gesprek met Duitse veteraan
- Robby101st
- Lid
gesprek met Duitse veteraan
Pin me er nog niet op vast, je weet nooit hoe het loopt... Maar 1 deze weken ga ik met een Duitse normandie veteraan praten. Het is de broer van mn oom. Hij heeft er bijna nog nooit over gesproken, maar wil binnenkort wel eens het 1enander vertellen. Zullen bijzondere verhalen worden aangezien hij al een klein tipje van de sluier lichtte.
Maar waarom jullie hulp..? Ik wil niet dat ik zo onder de indruk ben van het gebeuren dat er een stilte moment valt. Dus ik wil eigelijk alvast een paar vragen voorbereidt hebben. Ik heb al het een en ander in mn hoofd, maar misschien hebben jullie ook wel wat. Dus wie heeft goede vragen en helpt me een handje.. Ik ben er nog niet achter welke gruppe hij zat. Ik wacht even zijn 85ste verjaardag af. dan gaan we afspreken wanneer ik op bezoek mag komen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd.
groetjes
Maar waarom jullie hulp..? Ik wil niet dat ik zo onder de indruk ben van het gebeuren dat er een stilte moment valt. Dus ik wil eigelijk alvast een paar vragen voorbereidt hebben. Ik heb al het een en ander in mn hoofd, maar misschien hebben jullie ook wel wat. Dus wie heeft goede vragen en helpt me een handje.. Ik ben er nog niet achter welke gruppe hij zat. Ik wacht even zijn 85ste verjaardag af. dan gaan we afspreken wanneer ik op bezoek mag komen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd.
groetjes
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
- Jan Klaassen
- Lid
Re: Jullie hulp even nodig..
Ik weet zo snel nog even geen vragen, maar een mooie gelegenheid heb je daar!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Vraag hem eens hoe D-day was, als hij daarbij is geweest...
Moet verschrikkelijk zijn geweest al die mensen te zien sneuvelen in het MG-vuur vanaf het strand.
Moet verschrikkelijk zijn geweest al die mensen te zien sneuvelen in het MG-vuur vanaf het strand.
Laten we het vooral gezellig houden! 

- panzer lehr
- Lid
- Nick.Dracu
- Lid
Wanneer je gaat gaan speuren achter getuigenissen van soldaten of burgers, wees dan zeer goed voorbereid.
Deze mogelijkheden ,bij soldaten altans, word steeds kleiner. dus moet je proberen zoveel mogelijk te weten te komen.
Maar hou in het achterhoofd, en je zal het zeker meemaken, dat op sommige vlakken de persoon niet echt wil meewerken/ vertellen. Vraag dan niet
door want voor je het weet lossen ze bijna niets meer.
Nu ik ga niet zo veel naar soldaten daarom is mijn vragenlijst ook niet echt op hun gebasseerd. maar misschien kun je er toch iets van gebruiken.
Naam:
Geboortejaar: leeftijd tijdens Duitse bezetting:
Woonplaats tijdens de duitse bezetting:
Gezin aantal:
Bezetters in huis? JA/ Neen?
indien JA: Hoeveel?
Naam?
In aanraking gekomen met bezetters? JA / Neen?
indien Ja : hoe?( ***)
Militaire geschiedenis voor WO 2? JA/ Neen?
indien Ja : Welk? (+++)
Militaire geschiedenis tijdens WO 2 ? JA/ Neen?
indien Ja : Welk? ( ---)
Voor het jaar 1939
(leefomstandigheden? Leefomgeving? Toekomst visie? Geruchten? Angst? +++ ?)
Inval van België
(Herinneringen? Radio? Angst? visie? )
Bezetting van België
(leefomstandigheden? kijk op Duitse soldaten? Blik op de Engelse soldaten? Angst? toekomst Visie? Amuseren? Feest? Gestapo? Nazi? Hitler/Churchil/Rooseveldt/Stalin ? Geruchten? ***? ---?)
Bevrijding van België
(kijk op Duitse soldaten? kijk op de Engelse soldaten? Toekomst visie? Feest?
Na wereldoorlog 2
(Blik op de gebeurtenissen?)
Anno 2010
(blik op de gebeurtenissen?)
Groeten,
nick
Deze mogelijkheden ,bij soldaten altans, word steeds kleiner. dus moet je proberen zoveel mogelijk te weten te komen.
Maar hou in het achterhoofd, en je zal het zeker meemaken, dat op sommige vlakken de persoon niet echt wil meewerken/ vertellen. Vraag dan niet
door want voor je het weet lossen ze bijna niets meer.
Nu ik ga niet zo veel naar soldaten daarom is mijn vragenlijst ook niet echt op hun gebasseerd. maar misschien kun je er toch iets van gebruiken.
Naam:
Geboortejaar: leeftijd tijdens Duitse bezetting:
Woonplaats tijdens de duitse bezetting:
Gezin aantal:
Bezetters in huis? JA/ Neen?
indien JA: Hoeveel?
Naam?
In aanraking gekomen met bezetters? JA / Neen?
indien Ja : hoe?( ***)
Militaire geschiedenis voor WO 2? JA/ Neen?
indien Ja : Welk? (+++)
Militaire geschiedenis tijdens WO 2 ? JA/ Neen?
indien Ja : Welk? ( ---)
Voor het jaar 1939
(leefomstandigheden? Leefomgeving? Toekomst visie? Geruchten? Angst? +++ ?)
Inval van België
(Herinneringen? Radio? Angst? visie? )
Bezetting van België
(leefomstandigheden? kijk op Duitse soldaten? Blik op de Engelse soldaten? Angst? toekomst Visie? Amuseren? Feest? Gestapo? Nazi? Hitler/Churchil/Rooseveldt/Stalin ? Geruchten? ***? ---?)
Bevrijding van België
(kijk op Duitse soldaten? kijk op de Engelse soldaten? Toekomst visie? Feest?
Na wereldoorlog 2
(Blik op de gebeurtenissen?)
Anno 2010
(blik op de gebeurtenissen?)
Groeten,
nick
- Robby101st
- Lid
nou, heb ondertussen een memorecorder aangeschaft en wacht nog even tot die binnen is. Wat ik nog wel te weten ben gekomen is, is dat hij gestationeerd zat in Caen tijdens D-day.
wie heeft daar goede informatie over buiten het wiki verhaal natuurlijk. Of misschien naslag werk of een isbn nummer?
Alvast bedankt.
wie heeft daar goede informatie over buiten het wiki verhaal natuurlijk. Of misschien naslag werk of een isbn nummer?
Alvast bedankt.
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
- Robby101st
- Lid
zo, vandaag was de dag. Ik heb het gesprek gehad. Was een erg aardige man. Ik zal het hele verhaal uit typen omdat het nu op mn memorecorder staat.
Dus hou het in de gaten...!
Dus hou het in de gaten...!
- Stefan
- Lid
Ben ook erg benieuwd!
Maar vind deze veteraan het wel goed dat zijn ervaringen op het web gepubliceerd wordt?
Maar vind deze veteraan het wel goed dat zijn ervaringen op het web gepubliceerd wordt?
- Robby101st
- Lid
@moderator: kan de titel veranderd worden in gesprek met Duitse veteraan ofzo? B.v.d
ja hoor. Ik kon het eventueel ook gebruiken voor school doeleindes. En we hebben het ook nog gehad over dat er nog steeds gevoelens tegenover Duitsland zijn vanuit verschillende landen en hoe het eigelijk sinds de laatste decennia aan het afnemen is. Omdat men wat vaker ook de Duitse kant hoort. Men weet wel de uitdrukking "wir haben es nicht gewust".
Ik noem gewoon geen naam en plaats erbij. Verder heb ik al wat overgenomen van mn memorecorden. Ik schrijf het eerst in het Duits over, daarna vertaal ik het gebeuren in Nederlands. Het deel waar ik de vragen deed duurde ongeveer 40 minuten, Ik heb er 2en half uur gezeten. Dus veel is ook verteld zonder opname, en gewoon tussen ons gebleven.
Let op ik kan redelijk Duits praten. Lezen is ook geen probleem. Alleen het schrijven doe ik zoals ik het hoor.
Hier een stukje wat hij me vertelde:
funfte und sechte die nacht, dan fengt das an. Und dan am ander tag an morgen, mein ältern haben auch wol ein ausländ zender gehört, ein Englische zender (BBC?) ja richtig. Das durfden sie nicht, aber hatten sie doch gemacht, und sie wusten auch das ich da oben bin. Und dan haben die gemelded, die Englische zender, also die haben den angriff gemacht mit zoviel einsats dar is kein maus am leben gebleben, verstehst du… Wir sehn den jung nie wieder, das habe die gedachtet. Daarmal gibt es keine verbindung kein post. Das habt noch wol ein halbes jahr gedauert bis das wir wieder verbindung kriegte mit die Heimat
vertaling.
Vijfde en zesde die nacht, toen begon het allemaal. En de volgende dag in de morgen, zaten mijn ouders naar een buitenlandse radio zender te luisteren, een Engelse zender (BBC?) ja precies. Dat mochten ze niet, maar deden ze toch, want ze wisten dat ik daarginds was. En toen meldden ze, die Engelse zender, ze zijn begonnen met de invasie met zoveel manschappen, daar is geen overleven meer mogelijk (let. er is geen muis meer inleven gebleven) begrijp je. Wij zien onze jongen nooit weer, hebben ze gedacht. Er was ook geen verbinding geen post mogelijk. Het heeft nog wel een half jaar geduurt voor we weer verbinding hadden met het thuisfront.....
ja hoor. Ik kon het eventueel ook gebruiken voor school doeleindes. En we hebben het ook nog gehad over dat er nog steeds gevoelens tegenover Duitsland zijn vanuit verschillende landen en hoe het eigelijk sinds de laatste decennia aan het afnemen is. Omdat men wat vaker ook de Duitse kant hoort. Men weet wel de uitdrukking "wir haben es nicht gewust".
Ik noem gewoon geen naam en plaats erbij. Verder heb ik al wat overgenomen van mn memorecorden. Ik schrijf het eerst in het Duits over, daarna vertaal ik het gebeuren in Nederlands. Het deel waar ik de vragen deed duurde ongeveer 40 minuten, Ik heb er 2en half uur gezeten. Dus veel is ook verteld zonder opname, en gewoon tussen ons gebleven.
Let op ik kan redelijk Duits praten. Lezen is ook geen probleem. Alleen het schrijven doe ik zoals ik het hoor.
Hier een stukje wat hij me vertelde:
funfte und sechte die nacht, dan fengt das an. Und dan am ander tag an morgen, mein ältern haben auch wol ein ausländ zender gehört, ein Englische zender (BBC?) ja richtig. Das durfden sie nicht, aber hatten sie doch gemacht, und sie wusten auch das ich da oben bin. Und dan haben die gemelded, die Englische zender, also die haben den angriff gemacht mit zoviel einsats dar is kein maus am leben gebleben, verstehst du… Wir sehn den jung nie wieder, das habe die gedachtet. Daarmal gibt es keine verbindung kein post. Das habt noch wol ein halbes jahr gedauert bis das wir wieder verbindung kriegte mit die Heimat
vertaling.
Vijfde en zesde die nacht, toen begon het allemaal. En de volgende dag in de morgen, zaten mijn ouders naar een buitenlandse radio zender te luisteren, een Engelse zender (BBC?) ja precies. Dat mochten ze niet, maar deden ze toch, want ze wisten dat ik daarginds was. En toen meldden ze, die Engelse zender, ze zijn begonnen met de invasie met zoveel manschappen, daar is geen overleven meer mogelijk (let. er is geen muis meer inleven gebleven) begrijp je. Wij zien onze jongen nooit weer, hebben ze gedacht. Er was ook geen verbinding geen post mogelijk. Het heeft nog wel een half jaar geduurt voor we weer verbinding hadden met het thuisfront.....
- Robby101st
- Lid
Re: gesprek met Duitse veteraan
Is er interesse in meer? veel mensen hebben dit gelezen maar niet gereageerd vandaar dat ik het even vraag..
Ik hoor het wel.
groetjes
Ik hoor het wel.
groetjes
- panzer lehr
- Lid
-
- Lid
Ik ben ook geïnteresseerd in meer.
By the way, ik heb geen problemen met Duits lezen maar als je het fonetisch schrijft lees ik liever ineens het Nederlands, dat bespaart je ook nog dubbel typwerk. Als de rest iets anders vindt heb ik niets gezegd, dit is enkel mijn mening.
By the way, ik heb geen problemen met Duits lezen maar als je het fonetisch schrijft lees ik liever ineens het Nederlands, dat bespaart je ook nog dubbel typwerk. Als de rest iets anders vindt heb ik niets gezegd, dit is enkel mijn mening.

- rutger
- Lid
Hier ook interesse!
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''
Nelson Mandela
Nelson Mandela
- rammsander
- Lid
- Gegeven: 12 keer
- Ontvangen: 9 keer
interesse!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"
http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;