Vragen ivm lidkaart verzet

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Dumalin
Lid

Vragen ivm lidkaart verzet

Bericht door Dumalin »

Beste,

Ik ben al een tijdje aan het schuimen op dit forum. Verleden zomer hebben we de zolder van m'n grootvader geleegd, en daar bleek heel wat informatie over het oorlogsverleden van de familie in te vinden. Binnenkort ga ik daarvoor naar het SOMA. Heb echter véél vragen.

Zo was mijn overgrootvader "korporaal OV". Ik weet wat een korporaal is dankzij Wikipedia, maar waar staat de OV voor?

Hij was lid van het Partizanenleger. We hebben een lidkaart bewaard, maar waarom zouden verzetsleden een lidkaart laten aanmaken? Is dat niet onnozel, want als je dan opgepakt wordt ben je toch direct verraden? Of is het pas na de oorlog aangemaakt als lidkaart voor een oudstrijdersvereniging of iets dergelijks?

Op zijn lidkaart staat zijn naam, geboortedatum, maar de rest is open gelaten. Zo is zijn wapennummer niet vermeld ... wil dat zeggen dat hij géén wapen had, en dus dat je "gewapend verzet" genuanceerder moet zien?

Mijn vader zegt dat overgrootvader voor zijn verzetsverleden ook een pensioen trok. Is het courant dat een lid van het verzet een pensioen trekt? Of is pa aan het suffen?

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht!

Groetjes
Nico
mtdr
Lid

Re: Vragen ivm lidkaart verzet

Bericht door mtdr »

Deze vergoeding kan zeker wel kloppen, mijn oma krijgt ook nog steeds een maandelijk bedrag omdat haar eerste man in het verzet zat.

http://www.st4045.nl/wbp.html
Verzamel D-Day Soldbucher.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Nu spreek ik over de gang van zaken in België.

Een weerstander of lid van het verzet diende na de oorlog te bewijzen dat hij daden had uitgevoerd die nadelig waren voor de bezetter. Dit met feiten en getuigen.
Indien de onderzoekscommissie de aanvraag goedkeurde kreeg hij een lidkaart en een bezoldiging.

Een gewapend weerstander kan ook iemand zijn die zich bezig hield met explosieven, hij hoeft niet nodig een persoonlijk wapen gedragen te hebben.
Dumalin
Lid

Bericht door Dumalin »

Schitterend, bedankt!

Hij was na de oorlog ontmijner bij DOVO van beroep, dus het kan best dat hij zijn interesse voor explosieven heeft opgedaan tijdens de oorlog.

Ik weet trouwens niet geheel zeker of hij bij het Partizanenleger zat. Dat werd mij altijd verteld, maar op zijn lidkaart staan drie organisaties onder elkaar :

Onafhankelijkheidsfront (onderstreept)
Belgisch Leger der Partisanen
Patriotische Milities

Hoe weet je nu zeker tot welke organisatie hij behoorde? Afgeleid van internetbronnen lijken het mij drie afzonderlijke organisaties, toch?
Plaats reactie