''De Vreemdeling uit de Lucht'' Sgt. James clifton king jr.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

''De Vreemdeling uit de Lucht'' Sgt. James clifton king jr.

Bericht door Jauke »

Beste forumleden,

Ik woon in het dorp Harkstede in de provincie Groningen
In 11 december 1943 is hier in mijn dorp een bommenwerper neergestort in een weiland, de weg naast de weiland is er naar vernoemd ''De Pilotenweg'', nu heb ik informatie op internet gezocht.
Hier is hoe het is gebeurt.

''Het is 11 december 1943. Boven Harkstede verschijnen de witte stippen van parachutes, gevolgd door een bommenwerper, met een grote rookpluim erachteraan. Hij maakt een bocht, vliegt weg en komt weer terug. De piloot springt eruit en de grote vogel stort verticaal neer in het weiland. Brokstukken vliegen in het rond. De dorpsbewoners schieten te hulp, en brengen de piloot naar een boerderij. Plotseling komt daar een SS-er binnen, die hem in optocht meeneemt, maar hem moet afstaan aan twee Amerikanen in een auto. Na de oorlog blijkt dat iedereen het overleefd heeft.''

De Amerikaan die in de bommenwerper zat leeft nog steeds en heet James Clifton King Jr
bommenwerper.jpg
bommenwerper.jpg (110.87 KiB) 2762 keer bekeken
Hier een korte documentaire over de gebeurtenis.
http://web.me.com/jaapvanhoewijk/vanhoe ... _Meer.html
Je hebt wel quicktime nodig om het te kijken. als je het quicktime niet hebt is het zeker eventjes de moeite waard om het te downloaden om de docu te kijken.

MvG Jauke
JillesH
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014, 10:29

Re: ''De Vreemdeling uit de Lucht'' Sgt. James clifton king

Bericht door JillesH »

Beste Jauke,

Helaas kan ik de documentaire link niet openen.
Ook niet na het installeren van Quicktime.
Wel ben ik erg benieuwd hierna i.v.m. mijn onderzoek.

Ook bij Westeremden landen 3 parachutisten in WO2 maar een datum is helaas niet bekend.
2 van hen werden bij ons in huis gehaald waar mijn opa en oma hen de eerste hulp gaven.
Helaas stroomde het huis ook vol met nieuwschierigen waardoor er geen kans meer was de vliegers te laten onderduiken.
De jongste van hen (18 jaar) raakte met zijn hooft de bevroren grond waardoor hij lichte verwonding opliep.
Mijn Oma kreeg als dank een luciferdoosje van hem (made in USA)
De Dokter heeft de vliegers meegenomen in de auto waarna ze in Westeremden zouden zijn gearresteerd door de Duitsers.

Volgens mijn Opa was het rond het middaguur waardoor ik sterk het vermoeden heb dat dit ook op 11 dec 43 is geweest.
Mogelijk waren het vliegers uit de B-17 die bij Harkstede neerkwam of misschien uit het vliegtuig bij Oudeschip.

Daarom ben ik natuurlijk erg benieuwd wat er na de boeken van Ab Jansen nog meer voor onderzoek is gedaan betreft 11 dec 1943.

Ik hoor het graag

Mvg Jilles
Bijlagen
368_6841.JPG
Klaas A
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2016, 15:28

Re: ''De Vreemdeling uit de Lucht'' Sgt. James clifton king

Bericht door Klaas A »

Mijn vader vertelt er over in dit filmpje, u kunt het ook zien via youtube

https://www.youtube.com/watch?v=JStkKzzbEGM
Plaats reactie