Op zoek naar de broer van mijn oma...

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Erik S. »

Zekersteweten... Interessant.. De beste man weigerde voor de bezetter te werken, en werd tijdens dat hij op bezoek was bij zijn vriendin opgepakt. Hierna is hij in een Gevangenis geplaatst waar hij ontsnapt is, en hij gelijk in de armen van de Politie viel. Daarna is hij overgeplaatst en nog een maal ontsnapt. Later weer thuis opgepakt, en op transport naar Duitsland gezet. Aldaar is er " Iets fout gegaan ".

Meer weet ik er ook niet van.

Bedankt!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door michiel01 »

op het monument in Lubeck staan o.a. de slachtoffers van de Cap Arcona hierbij zaten ruim 250 nederlanders, voornamelijk verzetslieden en Puttense mannen (van de bekende razzia) welke daarvoor in Neuengamme zaten.

de namen van de slachtoffers van deze specifieke gebeurtenis moeten wel op te vragen zijn, ik zou het eens proberen bij het Archief van Neuengamme, de ervaring leert dat ze in de archieven van deze kampen nog wel info hebben en meestal niet zo moeilijk doen over de verstrekking.
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door jaapvanleent »

geweldig dat het graf gevonden is.
gaat je oma er ook heen (moet ook geweldig voor haar zijn!)
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Xray »

Michiel,

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Mijn oma is inmiddels 1x bij het graf geweest, tevens haar laatste keer aangezien ze vanochtend om 06.05 uur is gestorven.

Namens de gehele familie bedankt! _/-\o_
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door S1991 »

Xray schreef:Michiel,

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Mijn oma is inmiddels 1x bij het graf geweest, tevens haar laatste keer aangezien ze vanochtend om 06.05 uur is gestorven.

Namens de gehele familie bedankt! _/-\o_
Gecondoleerd met het verlies !
Mooi dat ze wel nog het graf heeft kunnen bezoeken.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door racefiets »

Inderdaad gecondoleerd. In ieder geval mooi dat ze nog 1 keertje langs het graf is geweest.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door michiel01 »

Xray schreef:Michiel,

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Mijn oma is inmiddels 1x bij het graf geweest, tevens haar laatste keer aangezien ze vanochtend om 06.05 uur is gestorven.

Namens de gehele familie bedankt! _/-\o_
Gecondoleerd met het verlies van jullie oma. Veel sterkte.
Ik ben blij voor je dat je dit, nog hebt weten te arangeren voor haar overlijden.

Michiel
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Stefan »

Gecondoleerd, voor de rest sluit ik me aan bij Michiel.
ffranss
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2011, 16:45

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door ffranss »

Ten eerste gecondoleerd met je oma.

Ik wilde ook nog even zeggen dat het echt een interessant en vertederend verhaal is. Mooi dat je hem hebt kunnen vinden :)

En michiel01, indirect bedankt voor je link. Ik woon zelf in Berlijn, en dus in de buurt van het werk kamp oranienburg. Op de site van jou staat dat het een concentratie kamp was, maar het was een verzamelkamp. Als ik het goed begrepen heb was het zelfs het eerste kamp. Het was een proefkamp. Zowel voor het opleiden van de "bewakers" als voor het functioneren van het kamp. Ik ben hier vorig jaar geweest en het was erg indrukwekkend moet ik zeggen. Als iemand daar langs mocht gaan raad ik wel aan om een rondleiding te nemen. Zonder deze rondleiding komt het misschienw wat kaal over, omdat veel gebouwen en dergelijke er niet meer staan, maar met alle informatie die je erbij krijgt krijg je een veel beter beeld.

Ik heb overigens op de site gekeken en zag iemand met mijn achternaam. Ik heb meteen aan mijn vader gevraagd of deze persoon toevallig familie van ons was. Zo vaak komt deze naam namelijk niet voor. Hij is overigens overleden in Oranienburg. Dat zou wel heel vreemd zijn, zo dichtbij.

Nogmaals, bedankt voor het delen van je verhaal Xray, ook al was het in eerste instantie natuurlijk bedoelt om het familie lid te vinden.
48rmc
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 sep 2010, 19:32

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door 48rmc »

Xray schreef:Michiel,

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Mijn oma is inmiddels 1x bij het graf geweest, tevens haar laatste keer aangezien ze vanochtend om 06.05 uur is gestorven.

Namens de gehele familie bedankt! _/-\o_
Ondanks de late reactie gecondoleerd wat een toeval dat je oma toch nog voor haar dood het graf van haar broer heeft mogen bezoeken het heeft zo moeten zijn erg bijzonder
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Xray »

Iedereen bedankt voor de condoleances.

Inmiddels zijn we weer een stapje verder.
Er ligt inmiddels een verzoek bij het Rode Kruis en het ITS in Duitsland, maar dat kan nog maanden duren voordat ik iets mag vernemen.

Wel heb ik vandaag contact gehad met de Historische Kring IJsselstein.
Deze hebben in 1995, ter ere van 50 jaar bevrijding, een boekje uitgegeven waarin IJsselstein tijdens WO2 centraal staat.
Deze krijg ik kosteloos toegestuurd! _/-\o_

Maar de vrouw die ik sprak wist me ook nog enkele interessante dingen te vertellen:
- Enkele leden van de historische kring hebben Frans gekend! en weten nog precies wie hij was! (hij maakte met alles wat ie in zijn handen had muziek! Precies zoals Oma het ook vertelde :)
- De vrouw wil me in contact brengen met deze mensen zodat ik evt verhalen op kan schrijven
- Frans (en heel veel IJsselsteiners), is verraden door "Boer Speld" de NSB-er van het dorp..... Nu snap ik ook waarom de naam "Speld" een slechte naam bij ons is....
- In Woerden bevindt zich een centraal archief waar veel documenten mbt IJsselstein in WO2 bewaard liggen. De beste vrouw heeft al wat lijntjes uitgezet om deze archieven in te kunnen zien!

Al met al weer een hoop nieuwtjes!
De vrouw vondt het erg leuk dat de kleinzoon op zoek was hierna en wil me ook met alles helpen!

Tot slotte, zoals beloofd...sorry dat het zolang duurde :oops: , de foto van Frans, het bidprentje en een foto van het huis waarin hij woonde/opgepakt is.


Franciscus Gijsbertus Bakkers
Afbeelding

Bidprentje
Afbeelding
Afbeelding

Havenstraat 21(Uiterst rechts):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Xray »

En weer een kleine update.

Inmiddels heb ik een email gekregen van het Rode Kruis.
Er is niet bijzonder veel te vinden over de broer van mijn oma, maar toch wel weer een aantal interessante dingetjes.

Bijvoorbeeld:

Doodsoorzaak:
Hij is overleden aan een "naar binnen gegroeide" steenpuist. Daardoor heeft hij bloedvergiftiging opgelopen en weigerde zich door een Duitse arts te laten verplegen.
Zijn situatie is daardoor steeds verslechterd en uiteindelijk aan een hartstilstand overleden.

Nederlandse Oostbau NV:
In het dossier zit een briefje vanuit het Rode Kruis gericht aan de Oostbau NV dat hun "arbeider" Frans Bakkers is overleden.
Dit doet vermoeden dat Frans als SS Frontarbeiter naar het Oostfront is gestuurd!

Ik heb een aanvraag ingediend bij het NIOD en de aanvraag richting ITS is reeds ingediend.
Ik hoop dan ook iets te mogen vernemen van beide zodat ik het plaatje "rond" kan maken.

Ps. Ik weet niet of iemand het uberhaupt interessant vindt...ik post het wel, maar als het niet gelezen wordt dan kan ik het net zo goed alleen aan mijn familie mededelen :wink:
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door michiel01 »

tuurlijk wordt het gelezen. Misschien is de inhoud voor sommige niet zo interessant, echter zijn er toch mensen voor wie dit het zetje is om dit voor eigen familieleden in gang te zetten. Dat zeg ik met voorkennis, dus het is zeker nuttig. Ik vind het in ieder geval boeiend.
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Xray »

Inmiddels ben ik weer een stapje verder en hoe verder ik kom, des te meer vragen roept het op :wink:

De kans is groot dat hij kort voor zijn overlijden in een zogenaamd DP-camp (displaced persons) heeft gezeten.
Displaced Person (ook wel DP; Engels voor ontheemde) was de aanduiding die door de SHAEF gebruikt werd om een burger aan te duiden die door krijgshandelingen zich buiten zijn thuisland bevond, en die zonder hulp daar niet naar terug kon keren, of die zich in een ander land moest vestigen omdat de terugkeer naar zijn oorspronkelijke woonplaats onmogelijk was geworden.

Na de Tweede WereldoorlogOnder de DP's werden onder meer de dwangarbeiders gerekend, die tijdens de oorlog verplicht in Duitsland te werk waren gesteld, krijgsgevangenen, voormalige concentratiekampgevangenen, en Oost-Europeanen die voor het begin van de oorlog vrijwillig werk in Duitsland hadden gezocht of die voor de oprukkende Sovjet-strijdkrachten gevlucht waren.

Quote van Wikipedia

Nu ben ik op zoek gegaan naar een kamp in de buurt van zijn sterfplaats Seppenrade (dld).
en wat blijkt. Er zat een DP-camp IN Seppenrade! Op het internet kwam ik deze site tegen: http://dpcamps.org/dpcampsGermanySa-So.html
Echter het enige wat ik kan vinden is dit hele zinnetje: Seppenrade (British zone)

Nu is mijn vraag, weet iemand hier toevallig meer van? Of kan mij verder de juiste richting op helpen?

Alvast bedankt!
Ruben210
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 dec 2011, 22:10
Locatie: Kalken (België)

Re: Op zoek naar de broer van mijn oma...

Bericht door Ruben210 »

zeer interessant verhaal!
Houdt ons zeker op de hoogte
Plaats reactie