Dwangarbeid: Biografie van twee Hilversumse dwangarbeiders

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
ElsK
Lid

Dwangarbeid: Biografie van twee Hilversumse dwangarbeiders

Bericht door ElsK »

Zoekende op internet naar potentiële supporters van mijn manuscript “De toekomst heeft een lang verleden” , een Biografie van twee Hilversumse dwangarbeiders in Nazi-Duitsland 1944-45, op de website http://www.Schrijversmarkt.nl stuitte ik op deze website.

Over het manuscript:
In 2006 ontving ik van een oom en tante, voor mij tot dan toe onbekende, documenten en informatie uit een goed bewaard familiearchief, over mijn (in 1999 overleden) vader en zijn vader, mijn opa. Mijn grootvader heb ik nooit gekend want ik ben 10 jaar na diens overlijden geboren, n.l. in 1954. Maar vooral ook omdat mijn vader en familie altijd erg zwijgzaam was over deze, voor hen zo verdrietige en tragisch verlopen, oorlogsjaren. Grootvader stierf als dwangarbeider onder kommervolle omstandigheden in december ’44 in Bramsche. Hij was pas 49 jaar. Mijn vader, toen een jongen van amper 19 jaar, was een aantal maanden eerder in zijn onderduik verraden en naar Braunschweig in Duitsland afgevoerd. Daar, 250 km van zijn vader verwijderd, moest hij voor de Duitsers puinruimen en lijken afvoeren van, bij bombardementen omgekomen, Duitse burgers.
In 2008 kreeg ik, door omstandigheden, tijd en gelegenheid deze documenten, foto’s en correspondentie uit de oorlogsjaren, grondig te bestuderen. Na aanvullend literatuuronderzoek en research bij relevante archieven reconstrueerde ik zo de omstandigheden waaronder vader en grootvader hebben moeten leven in dat laatste oorlogsjaar. E.e.a. heeft geresulteerd in mijn manuscript: “De toekomst heeft een lang verleden”, een biografie van twee Hilversumse dwangarbeiders in nazi-Duitsland 1944-45.
Ik heb het manuscript in eerste instantie geschreven voor mijzelf, om antwoorden op onbeantwoorde vragen te vinden over mijn grootvader en vader over hun tijd in Duitsland in 1944-45 en voor mijn familie, neven en nichten die, net als ik, niets of heel weinig wisten over deze tragische geschiedenis in onze familie. Het is daardoor vooral een zeer persoonlijk document geworden. Ik ben mij gaan realiseren hoe belangrijk het is te weten van je "roots", je eigen "historisch verleden".
Gaandeweg het proces van schrijven, onderzoeken, lezen en praten hierover werd ik mij echter ervan bewust dat dit verhaal mogelijk ook een bijdrage kan leveren aan een groter historisch besef bij een breder publiek, over de impact van de Arbeitseinsatz op vele Nederlandse families (dit lot trof destijds ca 650.000 Nederlandse mannen!): een van de vele afschuwelijke hoofdstukken die de Tweede Wereldoorlog heeft gekend.
Bovendien speelt nu mee dat, hoe verder van de Tweede Wereldoorlog in de tijd verwijderd, hoe minder authentieke getuigenissen (dagboeken, (auto-)biografieën) er verschijnen die over deze periode in de geschiedenis kunnen verhalen. In dit laatste opzicht is dit document vooral ook van belang, zeker als men in beschouwing neemt dat er over de “Arbeitseinsatz” relatief weinig is geschreven.
Dit heeft er toe geleid dat ik het manuscript, eerst nog erg voor mezelf en naaste familie behoudend, nu onder een bredere publieke aandacht wil brengen.

Ik beschouw dit als een eerbetoon aan mijn grootvader Bernard en vader Jan en gun hen het respect en de eer die zij, en vele onbekende mannen die destijds eenzelfde afschuwelijk lot deelden, zelfs postuum, verdienen.

Omdat de weg langs uitgeverijen vaak lang en tijdrovend is en dat het, als je al bij een uitgeverij bent binnengekomen, bovendien een kostbare aangelegenheid is, heb ik besloten om mijn manuscript op Schrijversmarkt.nl te plaatsen en z.s.m. 250 supporters te verzamelen.
Het manuscript staat nu iets meer dan 5 weken op deze site en de supporters stromen bijna dagelijks binnen. Niet alleen met daadwerkelijk support, maar ook hartverwarmende reacties en e-mails. Hiervan noem ik heel graag de volgende reactie, afkomstig van Anja van der Starre, oprichtster van het Digitaal Monument Merwedegijzelaars http://www.merwedegijzelaars.nl/ :
´Als kind van de tweede generatie snap ik dat je dit boek hebt geschreven en waarom je het belangrijk vindt dat het wordt uitgegeven. Het is jouw verhaal, maar eigenlijk is het het verhaal van velen. Er is nog steeds veel stil en onverwerkt leed. Dit boek kan een steuntje in de rug zijn bij het verwerkingsproces van anderen. Fantastisch Els dat je al die moeite hebt genomen. De toekomst heeft inderdaad een lang verleden. Als we niet de moeite nemen dat verleden te leren kennen, dan is er geen toekomst. Dit boek geeft hoop en ik vertrouw dan ook op veel support”.
U vraagt zich af hoe het werkt op Schrijversmarkt en heeft interesse om ook supporter te worden van mijn manuscript zodat het kan worden uitgegeven? Welnu het gaat heel eenvoudig:
Men dient zich eerst (Naam en e-mailadres volstaat) in te schrijven als Supporter; gaat vervolgens naar het manuscript “De toekomst heeft een lang verleden”(vermeld onder de genres: Biografie, Oorlog en Geschiedenis) en klikt op de blauwe SUPPORT button naast de cover van het manuscript. Er verschijnen 3 betaalopties waaruit u kunt kiezen om de 5 euro die een punt kost te betalen. U kunt naast het kopen van een punt dan ook nog een korte reactie schrijven die dan een tijdje op de homepage van Schrijversmarkt.nl te zien zal zijn.

Wanneer het manuscript 250 unieke supporters heeft, wordt het volwaardig uitgegeven in een oplage van 1000 exemplaren door uitgeverij Het Tweede Gezicht. Het boek gaat dan verkocht worden zowel via de website als via de boekhandel. Je ontvangt dan als supporter een unieke 1e druk met daarin de naamsvermelding van de eerste 250 supporters.
Supporter: koop een punt van € 5,- in een manuscript en ontvang een unieke 1e druk van het boek met daarin jouw naam.
Grote Supporter: koop 10 of meer punten van € 5,- in een manuscript en ontvang voor elk punt een door de schrijver gesigneerde unieke 1e druk met daarin jouw naam speciaal vermeld als Grote Supporter.
Over Schrijversmarkt:

http://www.schrijversmarkt.nl/

http://www.schrijversmarkt.nl/gebruiker ... Manuscript

Ik hoop dat u met interesse kennis zal nemen van mijn manuscript en het gaat steunen (support à 5 euro!) op de website van Schrijversmarkt.nl.

Ik hoop op korte termijn van u te horen!
Vriendelijke groet,
Els Kiewik-Peters
Duivendrecht
Plaats reactie