Publiceren van oorlogsdagboek?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

zjopske schreef:
Volgens mij is het beter om even met de mogelijke nabestaande te babbelen, dan zal veel duidelijk worden.
Dat was ik ook van plan, daarom heb ik al contact opgenomen met het stadsarchief. ;)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door Jim »

Als alles geregeld is met eventuele familie /erfgenamen. En je mag publiceren kan het zijn dat vele uitgevers geen intresse hebben. Een mogelijkheid is dan om in eigen beheer uit te geven. Er zijn vele verschillende websites waar je dat geregeld kan krijgen in elk mogelijke oplage. En elk mogelijke kwaliteit glanzend /mat papier, zachte / harde kaft, gebonden/gelijmd.
Vele websites kan vinden met zoekwoorden: boek in eigen beheer uitgeven
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Jim schreef:Als alles geregeld is met eventuele familie /erfgenamen. En je mag publiceren kan het zijn dat vele uitgevers geen intresse hebben. Een mogelijkheid is dan om in eigen beheer uit te geven. Er zijn vele verschillende websites waar je dat geregeld kan krijgen in elk mogelijke oplage. En elk mogelijke kwaliteit glanzend /mat papier, zachte / harde kaft, gebonden/gelijmd.
Vele websites kan vinden met zoekwoorden: boek in eigen beheer uitgeven
Ah dat klinkt eigenlijk ook leuk! Dan heb je denk ik zelf iets meer regie over hoe je het boek maakt enz. :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Even een kleine update,

Tot mijn eigen teleurstelling heb ik deze week een brief ontvangen van het Einwohneramt van de stad waar zijn familie leefde. In de brief werd mij verteld dat zijn zus niet meer in leven is. Hijzelf is op 25 januari 1971 overleden, op 46 jarige leeftijd. Hij heeft, net als zijn broer en zus, die beide ook overleden zijn, geen kinderen gekregen. Hij is zelf nooit getrouwd, maar zijn zus wel.

Zijn broer, Heinz, was een Gefreiter in 5. / Kampfgeschwader 26 en kwam op 31 december 1942 om het leven tijdens een ongeval.

Morgen gaat er weer een brief op de post naar het Einwohneramt om te vragen of de man van zijn zus nog in leven is, je weet maar nooit. Ze zijn helaas wel erg geheimzinnig met informatie, maar dankzij een medewerker van het stadsarchief (die volgens mij voor mij de regels een beetje overtrad) heb ik alsnog een beetje informatie gekregen met het na-oorlogse leven van de SS-Untersturmführer, zoals dat hij uiteindelijk ingenieur is geworden. :)

Met vriendelijke groet,

Koen.
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door jaapvanleent »

Tip: op Amazon kun je boeken GRATIS te koop aanbieden. Mensen kunnen ze online lezen, of je kan ze zelfs laten drukken (ze bekijken eerst hoeveel mensen interesse hebben en drukken dan per 10, 100, 1000 enz).
Amazon krijt 30 of 40% en jij verdient dus de rest van het geld!

Jaap
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door david879 »

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

jaapvanleent schreef:Tip: op Amazon kun je boeken GRATIS te koop aanbieden. Mensen kunnen ze online lezen, of je kan ze zelfs laten drukken (ze bekijken eerst hoeveel mensen interesse hebben en drukken dan per 10, 100, 1000 enz).
Amazon krijt 30 of 40% en jij verdient dus de rest van het geld!

Jaap
Cool! Heb je daar zelf ervaring mee? :)


Weet iemand toevallig of het mogelijk is om erachter te komen wie er allemaal aanwezig waren bij de Processen van Nürnberg? Specifiek de 211ste dag, maandag 26 augustus 1946.
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door jaapvanleent »

Nee, maar mijn vader is een boek aan het schrijven (nu al 150 blz).
Hij verwacht wel een uitgeverij te kunnen vinden, maar Amazon is zijn back-up
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

jaapvanleent schreef:Nee, maar mijn vader is een boek aan het schrijven (nu al 150 blz).
Hij verwacht wel een uitgeverij te kunnen vinden, maar Amazon is zijn back-up
Ah ok. :)

Voor het verhaal ben ik ook op zoek naar zijn kameraden. Nu kan ik de meeste niet vinden maar ik heb mogelijk een iemand gevonden;

In het telefoonboek van Duitsland is maar één iemand te vinden met dezelfde voor en achternaam. Op internet kwam ik een stukje tekst tegen over een voetbalclub waarbij iemand, ook met exact dezelfde naam, na de oorlog heeft gevoetbald. Deze was geboren in oktober 1924, wat overeenkomt met de persoon op de foto in het dagboek. Nou, degene in het telefoonboek, en de voetbalclub waarbij de persoon met dezelfde naam voetbalde, liggen nog geen uur van elkaar af.

Zou het hierbij om een en dezelfde persoon gaan?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door michiel01 »

wat houdt je tegen om te bellen en het te vragen? Zolang je netjes en beleefd blijft zullen ze er zeker niet gelijk de hoorn op smijten. Mogelijk dat het een kind van degene is die je zoekt en kan die je eventueel helpen... Ik heb al eens tien mensen uit een dorp op een lijst gehad omdat ik (uiteindelijk de 6e die ik aan de tel had) er eentje zocht.
wie niet waagt die niet wint!
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door mtdr »

Of je stuurt een nette brief waarin je je voorstelt en verteld waarom je de brief schrijft, "dan wordt het hun niet in één keer voor de voeten gegooid". Mijn ervaring is dat je vrijwel altijd antwoord terug krijgt ook al is het niet de juiste persoon of een zoon/dochter van degene die je zoekt.
Verzamel D-Day Soldbucher.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door D_Dutch »

Telefoneren lijkt me niet zo handig, vooral omdat het hier om échte SS'ers gaat en ik weet niet of zij hun ideologie veranderd hebben sinds het eind van de oorlog. Daarbij komt nog dat mijn Duits niet perfect is en fouten daardoor snel gemaakt kunnen worden. Tevens, mocht het niet de persoon zijn die ik zoek, weet ik niet hoe die persoon reageert als ik vertel dat ik een SS'er met dezelfde naam zoek, vooral als het een kind van die persoon is die nooit van dat deel van het verleden van zijn vader heeft gehoord.

Ik heb vanmiddag enkele brieven op de post gedaan, naar mogelijke kameraden van de auteur van het dagboek. In heel Duitsland woonde telkens nog maar een persoon met hun naam, dus ik hoop dat ze het zijn, en dat ik een reactie van ze krijg.

Ik denk dat ik in de jaren dat ik militaria verzamel ruim 50 brieven gestuurd heb naar Duitsland, maar pas twee keer een reactie heb gekregen. Een keer heb ik gewoon mijn eigen brief teruggekregen, met de foto's die ik erbij stuurde waar die persoon op stond, maar zonder enkele reactie. :/
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door michiel01 »

Ik ben zelf bezig met een publicatie, waarbij ik samenwerk met een kenner van Nederlandse vrijwilligers bij de SS maar ook veel contact heeft met Duitse SS ers en zelf heb ik contact met diverse veteranen van hoge officieren tot manschappen. Voor onze publicatie heb ik een groot aantal al SS'ers/NSKK'ers en Alarm Troepers opgespoord. Toen de telefoongids gepakt en ben begonnen met bellen. Veelal zijn die mannen reeds overleden en is je beste aanknopingspunt een familielid.

De ervaring leert dat ze er zelf allemaal over willen praten, of ze nu van de ideologie afgestapt zijn, of niet. En ja, je hebt het risico dat je een familielid te spreken krijgt, is het eerste generatie dan willen ze er nog wel eens niet mee te maken hebben. Kinderen en kleinkinderen daarentegen zijn vaak wel geinteresseerd! Wat ik het voordeel van bellen vind, is dat je gelijk weet of je de goede te pakken hebt, je kan het telefoontje laten doen door iemand die wel goed Duits spreekt en meeluisteren op de speaker en dan ondertussen vragen opschrijven voor degene die het telefoontje doet. Zo doe ik dat ook als ik heel specifieke vragen beantwoord wil hebben. Mijn Duits is ook niet briljant.

Van de 100+ brieven die ik verstuurd heb, heb ik op nog niet de helft een respons gehad. Van de telefoontjes die ik heb geprobeerd, dan de verkeerd verbonden gesprekken niet meegerekend, waren ze allen op 1 na succesvol. Die ene keer kreeg ik een broer aan de telefoon van de veteraan die ik zocht en die was niet zo gecharmeerd van mijn telefoontje omdat zijn broer (de veteraan die ik zocht) net was overleden.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door Kugelblitz »

@ D_Dutch: Eventueel wil ik je brieven in de toekomst nog eens nalopen (en bijschaven) op grammatica en spelfouten, stuur me maar een PB!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: Publiceren van oorlogsdagboek?

Bericht door jaapvanleent »

michiel01 schreef:. Die ene keer kreeg ik een broer aan de telefoon van de veteraan die ik zocht en die was niet zo gecharmeerd van mijn telefoontje omdat zijn broer (de veteraan die ik zocht) net was overleden.
dat is wel te begrijpen, maar toch kan jij er niets aan doen. (misschien zou hij het JUIST voor zijn broer moeten doen...)
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Plaats reactie