Publiceren van oorlogsdagboek?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Hallo,

Ik ben in het bezit gekomen van een oorlogsdagboek van een jonge SS-officier die onderscheiden is het met Ritterkreuz en Deutsches Kreuz in Gold. Dit oorlogsdagboek bestaat uit ongeveer 85 handgeschreven pagina's waarin hij onder andere verteld over zijn ontmoetingen met de Führer, zijn daden waartoe hij onderscheiden is het met Ritterkreuz en zijn ervaringen toen hij commandant was van een eenheid tijdens de slag om Berlijn. Dit verhaal is 100% waarheidsberust en is nooit eerder gepubliceerd. Hij heeft onder andere gediend bij "Deutschland", "Das Reich", en "Leibstandarte Adolf Hitler". Ik wil niet al te veel informatie kwijt aangezien ik dit bewaar tot ik meer weet over de volgende vraag.
Zou dit interesant zijn om te laten publiceren, en kan ik mogelijk nog weerstand krijgen van enige mogelijk nog in leven zijnde familieleden?

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door panzer lehr »

Lijkt me wel interesant om te publiceren als hij nog familie heeft kan je best even contact mee opnemen. :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

panzer lehr schreef:Lijkt me wel interesant om te publiceren als hij nog familie heeft kan je best even contact mee opnemen. :)
Hallo,

Het is zeker interesant! :) Ik heb al contact met het archief van zijn geboorteplaats opgenomen om te kijken of hij nog levende familieleden heeft.
Verder nog wat extra info over deze man;

- Is in de laatste uitreikingsperiode van 20 tot 30 april 1945 onderscheiden met het Ritterkreuz.
- Heeft op Junkerschule Bad-Tolz gezeten.
- Tevens onderscheiden met de Nahkampfspange in Bronze en Panzerkampfabzeichen in Bronze.
- Had connecties met Helmut Kämpfe, een SS-Sturmbannführer die door het Franse verzet is vermoord. Als wraak werden in een nabijgeleden dorp haast alle inwoners vermoord en het is de vraag of de persoon van het dagboek hier te maken heeft. (Blijkt van niet)
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 03 aug 2010, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door panzer lehr »

De kans dat hij er iets mee te maken heeft is er maar likt me vrij klein als je naar de diviesies kijkt waar hij inheeft gedient zat hij op het moment waarschijnlijk aan het oostfront weet je ook in welk jaar zijn vriend is vermoord?
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

panzer lehr schreef:De kans dat hij er iets mee te maken heeft is er maar likt me vrij klein als je naar de diviesies kijkt waar hij inheeft gedient zat hij op het moment waarschijnlijk aan het oostfront weet je ook in welk jaar zijn vriend is vermoord?
Helmut Kämpfe werd op 10 juni 1944 vermoord door het Franse verzet. Ik moet momenteel even doorzoeken bij welk onderdeel de schrijver van het dagboek toen zat.

Edit; Je hebt gelijk. Hij was hierbij niet betrokken maar zat toen op Bad-Tolz.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door Jan Klaassen »

Zeer interessant! Als het uitkomt, moet je het ISBN-nummer maar doorgeven!
Tegenstand kan je altijd verwachten van mensen die dit soort dingen pijnlijk vinden, maar dat heb je overal.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door david879 »

Als het uitkomt schaf ik het zeker aan! Overleg wel met familie.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door zjopske »

85 pagina`s, op pocketformaat houd je er niet zo veel meer aan over.
Dus overige informatie, foto`s (maar ook zeker niet te veel) moet er ook bij.

En houd daarnaast rekening met de publicatie, de taal enz. enz.
Het is niet simpel overtikken en even doorsturen naar een uitgever in de hoop dat.... (ik hoop dat je deze mentaliteit niet hebt)

Bekijk eerst alle mogelijkheden, van wil ik er voor gaan tot het zoeken van een uitgever.
Een ding is zeker om het goed te doen gaat er veel tijd in zitten.

Maar in ieder geval succes!
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

zjopske schreef:85 pagina`s, op pocketformaat houd je er niet zo veel meer aan over.
Dus overige informatie, foto`s (maar ook zeker niet te veel) moet er ook bij.

En houd daarnaast rekening met de publicatie, de taal enz. enz.
Het is niet simpel overtikken en even doorsturen naar een uitgever in de hoop dat.... (ik hoop dat je deze mentaliteit niet hebt)

Bekijk eerst alle mogelijkheden, van wil ik er voor gaan tot het zoeken van een uitgever.
Een ding is zeker om het goed te doen gaat er veel tijd in zitten.

Maar in ieder geval succes!
Nou de pagina's zijn iets kleiner dan A4 formaat en dubbelzijdig beschreven, plus veel foto's. :)
Het is voor mij zeker niet even overtypen aangezien ik zelf eerst alles duidelijk wil hebben en ook achtergrondinformatie over zijn omgeving en familie wil hebben en dergelijke.
Tevens wil ik het misschien niet eens op grote schaal uitgeven, en wil ik dit ook niet 1,2,3 zomaar even doen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door Jan Klaassen »

Algemene geschiedenis van de persoon is inderdaad erg handig alvorens te beginnen met het eigenlijke dagboek. Zal een mooi stuk worden! Houd ons op de hoogte!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Jan Klaassen schreef:Algemene geschiedenis van de persoon is inderdaad erg handig alvorens te beginnen met het eigenlijke dagboek. Zal een mooi stuk worden! Houd ons op de hoogte!
Zal ik zeker doen! :)
Tevens van belang is een goede vertaler vinden.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door earlymb »

Let wel even goed op de auteursrechten; een schrijver (of zijn erfgenamen) hebben alle rechten op het intellectuele eigendom tot -naar ik meen- 100 jaar na de dood van de auteur. Het feit dat jij eigenaar bent van het zakboekje maakt je nog geen eigenaar van de intellectuele inhoud. Dit is een specifiek juridisch gebied en ik zou je dringend aanraden dit eerst uit te zoeken voordat je ook maar iets publiceert. Je kan natuurlijk wel alvast beginnen aan je onderzoek.

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

earlymb schreef:Let wel even goed op de auteursrechten; een schrijver (of zijn erfgenamen) hebben alle rechten op het intellectuele eigendom tot -naar ik meen- 100 jaar na de dood van de auteur. Het feit dat jij eigenaar bent van het zakboekje maakt je nog geen eigenaar van de intellectuele inhoud. Dit is een specifiek juridisch gebied en ik zou je dringend aanraden dit eerst uit te zoeken voordat je ook maar iets publiceert. Je kan natuurlijk wel alvast beginnen aan je onderzoek.

Grtn :wink:

David
Bedankt voor het advies! :) Maar daarom vroeg ik ook erna of er mogelijk weerstand kon komen van familie.
D_Dutch schreef: (...) en kan ik mogelijk nog weerstand krijgen van enige mogelijk nog in leven zijnde familieleden?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door earlymb »

D_Dutch schreef: Bedankt voor het advies! :) Maar daarom vroeg ik ook erna of er mogelijk weerstand kon komen van familie.
Ja, dat is dus mogelijk.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door zjopske »

earlymb schreef:Let wel even goed op de auteursrechten; een schrijver (of zijn erfgenamen) hebben alle rechten op het intellectuele eigendom tot -naar ik meen- 100 jaar na de dood van de auteur.
70 Jaar :)

Volgens mij is het beter om even met de mogelijke nabestaande te babbelen, dan zal veel duidelijk worden.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie