Bommen gedropt 14-02-1941 Nijmegen,wie helpt?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Member024
Lid

Bommen gedropt 14-02-1941 Nijmegen,wie helpt?

Bericht door Member024 »

Tijdens stamboomonderzoek stuitte ik op een deel van onze familie, bestaande uit Vader , moeder, en twee zoons. Allen gestorven op dezelfde dag, 14-02-1941.

In het verleden heeft mijn schoonvader vaak verteld over de oorlog. Zoals dat gaat als je jong bent, luisterde ik meer uit respect voor mijn schoonvader dan uit interesse. Hij was behoorlijk beperkt door een herseninfarct die hem als vitale vijftiger trof. Sinds die tijd verhaalde hij vaak, vanuit zijn rolstoel en gehindert door een spraakgebrek, over de oorlog.

Zijn opa en oma waren tezamen met hun twee jonge zoons gedood door een bombardement. De vader van mijn schoonvader was een zoon uit oma's eerst huwelijk. De twee zonen van oma waren ook niet veel ouder dan mijn schoonvader. Hoewel het jaren geleden was gebeurt kon hij er hevig geëmotioneerd door raken.

Nu was ik gekomen bij dit gezin, en wilde hun gegevens aan de stamboom toevoegen.
Tot mijn verbazing trof ik een bericht aan waarin vermeld werd dat er drie overlevende dochters waren!
Na wat speuren vond ik een zoon van één dochter.Zijn naam is Hans.
Wij hebben inmiddels een contact per mail. De drie dochters zijn inmiddels hoogbejaard, maar leven alledrie nog!

Hans maakte mij echter attent op een feit dat hem al jaren bezighoudt. Volgens de site oorlogsdoden.nl waren de bommen afkomstig van een brits geallieerd vliegtuig dat was beschoten en zijn bommenlast verloor. Het vliegtuig zou neergestort zijn in Plasmolen, zo'n slordige tien kilometer vanaf Nijmegen.
Het vliegtuig dat bij navraag rond die tijd is neergestort in Plasmolen, deed dat op 15 februari, een dag later.
Door de regelmatige vragen die inmiddels gesteld zijn lijken de drie dochters ook wakker geschud, ondanks dat mijn medespeurder het aanvankelijk voor zichzelf hield dat hij met dit onderzoek bezig was. De drie dames leken zich volgens hem berust te hebben in het feit dat het was gebeurt door een bevriend vliegtuig. Wat als hij zou stuiten op informatie die dit denkbeeld volledig zou ondermijnen?

Hoe dan ook, de dames hebben er recht op, dat is zeker. Maar wij komen niet verder.Hans heeft contact gehad met het Britse Ministry of Defense onder de "Freedom of Information Act". Zij claimen dat er geen vliegtuig is aangeschoten boven Nijmgen die dag.Ook de Plasmolen waar het vliegtuig neergekomen
zou zijn volgens - alweer - de gemeente Nijmegen komt hun niet bekend
voor.Wel is er de dag na de 14de, precies 26 uur later in Malden een Britse bomber neergestort. De bemanning overleefde de crash. En nu maar hopen dat er in Malden een fout met de datum is gemaakt, maar die fout zou dan tegelijkertijd in Engeland gemaakt moeten zijn door de Royal Air Force en dat is weer wat wat onwaarschijnlijk.

Wie kan ons helpen?

Hier de link naar de pagina die de meest relevante info bevat;

http://www.oorlogsdodennijmegen.nl/pers ... ?odID=2212
michiel01
Lid

Re: Bommen gedropt 14-02-1941 Nijmegen,wie helpt?

Bericht door michiel01 »

ik heb het topic hierheen verplaatst, hier past het beter.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

ik zit enkel even hardop te denken hoor, maar mogelijk dat je wat met onderstaande link kan. Plus dat lid Ammo bij dit soort onderwerpen een site weet te noemen waar crashsite's met info op terug is te vinden als ik het me goed kan herinneren.

via: http://www.archievenwo2.nl/archieven/ar ... ent%201941
naar: archief nijmegen

mogelijk dat de afdeling openbare werken van het gemeente archief Nijmegen nog uitkomst kan bieden. (ik zie net dat die ook maar tot 1941 loopt).
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Kijk ook eens in de verlies registers van 1941.
http://www.defensie.nl/nimh/collecties/documentatie/
Mvg/Best regards, Sipke
Member024
Lid

Bericht door Member024 »

Bedankt voor de tips, maar deze heb ik al geprobeert. De eerste levert niets op en bij het verliesregister staat de crash van een dag later. Deze vermeldt dart er een britse Whitley is neergestort op 15 febr. om 23.16 in Malden, piloot C.R Hubbard.
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Hallo,

Het rare is dat op de website Lost Bombers de Whitley V beschreven wordt welke op 15 februari 1941 neergestort is in Malden, en hierbij vermeld is dat deze is neergehaald door een Oberleutnant van 1./Nachtjagdgeschwader 3. Máár, als ik kijk in de lijst van overwinningen met betrekking tot Nachtjagdgeschwader 3, staat de Whitley V er niet in vermeld. Op de website kon ik trouwens niets vinden over een eventuele crash op 14 februari überhaupt in de buurt van Nijmegen.

Ik denk dat het misschien handig is om contact op te nemen met de veteranenwebsite van de 77th Squadron waartoe het toestel behoorde, zij zijn misschien wel in staat meer informatie te geven, en aangezien alle bemanningsleden de crash hebben overleefd, zullen ze er misschien meer over te vertellen hebben dan wat er tot nu toe op internet te vinden is.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 47 keer

Bericht door ammo »

Member024 schreef:Bedankt voor de tips, maar deze heb ik al geprobeert. De eerste levert niets op en bij het verliesregister staat de crash van een dag later. Deze vermeldt dart er een britse Whitley is neergestort op 15 febr. om 23.16 in Malden, piloot C.R Hubbard.
Neem eeens contact op met de voorzitter van onze stichting, mischien dat hij je verder kan helpen.

http://www.arga-nl.nl
Nemo Me Impune Lacessit
yente
Lid

Bericht door yente »

Benieuwd naar het verloop!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie