Hulp gezocht !

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Hulp gezocht !

Bericht door pistole38 »

Hulp gezocht!

Ik ben benaderd door een Amerikaanse vrouw (Karin) die meer informatie zoekt over haar Nederlandse Joodse moeder, welke tijdens de oorlog verschrikkelijke dingen meegemaakt heeft. Veel over haar geschiedenis is bekend maar ze heeft nog een paar open vragen en daarom doe ik een beroep op jullie kennis om haar helpen!

Karin’s moeder, Aaltje de Vries, is op 31 july 1920 geboren in Rotterdam. De namen van haar ouders waren Abraham de Vries, Sara Krammer – de Vries en ze had een zusje Leentje. Haar ouders kwamen oorspronkelijk uit Leeuwarden maar ze woonden aan het begin van de oorlog in Rotterdam (Burgemeester Meineszlaan 37c). Abraham, Sara en Leentje zijn in Augustus 1942 opgepakt en vastgezet in Westerbrok . Op 12 Oktober 1942 zijn ze naar Auschwitz gestuurd waar ze 3 dagen later vergast zijn.
Aaltje (Karin’s moeder) werkte in die tijd in een ziekenhuis in Amsterdam (weesperplein 1). Ze woonde gedurende deze tijd ook tijdelijk bij Mevr. Van Dantzig aan de Crabethstraat in Gouda. Mevr. Van Dantzig (Jacobina Nicolina van Dantzig-Melles) was lid van een verzetsgroep. Aaltje is later ook lid geworden van deze groep. Mevr. Van Danzig was een getrouwd met de Joodse Eduard van Dantzig. Hun zoon Andries van Dantzig was betrokken bij een ondergrondse krant en hiervoor is hij in oktober 1944 opgepakt maar hij heeft de oorlog overleefd en is een bekende Psychiater geworden. Hij is overleden in 2005.
Op 30 juni 1944 reisde Aaltje per trein van Gouda naar Amsterdam. Tijdens deze reis is ze opgepakt door de SS. Ze heeft vastgezeten van 1 t/m 13 july in Weteringschans, waarnaar ze naar westerbork werd gestuurd. In September is ze vervolgens op de trein naar Auschwitz gezet. Ze zat in dezelfde trein/wagon als Anne Frank en haar familie. De Duitsers hebben Aaltje getatoeerd met het nummer A-25235. Ze heeft in Auschwitz gezeten tot 27 october en hier verschrikkelijke dingen meegemaakt! Op 27 oktober is ze geselecteerd om te gaan werken in de Spreewerk wapen fabriek. Ze zat in het kamp Weiszkirchen en had hier het gevangenen nummer 83171. Ze moest om 5.20am opstaan om vervolgens 10km maar de Spreewerk fabriek in Kratzau te lopen. Hier moest ze dan werken tot 19.00pm om vervolgens weer terug te lopen. Op 9 may 1945 werd zij en nog 50 andere vrouwen, bevrijd door de Russen. Ze heeft na de oorlog in Den Haag geleefd aan de regentesselaan 107. Paar maanden later is zij naar Amerika geemigreerd waar ze trouwde. Tijdens haar verblijd heeft ze een aantal interviews gegeven aan het Rode kruis over haar ervaringen, deze zijn schokkend! Ik heb een getuigenis van haar bijgevoegd van het Rode kruis.

Karin is vooral op zoek naar de tijd van Aaltje toen ze bij de verzetsgroep in Gouda zat. Vooral wat deze verzetsgroep ondernomen heeft en wat de rol van Aaltje was. Ze wil ook graag meer te weten komen over de Familie Dantzig en in contact komen met de 2 kinderen van Andries van Dantzig. Ook over de omstandigheden van Aaltjes arrest is niet alles duidelijk. Is ze verraden of heeft de SS haar opgepakt tijdens een normale controle.
Alle info die jullie hebben over Aaltje de Vries, Familie Dantzig of de “verzetsgroep gouda” is welkom.

Karin is jullie zeer dankbaar voor jullie hulp!
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Hulp gezocht !

Bericht door pistole38 »

Afbeelding
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Hulp gezocht !

Bericht door yente »

Ben je al iets te weten gekomen?
Veel succes verder!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Panz
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2012, 21:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hulp gezocht !

Bericht door Panz »

Er is net een boek, een heruitgave van Gouda in tweede wereldoolog uitgebracht, wellicht staat hier iets in.
Het boek is geschreven door M. J. van Dam.
En ik raad je het verzetsmuseum in Gouda aan; http://www.verzetsmuseum-zh.nl/

Succes
http://www.ww2-landmarkscout.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
EvavanDantzig
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2012, 16:13

Re: Hulp gezocht !

Bericht door EvavanDantzig »

Hallo,

Ik ben vandaag benaderd door Karin en haar man. Ik ben Eva van Dantzig, Dochter van André van Dantzig. Mijn vader was de kleinzoon van Jacobina Nicolina van Dantig-Melles. Helaas was mijn vader op het tijdstip dat Karin en haar man hier voor de deur stonden niet thuis. Wel heeft mijn vader later met Karin via de telefoon contact gehad. Ze hebben afgesproken contact te houden via de mail, omdat Karin en haar man vandaag alweer zouden vertrekken uit Nederland.

Mijn vader heeft echter geen weet van dat Jacobina in een verzetsgroep zat, wel dat zij een pension had. Andries van Dantzig is de oom van mijn vader. Mijn vader weet wel van de ondergrondse krant en dat Dries ( zo werd hij altijd genoemd) opgepakt is destijds.

Wij hopen dat we Karin verder kunnen helpen en zijn in afwachting van haar mail.

Vriendelijk groet,

Eva van Dantzig
Plaats reactie