Duitse soldaat Franz Riemer

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
mmbroek
Lid

Duitse soldaat Franz Riemer

Bericht door mmbroek »

Mijn oma heeft mij van de zomer een verhaal uit de tweede wereldoorlog verteld. Ze woonde destijds in het zeeuwse dorpje ’s Heerarendskerke. Rond 1942/1943 was er een Duits onderdeel op hun dorp gestationeerd. De soldaten werden ondergebracht bij de bewoners van het dorp. Bij de tante van mijn oma kwam een jonge soldaat, ze denkt zo rond de 17/18/19 jaar. Zijn naam was Franz Riemer, en hij kwam uit Ansbach. Hij had bij zijn onderdeel niet zoveel te doen, dus hij bleef vaak thuis. Hij hielp daar in het huishouden, en hij ging de tante van mijn oma steeds meer beschouwen als zijn moeder. Het was een hele aardige behulpzame jongen dus. Na een paar maanden moest zijn onderdeel weer verder, ze kregen opdracht om naar een dorp verderop te gaan, ’s Heerenhoek. Franz wilde echter niet, maar orders zijn orders. Hij heeft afscheid genomen van de familie, alleen heeft ie zich niet bij zijn onderdeel gemeld. Een week later vond de tante van oma hem verstopt bij hun in een schuurtje. Haar man en zoon hebben hem toch over kunnen halen, en ze hebben hem achterop de fiets naar ’s Heerenhoek gebracht. De wacht aldaar herkende hem meteen, want die riep zoiets als ‘aah Riemer, da bisst du endlich!
Dat was het laatste wat ze van hem hebben vernomen. Al die jaren is de vraag wat er met hem gebeurt is. Is hij gestraft wegens het onderduiken, is hij verder getrokken met zijn onderdeel, is hij wellicht gesneuveld, of is hij na de oorlog weer heelhuids thuis in Ansbach teruggekeerd.
Na een mailwisseling met een archivaris uit Ansbach weten we eindelijk wat er is gebeurd.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Sehr geehrter Herr Meulbroek,

in Ansbach hat es tatsächlich einen Franz Riemer gegeben, der Schuhmacher war. Er ist allerdings bereits am 14. März 1924 geboren. Er war etwa ab Herbst 1943 als Soldat in Russland und kam erst 1949 aus der russischen Gefangenschaft wieder nach Ansbach. Er hat danach geheiratet und ist aber bereits am 13. März 1963 in Ansbach gestorben. Seine noch lebenden Angehörigen wissen allerdings nichts über seinen Aufenthalt in den Niederlanden.

Mit freundlichen Grüßen und den besten Wünschen für Ihre Frau Grossmutter

Werner Bürger
Stadtarchivar
______________________________________________________________________________________________________________________________
Ik heb ook nog gevraagd of hij aan de familie wilde vragen of ze contact met mij wilde zoeken maar helaas niks meer gehoord. :(
D_Dutch
Lid

Re: Duitse soldaat Franz Riemer

Bericht door D_Dutch »

Een interresant verhaal! :)
Ook erg netjes dat je in ieder geval een reactie hebt gekregen van het archief van Ansbach.
Ik heb vaak meegemaakt überhaupt geen reactie te krijgen.
Toen ik het archief van een dorp mailde in verband met een SS veteraan, werd mij verteld dat deze man nooit bestaan had, terwijl in het telefoonboek twee mensen stonden met dezelfde naam en foto's van de voormalig SS'er op internet stonden (Met geboortedatum, woonplaats en adres. Helaas adres vergeten :( )
Maar heb je al geprobeerd iets te vinden via bepaalde organisaties, zoals WASt?
mmbroek
Lid

Bericht door mmbroek »

Tja SS ligt denk ik nog erg gevoelig, maar niet zo netjes dat ze doen alsof ze er niks van afweten.
Wat is dat voor een organisatie WASt?
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

De WASt (hopelijk leg ik het goed uit) is een organisatie die opgericht was die toezag op de behandeling van Duitse krijgsgevangenen, maar na de oorlog zijn de taken van deze organisatie erg vergroot en sindsdien kan je ook aanvragen indienen over bijvoorbeeld omgekomen soldaten, of als je wilt weten of een bepaalde soldaat in krijgsgevangenschap heeft gezeten na de oorlog.
Je kan online een formulier invullen, hoewel het tot 12 maanden kan duren voordat je een reactie krijgt is het de moeite zeeer waard!
De reactie krijg je wel via de normale post, dus via de brievenbus. (Vind ikzelf altijd veel leuker dan via e-mail. :P )
Dit is de site, moet je alleen de taal kiezen (Engels, Frans of Duits) en daarna links op "Tracing Request" aanklikken en dan kan je je formulier invullen, zoveel mogelijk informatie is handig, maar misschien kom je met alleen een naam en geboorteplaats alsnog ver!
mmbroek
Lid

Bericht door mmbroek »

Oké bedankt ik zal het eens doorkijken.
Akko
Lid

Bericht door Akko »

Interessant verhaal,
mijn grootmoeder had toen ook een soldaat in huis genomen.
Maar wel een engelse para.
Meer weet ik er helaas niet van.

grtz N.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Martijn95
Lid

Bericht door Martijn95 »

Interessant verhaal!

Greetz,,

Martijn
US army
Lid

Bericht door US army »

Prachtig verhaal!
Ookal begreep ik niet veel van dat Duits tussen die lijnen. :bonk:
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

Erg leuk om een familie-verhaal zo uit te pluizen
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Thom
Lid

Bericht door Thom »

US army schreef:Prachtig verhaal!
Ookal begreep ik niet veel van dat Duits tussen die lijnen. :bonk:
Hieronder heb ik het even voor je vertaald. Het spreekt eigenlijk wel voor zich.
De vetgedrukte zinnen lijken mij het belangrijkste stukje van het antwoord.

In Ansbach, is er een Franz Riemer geweest die schoenmaker was. Hij is geboren op 14 maart 1924. Hij was ongeveer rond de herfst van 1943 als soldaat in Rusland, en in 1949 kwam hij uit Russisch gevangenschap terug naar Ansbach. Hij trouwde na deze periode, en hij is op 13 Maart 1963 in Ansbach overleden. Zijn nabestaanden weten in ieder geval niets over zijn verblijf in Nederland.

Het benaderen van de stadsarchivaris heeft in dit geval een zeer netjes antwoord opgeleverd.
Helaas zijn er veel steden en dorpen waar je minder netjes, of zelfs helemaal geen antwoord krijgt.
Plaats reactie