Onderzoek doen naar een persoon

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

Vanwege het aantal verzoeken dat ik krijg over dit onderwerp, een kleine opstart.
Als je op zoek gaat naar informatie over bepaalde personen in de oorlog zijn er een aantal site's die je opweg kunnen helpen. Uiteindelijk zul je in veel gevallen een archief in moeten duiken.

Op zoek naar een gesneuvelde Nederlander; militair, verzetsstrijder, in krijgsgevangenschap of als dwangarbeider, haftlinge in een Concentratiekamp, in Nederlands Indië.
Oorlogsgravenstichting
het NIOD levert in gevallen van de verzetstrijders en militairen soms meer informatie op.
Erelijst NIOD

Zowel voor gesneuvelde Duitsers als een deel van de (nederlandse)dwangarbeiders
Volksbund
de site zal vragen om je gegevens op te geven, levert eens in de zoveel tijd een mail op met info.
De site is ook een goede bron om bij te beginnen voor onderzoek naar bidprentjes en veldgraven.

Voor Duitse militairen is de beste bron de Deutsche Dienststelle, nr's van erkennungsmarke, militaire loopbaan etc. Als familielid kun je een compleet dossier opvragen. Ook Nederlandse vrijwilligers zijn hier terug te vinden.
Deutsche Dienststelle

Voor vermisten is het Duitse Rode Kruis een optie, net als het ITS, het ITS en DRK zijn beide ook bruikbaar voor in Duitsland geinterneerde Nederlanders.
DRK
en
ITS

Tenslotte de Nederlandse archieven, uitermate geschikt voor onderzoek naar Nederlanders in elk opzicht. NSB'ers, NSKK'ers, SS'ers, Nederlandse Militairen, verzetsstrijders en oorlogsslachtoffers.
regionale archieven zijn vaak een uitkomst, in Nederland zijn er meer dan 250 archieven waar je in kan zoeken.
archieven

In het geval van Collaborateurs is het indienen van een verzoek bij het NIOD en nationaal archief vaak zinvol.
zie NIOD en nationaal archief
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Bolt Action »

Bedankt, ik was vandaag net begonnen met een onderzoek naar een Nederlandse opperwachtmeester.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

Bolt Action schreef:Bedankt, ik was vandaag net begonnen met een onderzoek naar een Nederlandse opperwachtmeester.
Politie of militair?

Aan de hand van je vraag merk dat ik nog een paar Nederlandse instanties ben vergeten (niet dat ik de indruk had dat mijn eigen opsomming volledig was...)

Het Nederlands Instituut voor militaire historie, op gebied van onderzoek naar militaire operaties maar ook personen en specifieke gebeurtenissen. Je kan hier ondermeer archiefstukken inzien, specifiek over Nederlands militair optreden (niet beperkt tot wo2)
NIMH

Ook de KMAr heeft een eigen archief, onderdeel van het eigen museum. Dit is echter erg sumier, het nationaal archief en diverse gemeente en stadsarchieven hebben ook info over de Kmar. De KMAR heeft, dat is niet alleen mijn mening, maar die van meer onderzoekers, slecht aan archiefvorming gedaan. Veel zaken zijn onbekend en veel archiefstukken zijn onvindbaar (ergens in andere archieven) of bestaan eenvoudigweg niet, vooral de periode Mei 1940 is slecht gedocumenteerd.
marechaussee

politiearchieven
politiearchieven zijn veelal opgenomen in Gemeente of regioarchieven. Houdt er hierbij rekening mee dat vele ingangen hiervan nog niet worden vrijgegeven ivm de vrijvaldatum van 80(?) jaar na de oorlog wordt aangehouden.
een andere bron is, (tevens goed ter referentie)
... onderdeel van: politiemuseum

een algemene:
http://forum.archieven.org/index.php

op dit forum zijn vele ingangen naar fora te vinden, oa. oorlogsdagboeken, fotoalbums, maar ook personen onderzoek.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Bolt Action »

Militair, de naam heb ik uit een instructieboekje waar zijn naam en rang in was geschreven. Ik heb al enkele namen (stuk of 4), 1 is plausibel en de andere 3 zeer twijfelachtig.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

Wat bedoel je met twijfelachtig en plausibel in deze?

Namen zijn altijd! te onderzoeken, echter is de vraag in hoeverre je er tijd in moeite in wilt steken bepalend voor het resultaat.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Bolt Action »

Op de naam die ik heb heb ik inmiddels een stuk of 5 personen gevonden. Een aantal van voor de eeuwwisseling (1899-1900) en enkele van na 1900. Bij eentje heb ik zowel een rode kruiskaart als duitse sterfovereenkomst gevonden op een archief wat online staat.
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Jolijn »

Misschien handig om dit als sticky te maken?
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door rammsander »

He mooi topic!
Alleen kom niet veder,, wil eens naar een persoon zoeken die heeft gediend bij de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten.
Wat kan je me het beste aanraden om eens op te zoeken?

Mvg,
Rammsander :mrgreen:
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Jan Klaassen »

Bedankt voor de tips!! Interessant onderdeel!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door asjemenou »

michiel01 schreef:Namen zijn altijd! te onderzoeken, echter is de vraag in hoeverre je er tijd in moeite in wilt steken bepalend voor het resultaat.
Tot in hoeverre is je voorgenomen onderzoekstijd dan bepalend voor het uiteindelijke resultaat? Ik bedoel hier mee te zeggen, tot in hoeverre zijn de bovengenoemde instanties bereid om jou informatie te verschaffen over personen welke in hun archieven zouden kunnen voorkomen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

asjemenou schreef:
michiel01 schreef:Namen zijn altijd! te onderzoeken, echter is de vraag in hoeverre je er tijd in moeite in wilt steken bepalend voor het resultaat.
Tot in hoeverre is je voorgenomen onderzoekstijd dan bepalend voor het uiteindelijke resultaat? Ik bedoel hier mee te zeggen, tot in hoeverre zijn de bovengenoemde instanties bereid om jou informatie te verschaffen over personen welke in hun archieven zouden kunnen voorkomen?
Goede vraag, maar ik kan er geen eenduidig antwoord op geven. Voorgenomen onderzoekstijd is bepalend in zoverre, genoemde instanties werken niet met de snelheid welke je soms van ze zou willen. Dwz, je bent altijd afhankelijk van de tijd die zij nemen voor het doen van onderzoek in het eigen archief. Als je niet zelf naar de archieven toe gaat ben je daar immer van afhankelijk.

Genoemde instanties werken over het algemeen goed mee, dat is mijn ervaring, er zitten een paar starre tussen maar grosso-modo heb ik daar nog nooit vergaande problemen mee gehad. Tijd is niet de enige bepalende factor voor het resultaat, de effort die je er in wilt steken en de wijze van communiceren (een simpel telefoontje is 100X sneller en vaak succesvoller dan het sturen van enkel een mailtje), je budget zijn allen meewegende factoren.

Er zijn een aantal wettelijke restricties waar archieven zich aan dienen te houden, voor de periode 1940-1945 zijn persoonsgegevens vaak tot 2015 niet inzichtelijk, als voorbeeld. Echter, bieden de grotere archieven daar zelf vaak de oplossingen voor en kun je de documenten vaak wel inzien, echter mag je ze niet publiceren. Een voorbeeld hiervan is om een aanvraag in te dienen als "onderzoeker" bij een aantal instanties kan dit, mits goed gefundeerd en kun je zodoende de documenten van andere personen (anders dan eigen familie) inzien. Dit is ook een mogelijk voor amateuronderzoekers.

Zeker bij het doen van digitaal onderzoek maak je jezelf erg afhankelijk van de prioriteit die een instelling aan je verzoek geeft.

@Sander, de BS ben ik niet zo los op, stuur me eventueel eens een pb met wat meer details dan kan ik mogelijk een lijntje uitzetten.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door D_Dutch »

Weet iemand hoe het zit met het onderzoeken van Russische soldaten/officieren?

Ik probeer een Russische Kapitein der Artillerie te onderzoeken maar ik heb alleen zijn initialen en achternaam, plus een naam van een militaire academie waar hij op zat. Ik heb geen idee welke archieven ik hiervoor moet benaderen, en of het überhaupt mogelijk is om iets te vinden... :/

Met vriendelijke groet,

Koen.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

Koen,

ik heb Auke hier eens voor benaderd. Schijnt een tijdrovend proces te zijn waar kosten aan verbonden zijn. Mogelijk dat hij je verder kan helpen.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Auke »

Als dat de enige informatie is die je hebt, is er vrees ik weinig dat je kunt doen. Je zou in theorie de militaire academie een brief kunnen sturen, wellicht hebben ze daar lijsten met alumni, maar ik heb daar geen ervaring mee, ik weet ook niet of dat al eens is gedaan.

Met een volledige naam (voornaam, patroniem en achternaam) of het serienummer van een onderscheiding zijn er wel mogelijkheden. Zie bijvoorbeeld mijn verzamelingtopic of mijn site. Zoals gezegd zijn hier wel kosten aan verbonden. Deze info komt uit TsAMO (het Russische Centrale Archief van het Ministerie van Defensie) en dat archief is min of meer openbaar. Ook voor onderscheidingsdocumenten, kaarten, oorlogsdagboeken, personeelsdossiers, etc. kun je daar terecht.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door D_Dutch »

Ah bedankt! Ik zal eens verder zoeken naar die academie, want ik kon er tot nu toe maar weinig over vinden. Probleem is ook dat ik twee van zijn onderscheidingen niet kan thuisbrengen, die de mogelijkheden enigzins konden beperken. Ik had in ieder geval een brief gestuurd naar de Museum of Artillery, Engineers and Signal Corps in St. Petersburg , misschien dat zij nog advies hebben. :)
Plaats reactie