Duitse soldaat

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Duitse soldaat

Bericht door jappie »

2 weken geleden heb ik een naam geadopteerd op The Wall of the Missing op de Margraten War Cemetery.

Door een beetje te zoeken op internet e.d. ben ik in contact gekomen met familie van deze man.
Zij zijn erg dankbaar voor de adoptie en hadden daarnaast het volgende verzoek.

Ze zijn op zoek naar een duitse soldaat die gestreden heeft in WO2.
Nu weet ik waar ik Amerikaanse soldaten kan vinden maar Duits is niet helemaal mijn gebied.

Vandaar dat ik de hulp van het forum inroep.

De naam van de soldaat is:

Johann L. Nissan

Hij zou uit Hattstatt (Duitsland) moeten komen.

De familie wil graag weten wat er met deze soldaat gebeurd is. Heeft hij de oorlog overleeft of is hij gesneuveld.

Alle informatie is welkom aangezien de familie vanuit de VS al 20 jaar aan het zoeken is maar eigenlijk niet weten waar ze moeten zoeken.

Alvast bedankt...
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse soldaat

Bericht door michiel01 »

http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=26739

Maar Nissan? moet dat niet Nissen of wat anders zijn? Nissan is niet echt een Duitse naam.
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Duitse soldaat

Bericht door jappie »

Ik weet het niet. Ik heb de man een mail gestuurd met de vraag.

Ik heb al gevraagd om meer informatie omdat ik ook niet weet waar hij gediend heeft.

Maar die site van Deutsche Dienststelle (WASt) snap ik niet helemaal. Hoe gaat dit in zen werk?
Is er iemand die mij hier ook bij kan helpen aangezien ook alles in het Duits is?
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse soldaat

Bericht door michiel01 »

http://www.dd-wast.de/frame_e.htm

dan tracing request aanklikken

research aanvinken

dan krijg je het invulformat in 3 talen.

moet lukken als je het Engels een beetje machtig bent.
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Duitse soldaat

Bericht door jappie »

Jaa engels gaat wel lukken:p

Ga eerst kijken of de man waar ik contact mee heb zelf meer weet. Dan weet ik beter waar ik naar zoek.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Duitse soldaat

Bericht door D_Dutch »

Welke plaats bedoel je met Hattstatt? Er is een plaats welke nu tot Frankrijk behoort met die naam, maar er zijn in Duitsland ook twee plaatsen genaamd Hattstedt en Hettstadt. In de eerstgenoemde Duitse stad wonen twee mensen met de voornaam Johannes en achternaam Nissen. In de Duitse telefoongids zijn maar enkele mensen te vinden met de achternaam Nissan en deze hebben aan de voornamen te zien een Arabische achtergrond, dus ik neem net als Michiel aan dat het om de achternaam Nissen gaat. In de Duitse telefoongids staan in geheel Duitsland verder in totaal negen mensen genaamd Johann met de achternaam Nissen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitse soldaat

Bericht door jurgen »

Als de man daadwerkelijk Nissen heet (wat heel wat waarschijnlijker is dan Nissan) kunnen we toch wel één en ander uitsluiten.

Hattstatt is waarschijnlijk een fout. Aangezien Nissen een naam is die hoofdzakelijk in het uiterste noorden van Duitsland voorkomt, in Sleeswijk, bij de grens met Denemarken, gaat het allicht om Hattstedt, een gemeente die daar gelegen is.

Je kunt ook proberen de overgeblevenen 'Nissen' daar eens te telefoneren, wie weet kan iemand daar je ook verder helpen (al lijkt me dat als je plots door een wildvreemde gebeld wordt i.v.m. zaken uit de oorlog, dat niet bij iedereen even goed valt). Maar je kunt maar proberen he.
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Duitse soldaat

Bericht door jappie »

Momenteel heb ik wat problemen met de mail waardoor ik de Amerikaanse familie niet goed kan bereiken.

De achternaam is inderdaad Nissen. Verder ben ik door het slechte mailverkeer nog niks te weten gekomen.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse soldaat

Bericht door Kugelblitz »

jappie schreef:Momenteel heb ik wat problemen met de mail waardoor ik de Amerikaanse familie niet goed kan bereiken.

De achternaam is inderdaad Nissen. Verder ben ik door het slechte mailverkeer nog niks te weten gekomen.
Amerikaanse familie?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Duitse soldaat

Bericht door jappie »

Zie eerste post...

Heb een naam geadopteerd op de Wall of the Missing op Margraten.
Een naam van een Amerikaanse soldaat.

Ik ben in contact gekomen met familie van hem. Dit is van oorsprong een Italiaanse Amerikaanse familie.
De familie van de vrouw van het familielid waarmee ik contact heb is een Duits Amerikaanse familie.

Ze zijn al 20 jaar aan het zoeken om er achter te komen wat er met deze Duitse soldaat is gebeurd.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse soldaat

Bericht door Kugelblitz »

jappie schreef:Zie eerste post...

Heb een naam geadopteerd op de Wall of the Missing op Margraten.
Een naam van een Amerikaanse soldaat.

Ik ben in contact gekomen met familie van hem. Dit is van oorsprong een Italiaanse Amerikaanse familie.
De familie van de vrouw van het familielid waarmee ik contact heb is een Duits Amerikaanse familie.

Ze zijn al 20 jaar aan het zoeken om er achter te komen wat er met deze Duitse soldaat is gebeurd.
Het is een Amerikaanse naam, maar een Duitse soldaat? Of zijn dat 2 aparte soldaten?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitse soldaat

Bericht door jurgen »

Hij adopteerde een 'graf' van een Amerikaanse soldaat van Italiaanse herkomst. Met deze familie heeft hij ook contact opgenomen. Zoals ik het begrijp heeft één van de huidige familieleden ook Duitse wortels (wat niet gek is, zowat 25% van de blanke Amerikanen heeft Duitse voorouders). Eén van haar voorouders zal 'Nissen' geheten hebben en in het Duitse leger hebben gediend. Het lot van die man is hen onbekend en daar willen ze meer over te weten komen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse soldaat

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:Hij adopteerde een 'graf' van een Amerikaanse soldaat van Italiaanse herkomst. Met deze familie heeft hij ook contact opgenomen. Zoals ik het begrijp heeft één van de huidige familieleden ook Duitse wortels (wat niet gek is, zowat 25% van de blanke Amerikanen heeft Duitse voorouders). Eén van haar voorouders zal 'Nissen' geheten hebben en in het Duitse leger hebben gediend. Het lot van die man is hen onbekend en daar willen ze meer over te weten komen.
Ach zo, dank voor de toelichting! :lol:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Duitse soldaat

Bericht door jappie »

Inderdaad Jurgen...

Zo zit het verhaal in elkaar
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Duitse soldaat

Bericht door jappie »

Het mailverkeer is op dit moment weer wat beter...
Ik ging er van uit dat Johann L. Nissen een familielid was van de vrouw met wiens echtgenoot ik contact heb.
Nu heb ik sinds gisteren de mail op orde en het verhaal blijkt anders in elkaar te zitten dan waar ik van uit ging.


In de oorlog is een familielid van deze Amerikaanse familie verscheept om in Europa te vechten tegen Duitsland.
Deze man is gesneuveld in het Hürtgen gebied in januari '45.

Ergens tijdens de oorlog heeft hij een zak horloge geruild of als souvenir mee genomen en opgestuurd naar de familie.
Deze soldaat heeft de oorlog niet overleefd maar het horloge is we verstuurd naar de VS.
De man waar ik contact mee heb heeft dit horloge in zijn bezit en heeft jaren geleden de achterkant eraf gehaald.

Daar stond de naam van de Duitse soldaat in en de plaats.

Zeer waarschijnlijk was de Duitse man een Wehrmacht soldaat en was hij een POW.

Afbeelding
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Plaats reactie