Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Vandaag 22 Juli 2004 is in de familie Jansen eindelijk "rust", het hele waar gebeurde verhaal hoe de broer/zwager van de familie Jansen die op 3 feb. 1945 werd overvallen tijdens een patrouille is nu eindelijk na 59 jaar bekend.
In eerste instantie wist de familie Jansen tot 21 Juli 2004 niet precies wat er was gebeurt met Jan Jansen die sinds de 2e van November bij de B.S. diende. Ze wisten niet precies hoe en het gebeurde en wat er later allemaal in de ziekenhuizen etc zou worden gedaan en verteld. Ook dachten zij dat Jan op 4 feb. 1945 is overleden maar raporten zeggen die op 22 juli 2004 naar mijn adres waren gestuurd dat de overleidingsdatum 6 feb. is. De familie weet nu zo goed als alles hoe en wat er gebeurt is! Er zijn in de loop van de tijd veel verhalen geweest over ziekenhuizen en hoe Jan en de Duitsers in confrontatie kwamen en hoe de rest is verlopen. De meeste verhalen kloppen niet. Nu eindelijk heeft de familie "rust" en weten nu eindelijk hoe het is gebeurt. Het gaf me een grote voldoening om te zien dat enkele familie leden geheel opgelucht waren na het lezen van de raporten. Ook na het zien dat mijn grootmoeder enkele tranen moest weg vegen dacht ik bij mij eigen dat dit het juiste was om te doen en al de moeite met schrijven en mailen en al die tijd die ik er in had gestoken met het zoeken naar instanties die mij konden helpen was het allemaal dubbel en dwars waard!
Hier de raporten die veel veranderden in de familie Jansen te Boxmeer.
weer wat nieuws er bij, de duitse soldaten waren hoogswaarschijnlijk Fallschirmjäger.
hier ben ik achtergekomen door een gesprek dat ik had met een veteraan van de 52nd Lowland Division, die rond deze tijd waren gelegerd en al sinds begin febr. in aanraking was gekomen met deze fallschirmjägers.
Toch interessant om te weten wat voor een tegenstanders mijn oudoom moest trotseren. Vooral als je dan nadenkt dat zijn gehele opleiding als "infanterist/bewaking" in totaal 3 schoten met een P14 inhield.
Ik moet en kan alleen maar zeggen dat ik echt trots ben op de moed die hij had om deze overmacht in aantallen en opleiding/ervaring heeft weten te trotseren. helaas met dit gevolg, maar toch, om ze toch nog een schop te geven etc. !