Publiceren van oorlogsdagboek?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

D_Dutch schreef:In het telefoonboek van Duitsland is maar één iemand te vinden met dezelfde voor en achternaam. Op internet kwam ik een stukje tekst tegen over een voetbalclub waarbij iemand, ook met exact dezelfde naam, na de oorlog heeft gevoetbald. Deze was geboren in oktober 1924, wat overeenkomt met de persoon op de foto in het dagboek. Nou, degene in het telefoonboek, en de voetbalclub waarbij de persoon met dezelfde naam voetbalde, liggen nog geen uur van elkaar af.
Ik heb vandaag een reactie gekregen van de persoon die in de telefoongids stond, en het betrof niet de SS'er die ik zocht. Het was tevens niet de voetballer die geboren is in 1924. Oftewel, de kans is groot dat de SS'er dezelfde persoon is als de voetballer en deze helaas is overleden. Voor de zekerheid heb ik vandaag een brief naar de voetbalclub gestuurd.

Tevens heb ik een reactie gekregen op een brief die ik al een tijd geleden had gestuurd. De man waar ik een brief naar stuurde, is helaas in 2002 overleden, maar ik kreeg wel een erg lieve reactie van zijn weduwe, die het maar al te erg op prijs stelde dat een jong iemand belangstelling toonde in de oorlog, en in haar man's verleden. Haar man heeft gelukkig wel veel over de oorlog gepraat en ik heb in een reactie gevraagd of ze meer over hem wilt vertellen. Ik kreeg tevens een foto van de grafsteen van haar man meegestuurd.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik super nieuws ontvangen. In een Staatsarchiv is enorm veel materiaal over de SS-Untersturmführer gevonden waaronder een 80 pagina's tellende Entnazifizierungsakte! Tegen een kleine vergoeding krijg ik overal kopieën van en hoop het snel binnen te krijgen.

Heeft iemand enig idee wat er zo ongeveer in een Entnazifizierungsakte staat? Een soort verslag van zijn militaire loopbaan? Dat zou dan wel erg veel geweest zijn als hij 80 pagina's volgeschreven heeft! :shock:

Met vriendelijke groet,

Koen.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door michiel01 »

entnazifizierungsakte:

nach dem WWK II haben die Allierten (meist die Amis) aufgrund von militärischen oder offiziellen Unterlagen festgelegt, ob die Person eines Naziverbrechens schuldig oder "nur" ein Mitläufer war. Oftmals hat man erst danach eine Arbeitserlaubnis erhalten, das hing auch von der Position ab. Viele Bürgermeister von vor 1933 wurden von der militärischen Verwaltung wieder eingesetzt, da sie oft von den Nazis ihres Amtes enthoben worden waren, also politisch unbedenklich waren (keine Nazis).
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Na ruim een jaar kan ik met een zeer opgelucht hart vertellen dat er familie gevonden is van de SS-Untersturmführer. Er is voorlopig contact via e-mail maar hoogstwaarschijnlijk zal er in juni een ontmoeting plaatsvinden. De familieleden die gevonden zijn zijn twee achternichten van hem. Zij wisten niet van een dagboek af, en wisten slechts dat de SS-Untersturmführer bij de Waffen-SS diende en hadden geen idee welke functie hij daarin vervulde. Ik heb tot nu toe per e-mail zelfs naoorlogse foto's van hem mogen ontvangen, waaronder van vlak na zijn vrijlating.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door Kugelblitz »

D_Dutch schreef:Hallo allemaal,

Na ruim een jaar kan ik met een zeer opgelucht hart vertellen dat er familie gevonden is van de SS-Untersturmführer. Er is voorlopig contact via e-mail maar hoogstwaarschijnlijk zal er in juni een ontmoeting plaatsvinden. De familieleden die gevonden zijn zijn twee achternichten van hem. Zij wisten niet van een dagboek af, en wisten slechts dat de SS-Untersturmführer bij de Waffen-SS diende en hadden geen idee welke functie hij daarin vervulde. Ik heb tot nu toe per e-mail zelfs naoorlogse foto's van hem mogen ontvangen, waaronder van vlak na zijn vrijlating.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gaaf zeg! Dan is al die moeite toch niet voor niets geweest, knap dat je hebt volgehouden! :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Inderdaad! Toevallig is onder andere ook zijn Wehrstammbuch, SS-Führerstammkarte en NSDAP-Mitgliederkarteikarte gevonden! :)

Met vriendelijke groet,

Koen
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door rammsander »

He een mooi verhaal!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door yente »

Het is inderdaad een heel mooi verhaal!
Nog veel succes!
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Vandaag was de ontmoeting met een van de achternichten en haar man. Ruim vier uur lang zeer boeiende verhalen gehoord en een hoop nieuw informatie. Ik heb zelfs een paar foto's gekregen van de broer van de SS-Untersturmführer, een Gefreiter bij II./Kampfgeschwader 26, welke omkwam op 31 december 1942 als gevolg van dat de piloot van de bommenwerper waar hij aan boord was in slaap viel en neerstortte. Daarbij een brief van Generalfeldmarschall Keßelring aan de moeder van de twee broers, negatieven van het graf, foto's van kameraden en enkele andere brieven met betrekking tot de dood van de broer. Daarbij nog 240 andere foto's van de familie, met daaronder een hoop foto's van soldaten. Al met al een zeer leuke ervaring en ik ben uitgenodigd naar Nürnberg op visite te komen ghehe. :)

Met vriendelijke groet,

Koen.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door yente »

Amai! :o
Zalig gewoon!
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door Kugelblitz »

D_Dutch schreef:Hallo allemaal,

Vandaag was de ontmoeting met een van de achternichten en haar man. Ruim vier uur lang zeer boeiende verhalen gehoord en een hoop nieuw informatie. Ik heb zelfs een paar foto's gekregen van de broer van de SS-Untersturmführer, een Gefreiter bij II./Kampfgeschwader 26, welke omkwam op 31 december 1942 als gevolg van dat de piloot van de bommenwerper waar hij aan boord was in slaap viel en neerstortte. Daarbij een brief van Generalfeldmarschall Keßelring aan de moeder van de twee broers, negatieven van het graf, foto's van kameraden en enkele andere brieven met betrekking tot de dood van de broer. Daarbij nog 240 andere foto's van de familie, met daaronder een hoop foto's van soldaten. Al met al een zeer leuke ervaring en ik ben uitgenodigd naar Nürnberg op visite te komen ghehe. :)

Met vriendelijke groet,

Koen.
Kijk, we zijn goed bezig! :)
Hartstikke leuk allemaal, hoop nieuwe informatie om mee aan de slag te gaan dus!
Houd ons op de hoogte!

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Zo dat zijn nog eens snelle reacties haha! Ik had trouwens toestemming gekregen om het dagboek te publiceren, hadden ze totaal geen probleem mee. Tevens vertelde de vrouw dat zij had gehoord dat een oom van haar een Ritterkreuzträger was (Ze vertelde hier wel terughoudend over), maar dat ze dit niet zeker wist. In ieder geval, ik kreeg ook foto's van die oom, en zijn naam. Zojuist even op Google gekeken en hij was inderdaad een Ritterkreuzträger, Hauptmann der Reserve en Kompanieführer in een Panzer-Regiment. Het wordt maar beter en beter haha. :D
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door yente »

Amai :)
Het blijft idd maar komen :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door yente »

Hoe zou het eigelijk komen dat dat dagboek verkocht is geweest? Want als je zoiets hebt van familie doe je dat toch niet weg?
Misschien een rare vraag :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Nou, die vraag stelde die achternicht mij ook. Ik weet alleen dat ik het bij Weitze gekocht heb, en dat het daarvoor bij Hermann Historica aangeboden werd. Ik kreeg van hun geen informatie omdat ik geen familie was, dus had die achternicht contact met ze opgenomen. De "contactpersoon" van wie Hermann Historica het dagboek had ontvangen wist het helaas niet meer. :/
Plaats reactie