Mijn contact met WN-62(Normandië) soldaat

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
mtdr
Lid

Mijn contact met WN-62(Normandië) soldaat

Bericht door mtdr »

Hallo,

Misschien is het wel een leuk idee om wat van mijn ervaringen en uitkomsten te posten hier op het forum over mijn contact met de laatste levende persoon uit Wn-62.

Het moet april van dit jaar zijn geweest toen ik voor het eerst per brief contact met deze veteraan heb gezocht waarna ik na 2 dagen een e-mail kreeg dat hij graag op al mijn vragen wilde antwoorden maar dat het door zijn gezondheid alleen nog per telefoon kan,. Ik had me in de jaren daarvoor als we in Normandië waren al steeds meer geïntereseerd voor Wiederstandsnest 62(zeer bekend vanwege Hein Severloh, Franz Gockel etc.) maar had nooit durven dromen dat ik ooit nog contact zou krijgen met één van zijn soldaten. Het moment voor ik voor het eerst zou bellen, was toch een vreemd moment, want toch, je praat over misschien wel een gevoelig onderwerp en je weet niet hoe hij reageert op je vragen. Het ongemakkelijke gevoel was gelukkig toch al snel weg omdat hij antwoorde op alle vragen en ronduit verder vertelde, meer als ik op dat moment zelf dacht. De tijd vliegt dan toch vaak voorbij en voor je het weet ben je al een hele tijd bezig. Aan het einde van het gesprek kwam ter sprake dat hij nog wel een boek voor mij had dat speciaal gaat over Wn 62 en hij had ook nog wel enkele foto's. Ik wilde graag wat terug doen voor zijn vriendelijkheid en openheid en heb hem aangeboden om voor hem dit jaar in Normandië foto's voor hem te maken(Hij is zelf nooit meer terug geweest naar Normandië en dat wil hij ook niet). Voor hem ben ik o.a. naar La Cambe gegaan om daar foto's te maken en het bezoeken van de graven van zijn oude kameraden, wat actuele foto's te maken van Wn 62 zelf en om van de omgeving(strand en dorpje Colleville sur Mer) enkele foto's te maken. Deze zal ik één dezer dagen toesturen.

Ondertussen heb ik sinds dat eerste gesprek nog een aantal keren telefonisch en soms toch per brief contact met hem gehad en hoop hem binnen snelle tijd weer te mogen spreken.

Om op dit topic terug te komen: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=25687

Enkele vragen die ik tijdens ons eerste gesprek heb gesteld, misschien heb je er wat aan :wink: (niet alles, maar om indruk te geven):

- Had U al gevechtservaring voor de Geallieerde landing in Normandie?
- Wat dacht/voelde U toen u de invasievloot op uw af zag komen?
- Wat was Uw rol binnen WN62(op 6 juni)?
- Waarom verliet U WN62?
- Bent U nog gewond geraakt die dag?
- Hoe is de oorlog voor U ten einde gekomen en eventueel wanneer?
- Heeft U na de oorlog nog contact gehad met andere soldaten uit WN62?
- Bent U na de oorlog nog wel eens terug geweest naar Normandie?

En zo kan ik nog wel even doorgaan, enkele tips:

- Probeer de beste man op het gemak te stellen zodat hij zin heeft om dingen te vertellen en extra informatie te geven
- Probeer zoveel mogelijk door te vragen
- Probeer de man er van te overtuigen dat je zelf ook wat research doet, enthousiast bent en er interesse in hebt.
- Stuur eventueel wat Normandië spullen mee, dat vond mijn veteraan zelf erg interessant en leuk , heb hem bv. mijn hele collectie(wel kopien ervan) Normandië bidprenten meegestuurd(zo'n 25 stuks) waaronder een 7-tal prenten die op D-day en sommige rond Colleville zijn gesneuveld, met enkele vragen erbij of hij ze gekend heeft etc en met uitleg waar ze zijn gesneuveld etc.. Hij vertelde me dat hij Josef Eder en Georg Gradl wat hij nog onthouden heeft niet persoonlijk heeft gekend en zeker die 6de juni niet meer in al die verwarring(De kans was toch al klein maar "een Nee heb je, en een Ja kun je krijgen" toch :wink: )

Enkele voorbeelden van de D-day bidprenten die ik heb meegestuurd(En meteen een update voor hier op het forum naar een paar van mijn items :wink: ):

Morgen of overmorgen zal de brief op de post gaan naar hem met foto's die ik heb ik gemaakt daar in Colleville en La Cambe, en ik hoop nog wat orginele foto's van die regio toe te voegen(voor tijdelijk) als het opschiet met de verkoper...
Het is er tot nu toe bij ingeschoten maar zal ook eens een samenvatting maken zodat ik eens een stuk hier op het forum kan zetten. :wink:
Laatst gewijzigd door mtdr op 01 aug 2010, 15:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Verzamel D-Day Soldbucher.
mtdr
Lid

Re: Mijn contact met WN-62(Normandië) soldaat

Bericht door mtdr »

Aangezien ik niet graag namen prijs geef kan ik natuurlijk wel alvast meer informatie geven over deze persoon

Eenheid: 3de kompanie 726 grenadier regiment, 716 infanterie divisie
In leger sinds: 21 mei 1943(sinds februari 1943 bij RAD)
In Normandië sinds: Augustus 1943
Eerst gestationeerde plek: Saint Laurent sur Mer
Eventueel gewond: Ja, op 6 juni gewond geraakt
Wanneer terug uit gevangenschap: 1947

etc. etc.
Bram.T.
Lid

Bericht door Bram.T. »

Ga je zijn antwoorden later nog posten in dit topic ?

Mvg,

bram
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
mtdr
Lid

Bericht door mtdr »

Bram.T. schreef:Ga je zijn antwoorden later nog posten in dit topic ?

Mvg,

bram
Hallo, misschien wat laat maar op deze vragen kan ik de antwoorden wel geven, mocht er belangstelling voor zijn, het zijn wel samegevatte antwoorden ;) . Misschien post ik later nog wel andere vragen die ik heb gesteld aan hem, het laatste jaar.

- Had U al gevechtservaring voor de Geallieerde landing in Normandie? Nee, de enige ervaring die ik had was op de training, tijdens oefeningen.
- Waarom verliet U WN62? Om 2 gewonde kameraden naar het achterland te brengen, en ben daarna niet meer teruggekeerd naar Wn-62
- Bent U nog gewond geraakt die dag? Ja, licht gewond, ik heb het zelf niet eens gemerkt, maar een oplettende collega wel. De oorzaak: rondvliegende betonsplinters.
- Hoe is de oorlog voor U ten einde gekomen en eventueel wanneer? Voor mij is de oorlog op 7 juni 1944 ten einde gekomen, in gevangenschap geraakt.
- Heeft U na de oorlog nog contact gehad met andere soldaten uit WN62? Ja, na de oorlog zijn enekele van ons nog een paar keer samengekomen
- Bent U na de oorlog nog wel eens terug geweest naar Normandie? Nee, nooit meer!

Eenheid: 3de kompanie 726 grenadier regiment, 716 infanterie divisie
In leger sinds: 21 mei 1943(sinds februari 1943 bij RAD)
In Normandië sinds: Augustus 1943
Eerst gestationeerde plek: Saint Laurent sur Mer
Eventueel gewond: Ja, op 6 juni gewond geraakt
Wanneer terug uit gevangenschap: 1947
mtdr
Lid

Bericht door mtdr »

Uitzicht vanuit de beobachtungsbunker

Afbeelding

Geen van de 3 soldaten die dienst hadden in de beobachtungsbunker heeft D.Day overleeft, allen liggen begraven op La Cambe.

Afbeelding

Afbeelding
mtdr
Lid

Bericht door mtdr »

De slaapvertrekken voor 20 man van het 3./726 Grenadier Regiment:

Één van de nooduitgangen van één van de 2 kamers, de nooduitgang van de andere kamer is niet meer aanwezig(dicht gegooid?):

Afbeelding

De twee slaapruimtes naast elkaar(sorry voor de wat onduidelijke foto):

Afbeelding

De kamers op dit moment van binnen:

Afbeelding
mtdr
Lid

Bericht door mtdr »

De communicatiebunker die in verbinding stond met Wdn 61 en 63.
-
Ook de soldaat die die dag in de communicatiebunker dienst had overleefde de oorlog.
Plaats reactie