"..De Belgen waren echte smeerlappen.."

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

"..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door yente »

Uit interview met duitse dame.
...
De russen waren ook niet echt 'vriendelijk' als ze Duitsland binnenvielen he?
Daar zeg je wat, daar zeg je wat.

Hetzelfde met de fransen, niet?
De Fransen, waren bij ons als ze als bezetters waren..(stilte).., diegene die onder dat bezet vielen zoals mijn neef die bij de waffen SS was,umh!(kijkt kwaad), die hadden het heel zwaar. Ze hadden ook een heel zware bezetting gehad he de fransen. Dat klopt. Je kon daar in '53-'54 nog veel sporen van de oorlog zien, in Trier enzo.
Die deden niets. Ze gingen overal het hout kappen, wat werd geexporteerd. ...

En de engelsmannen waren ook streng, maar ze waren wel correct. De besten, ja dat waren de amerikanen.
(haar man: De belgen zaten in de britse sector) Ja .. en de belgen, dat waren en dat moet ik eerlijk zeggen, toen ging ik nog naar het school, de eerste belgen die daar waren, dat waren smeerlappen. Het waren dikke smeerlappen.
Onze school lag tegenover de Belgische kazerne. Als wij 's morgens naar het school gingen, we hadden nog niet veel om het lijf want na de oorlog was er nog niets te verkrijgen. Dan kwamen zij(belgen) met de velo, de meeste hadden een auto maar diegene die er nog niet lang waren kwamen met de velo. En ze sloegen ons de tassen uit de armen. Dan had de engelsman,... we mochten een soort van melk soep krijgen. Maar onze school was nog helemaal kapot dus we waren nog blij dat we klaslokalen hadden. Toen hadden de engelsmannen aan de belgen gevraagd ofdat ze in de kazerne soep konden maken voor aan ons te geven. Dat hebben de belgen geweigerd... Het waren dikke smeerlappen!
(...)
Toen ik naar België gekomen ben, en ik heb hier de militairen gezien, toen heb ik gezegd: "Hoe? Zijn dat ook militairen?".
Want het krapuul zat in Duitsland.
Het waren de onderofficieren die tot officieren gebombardeerd waren enal, zowat was het.
Nee, aan de eerste Belgen heb ik slechte herinneringen.
...

Interview van 12/11/2011
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door johan willaert »

Tja, slechte verliezers, die Duitsers..... 8)
29th Let's Go!!!!!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door jurgen »

Dat is toch geen nieuws dat Belgen smeerlappen waren/zijn? :wink:

Ik heb ook van bezettingsmilitairen gehoord dat er daar gewoon huizen geplunderd werden, dat werd geen punt van gemaakt. Zij waren daar immers 'baas'.
Sprak die dame overigens niet in volzinnen, of heb je het gewoon snel genoteerd?
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door yente »

Ja, tijdens de meidagen zijn door belgische soldaten hier in ons dorp(belgië) 2 personen vermoord... Maar dat zijn uitzonderingen.
En neen, alles komt letterlijk uit het intervieuw. Ze sprong soms van de ene zin naar de andere, zonder de vorige af te maken. Vandaar de rare zinnen soms.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Salu Bengal
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2012, 20:25

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Salu Bengal »

Mensen met macht zijn meestal smeerlappen. Dat waren de Duitsers ook tijdens WO2! De Engelsen, de Belgen, de Italianen, de Fransen, de Russen, De Chinezen en ook zelfs de Nederlanders denkende aan Indonesië. De Amerikanen zijn het nu nog!
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Jabnus »

Afhankelijk van de historische periode die men bekijkt is er aan bijna alle kanten wel ergens "kwaad" te vinden.

Salu Bengal snap ik niet helemaal (niet zeker of ik dat eig ook wil, zon eerste post riekt gelijk een beetje naar het maken van een statement?), maar op koloniaal gebied waar hij aan refereerd is elk land op de een of andere wijze wel fout (geweest).

Het interview van Yente zou ik graag wat meer van willen weten mbt de achtergrond? Was het in de grensstreek soms? Op de een of andere manier moest ik gelijk denken aan de begin jaren twintig toen (met name) de Fransen in gebieden vlak over de grens in Duitsland behoorlijk huishielden als vergelding voor WOI. Ook zij kapten hout, provoceerden openlijk de Duitse bevolking, et cetera. Zonder twijfel zal dat 20 jaar later andersom ook nog gespeeld hebben en ook na 45 weer wederom andersom zoals hierboven in het interview staat. Het is makkelijk oordelen in het heden om te spreken over "smeerlappen" of zelfs over Engelsen, italianen, Russen, et cetera. De mensen in de periode 100 tot 60 jaar geleden leefden in een heel andere tijd, en hadden heel andere ervaringen te verduren gehad dan wij met onze westerse "superieure" moraal vaak menen te moeten kunnen beoordelen. Als je dit soort gebeurtenissen als losstaande feiten aanneemt ziet het er vanuit onze ogen heel vreemd uit, maar in de periode na WOI en WOII waren veel dingen vanzelfsprekend. Het "discrimineren" of mishandelen van hele bevolkingsgroepen op grond van overtuiging of afkomst was na 1945 zeker niet voorbij.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door yente »

Jabnus schreef:Afhankelijk van de historische periode die men bekijkt is er aan bijna alle kanten wel ergens "kwaad" te vinden.

Salu Bengal snap ik niet helemaal (niet zeker of ik dat eig ook wil, zon eerste post riekt gelijk een beetje naar het maken van een statement?), maar op koloniaal gebied waar hij aan refereerd is elk land op de een of andere wijze wel fout (geweest).

Het interview van Yente zou ik graag wat meer van willen weten mbt de achtergrond? Was het in de grensstreek soms? Op de een of andere manier moest ik gelijk denken aan de begin jaren twintig toen (met name) de Fransen in gebieden vlak over de grens in Duitsland behoorlijk huishielden als vergelding voor WOI. Ook zij kapten hout, provoceerden openlijk de Duitse bevolking, et cetera. Zonder twijfel zal dat 20 jaar later andersom ook nog gespeeld hebben en ook na 45 weer wederom andersom zoals hierboven in het interview staat. Het is makkelijk oordelen in het heden om te spreken over "smeerlappen" of zelfs over Engelsen, italianen, Russen, et cetera. De mensen in de periode 100 tot 60 jaar geleden leefden in een heel andere tijd, en hadden heel andere ervaringen te verduren gehad dan wij met onze westerse "superieure" moraal vaak menen te moeten kunnen beoordelen. Als je dit soort gebeurtenissen als losstaande feiten aanneemt ziet het er vanuit onze ogen heel vreemd uit, maar in de periode na WOI en WOII waren veel dingen vanzelfsprekend. Het "discrimineren" of mishandelen van hele bevolkingsgroepen op grond van overtuiging of afkomst was na 1945 zeker niet voorbij.
Dat heb je mooi verwoord! En gelijk heb je.
Op het ablhistoryforum.be is er ook een topic over. Zo stoeften belgische soldaten die na de oorlog als bezettingsmacht dienden in Duitsland erover dat ze voor wat sigaretten of chocolade voor de kleine, heel de nacht met de moeder hadden.. Ik walg van zo'n verhalen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Jabnus »

Hoi Yente,

Dit klopt helaas met de (historische) werkelijkheid. De Fransen gingen nog een stapje verder en plaatsten tijdens de Ruhrbezetting in 1922-1923 zelfs met opzet hun koloniale troepen (lees: troepen uit Afrika met donkere huidskleur) in deze gebieden over de grens. Het gevolg was dat er een jaar later een heleboel halfbloedkindjes werden geboren. Dit werd in het Duitsland van het interbellum natuurlijk zwaar afgekeurd, er zijn zelfs medailles van gemaakt onder de naam: "Die Schwarze Schande". Tegelijkertijd werd zon beetje alles uit deze Duitse gebieden gepikt wat men maar kan gebruiken in het door WOI zwaar geteisterde Belgie en Frankrijk, tot aan het inpikken van houten telefoonpalen aan toe. Na elke oorlog bepaald de overwinnaar altijd wat er gebeurt, zo ook na WOI. Het is niet gek dat ten tijde van WOII de Duitsers op hun beurt ook weer hun kans zagen en in dit licht bezien na WOII ook weer van dit soort taferelen zich hebben afgespeeld...De geschiedenis herhaalde zich simpelweg.

Ik ben het met je eens dat sommige dingen te walgelijk zijn voor woorden, maar wij hebben niet meegmaakt wat die mensen toen meemaakten. Enerzijds hebben velen zich tot bijvoorbeeld prostitutie gedwongen gezien om letterlijk hun gezin niet van de honger te zien omkomen, anderzijds...tsja? Alleenstaande moeders wiens man gesneuveld was in de loopgraven, etc... Is het netjes? Nee naar onze huidige fatsoensnormen zeker niet, maar toen was het anders he...
Plaats reactie