwers, wat is die toch mooi!
Heeft iemand nog tips met betrekking tot boeken over jappenkampen?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Alle drie de boeken zijn inmiddels uit. :)
'Is dit een mens' was toch wel duidelijk het beste, dat was echt een verhaal. 'De verlorene en de gereddene' vond ik meer een beschouwing of een studie. Dat betrok hij veel minder op zichzelf. Maar toch ook wel interessant om te lezen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

is primo levi de man die de voor ig farbe werkte of hij is die man die de Sonderkommandos overleefde?

is de film the grey zone niet gebasseerd op zijn ervaringen? een film die overigens niet geschikt is voor kinderen!
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Hij werkte voor IGFarbe inderdaad als scheikundige. Dat heeft hem uiteindelijk zijn leven gered schrijft hij.
Ik geloof dat die film op meerdere verhalen is gebaseerd, onder andere op dat van Levi.
Plaats reactie