Op zoek naar de broer van mijn oma...

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Xray
Lid

Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Xray »

Hoi allemaal,

Ik ben niet zo heel actief op dit forum, maar ik heb nu toch een beetje hulp nodig van de experts hier.

Gisteren hebben we de 91e verjaardag van mijn oma gevierd en na een lekker bakje koffie, taart en een advocaatje voor oma, haakten de eerste familieleden al af.
Na een tijdje bleven we met een gezellig clubje zitten. Oma had inmiddels al een paar advocaatjes op en ineens begon ze in het honderd uit te vertellen over “vroeger”

Het begon met de kleine kinderen (mijn ooms/tantes en moeder) maar gaandeweg werd de 2e wereldoorlog aangesneden. En dit was eigenlijk voor iedereen een grote verassing!
Want Oma (en opa toen deze nog leefde) praatte nooit over de oorlog! De enige zoon (oom) die de oorlog had meegemaakt is een paar jaar geleden overleden en ook die heeft er nooit iets over gezegd. Wat op zich niet verwonderlijk is als klein kind.

Het blijkt nu zo te zijn dat mijn opa en oma, op de boerderij waar ze leefden en werkten, relatief goed de oorlog zijn doorgekomen. Er was voldoende eten, relatief grote vrijheid, maar ook angst!
Want opa en oma bleken 3 onderduikers te hebben gehad!

Wat interessant was om te horen omtrent de onderduikers was bijvoorbeeld:
Er bleek een heel “veiligheids” protocol te zijn bedacht, voor als de duitsers eraan kwamen. De onderduikers zaten op zolder en als de duitsers kwamen dan werd er met de bezem tegen het plafond gebonkt.
De onderduikers moesten dan snel hun matrassen omdraaien (want de duitsers voelden of deze warm waren) het eten wat vanuit een teil werd geserveerd en er boven werd opgegeten (zodat er geen enkele kruimel gemorst werd) en de lakens moesten gepakt worden en de onderduikers achter een dubbele muur verstoppen op de zolder.

Opa bleek dit ongeveer 3 a 4 x per week te oefenen. Ook al kwamen er helemaal geen duitsers aan, opa bonkte vrolijk tegen het plafond en ging dan tellen hoelang het duurde! Tevens was er iedere dag corvee, alles moest opgeruimd worden en het stof wat er op de zolder lag (omdat men er zogenaamd nooit kwam) werd apart verzameld en dagelijks over de zolder verspreidt, om zo maar de indruk te wekken dat er niet geleefd werd.

Het enige probleem is, dat oma op haar 91e een beetje dement aan het worden is. Dus wat we te horen kregen waren flarden van allerlei verhalen door elkaar.
1 ding sprong er echter tussenuit en daar heb ik nu jullie hulp bij nodig!

Mijn oma werd op een gegeven moment erg emotioneel toen ze over haar broer sprak.
Deze is in 1943 afgevoerd naar Duitsland om in een wapenfabriek te gaan werken. Opa en oma hadden hem daarvoor al weken gewaarschuwd, want iedere werkloze man moest zich op een gegeven moment melden.
Echter dacht de broer van mijn oma dat het niet zover zou komen, omdat hij voor zijn zieke moeder zorgde en daar zouden de duitsers wel begrip voor hebben.

Nu vertelde mijn oma gisteren dat ze haar broer nooit meer gezien heeft! En het enige wat ze nog zou willen is aan zijn graf staan om het af te sluiten na al die jaren.
Ze zijn kort na de oorlog wel bezig geweest om hem te traceren, echter was het toen zo’n chaos dat dit nooit gelukt is. Ze zijn wel een aantal dingen te weten gekomen, echter de begraafplaats is nooit gevonden.
Wat mijn oma weet is:
- Zijn naam is Frans Bakkers, geboren in IJsselstein (utrecht)
- In 1943 afgevoerd naar Duitsland om in een bommenfabriek (zoals mijn oma het noemde) te werk gesteld te worden
- Bevrijdt door de Canadezen, echter kon op dat moment nog niet naar Nederland terug.
- Is op een boerderij in Uelsen gaan werken tot het moment dat hij terug mocht
- Op die boerderij is hij ziek geworden en de boer heeft nooit een dokter gehaald (mijn oma zei dat de boer dit niet durfde , waarom weet ik ook niet)
- Daar is hij gestorven en eindigt het spoor.
- Aanvulling: Hij ligt niet begraven in Uelsen, daar zijn ze in de jaren 50 nog geweest zo schijnt het.

Hoe kan ik dit nu het beste oppakken? Ik zou het echt fantastisch vinden als jullie me een zetje in de rug kunnen geven, want ik heb geen idee waar te beginnen, maar wil mijn lieve omaatje echt heel graag helpen, ook al wordt dit moeilijk na al die jaren.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Xray op 22 nov 2010, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
racefiets
Lid
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 45 keer

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door racefiets »

Misschien een idee om de lokale kerken daar aan te schrijven. De kerken in Duitsland hebben over het algemeen een redelijk goede administratie. Als er iemand daar is begraven is de kans aanwezig dat ze het op papier hebben.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

ligt begraven:
Nederlands ereveld te Düsseldorf-Oberbilk
Gemeente Düsseldorf
Provincie Stadtkreis Düsseldorf
Land B.R.D.
Vak B
Rij 4
Nummer 14
Xray
Lid

Bericht door Xray »

michiel01 schreef:ligt begraven:
Nederlands ereveld te Düsseldorf-Oberbilk
Gemeente Düsseldorf
Provincie Stadtkreis Düsseldorf
Land B.R.D.
Vak B
Rij 4
Nummer 14
Dit is fantastisch!!!! _/-\o_
Zojuist mijn baas gebeld en een dag vrij geregeld (al wilde ik een week vrij, dit MOEST ik doen van mn baas! top!), morgen erheen en foto's maken!

Wow....sta even te shaken hier...
coco
Lid

Bericht door coco »

Super, komt er een vervolg in de zin van foto's oid?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Xray
Lid

Bericht door Xray »

coco schreef:Super, komt er een vervolg in de zin van foto's oid?
Jazeker! Morgen ga ik foto's maken en uiteraard plaats ik hier de reportage.

Zojuist m'n moeder gebeld en die stond geloof ik nog harder te shaken dan dat ik al deed!
david879
Lid

Bericht door david879 »

Mooi zeg!
rammsander
Lid
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Bericht door rammsander »

Mooi verhaal en een mooi einde denk ik zo!
Heel veel plezier en denk misschien sterkte daar!

Mvg,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
48rmc
Lid

Bericht door 48rmc »

Veel sterkte en prima werk verzet Michiel _/-\o_
Xray
Lid

Bericht door Xray »

Hoi Michiel,

Nogmaals bedankt voor je reactie.
Ik ben dinsdag bij het graf geweest en foto's genomen.

Inmiddels contact met de stichting OGS gehad en die sturen me een kopie van het dossier van FG Bakkers op.

Via het CBG krijg ik een kopie van de overlijdensakte toegestuurd en via het gemeentearchief krijg ik een kopie van zijn dossier betreffende zijn tewerkstelling in Duitsland.

Oma is zo vriendelijk geweest dat ik het bidprentje en een foto van FG Bakkers heb in mogen scannen. En heeft beloofd dat ik na haar overlijden dit zal erfen (laten we hopen dat dit nog jaren duurt!) Ze was er dolgelukkig mee, na al die jaren!!! Dus ook namens mijn oma , bedankt!!! _/-\o_

Hier alvast 1 foto van mijn bezoekje aan Duitsland:

Afbeelding

Ik zal begin volgende week alle foto's en het bidprentje posten in het topic.

Tevens kwamen na de emoties bij oma ook de verhalen los! Er blijkt een broer van haar in Nederlands-Indie gevochten te hebben, dus dat wordt zoektocht nummer 2 :)
En Opa blijkt in de nadagen van de oorlog gevangen te hebben gezeten wegens illegale slacht. Dit werdt oogluikend door de NSB toegelaten omdat deze door opa ook goed voorzien werden van vlees.
Maar helaas toen de oorlog op zijn laatste lootjes liep, is opa alsnog verraden en gevangen gezet.

Ik wil proberen of ik hier in het gemeente archief ook nog iets van kan terugvinden.
Het lijkt me erg leuk om zo een soort van familiedossier samen te stellen.
david879
Lid

Bericht door david879 »

Mooi zeg!!! Echt ontroerend!
rood
Lid

Bericht door rood »

Goed gevonden michiel! Top dit!
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Hallo Richard,

Je hebt er duidelijk geen gras over laten groeien! Succesd met je verdere zoektocht!

Michiel
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Michiel, kun jij ook iets vinden over ene "Hennekam" ? Het is een niet al te vaak voorkomende naam...

Mvg,

Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Plaats reactie