Felsennest

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Felsennest

Bericht door yente »

Uit interview met een Duitse dame.

In 1939 wanneer de oorlog begonnen is dan hadden ze bij ons - wij woonden in een dal en het volgende dorp dat ligt op een hoogte- en daar had Hitler zijn hoofdkwartier. Het felsennest noemden wij dat. Voor de blitzkrieg. En in 39-40 dan hadden ze bij ons gans de eerste etage aangeslagen. Daar zaten de 'funkers' met de telefonen en alles, ja die waren bij ons beneden in het huis geïnstalleerd.
Wanneer wij uit het raam keken dan keken we recht op dat felsennest. Tot de oorlog in Frankrijk zaten ze bij ons.

Op het einde van de oorlog zijn ze hier nog eens geweest. In 1944 bij het Rundstedt offensief. In geen enkele boek staat dat Hitler daar geweest is maar in ieder geval de soldaten die in 1940 daar waren, waren er gedeeltelijk ook weer. Want er waren verschillende meisjes verloofd ofwat met enkele van deze mannen.

Het Felsennest was zo stabiel gebouwd. Na de oorlog werd dat opgeblazen door de amerikanen. Ze hebben er zoveel dynamiet opgedaan en nog was er maar een klein stukje kapot. Nog lang lagen die stukken daar. Op die berg stond trouwens oorspronkelijk een granieten kruis. Dat moest weg zodat de vijandelijke vliegtuigen geen oriëntatiepunt hadden. Dat gebied bestaat uit vele hectaren bos en als daar geen enkel oriëntatiepunt is dan kan je ook niet zeggen waar wat is.

Interview van 12/11/2011
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Felsennest

Bericht door davy »

Interessant.
Felsennest is het hoofdkwartier waar de officieren van de Sturmabteilung Koch (Eben-Emael en de bruggen) hun Ridderkruis kregen.

Groeten, Davy
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Felsennest

Bericht door yente »

Bedankt.
Ik ben een interview aan het uittypen. Dit weer is er ideaal voor. Het interview is verspreid over twee dagen en is iets van een 9 uur lang.
Is er interesse dat ik hier op het forum nog wat stukjes post?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Felsennest

Bericht door laurens jan »

Een stukje??
Dan mag het meteen wel helemaal! :shocked:
Nee grapje, maar ik zou graag een stukje zien. :yes:
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Felsennest

Bericht door yente »

Oké. Ik zal de interessante stukken eruit halen en hier posten.
Ik zet het er niet helemaal op omdat er verschillende thema's besproken werden en zal deze allen apart in een topic posten. Geduld :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Felsennest

Bericht door Memory »

Ik zie het met blijdschap toe!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie