Duitse uitrusting gekregen van opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door DeWaasdorp »

Goededag,

Mijn naam is Devin en ik ben nieuw op dit forum, ik zat even te lezen tussen de diverse verzamel verhalen en wilde dit verhaal met jullie delen.
Hierbij een aantal foto's van spullen van een Duitse soldaat die ik heb gekregen van mijn opa, hij heeft mij ooit verteld dat toen tijdens de oorlog (toen hij 15/16 was) werkte/bijbaantje had bij de Bavo in Noordwijkerhout. De spullen die te zien zijn op de foto had hij eens gestolen van een Duitse soldaat die deze onbeheerd achter liet in het Bavo gebouw, en hij heeft deze sinds dien bewaard/verstopt bij zich thuis.

Afbeelding

Hieronder de foto's van wat ik denk te lezen:

Beenkappen: V.BD.A.4.T.VE-414i (denk ik te lezen)
Afbeelding

Gasmasker koker op de zijkant: I/207 Humpeler

Gasmasker op papier geschreven: Hemmpeler Geore........
Luftwaffe-Lazarett Gau.......
Afbeelding

En tot slot (denk ik te lezen) de naam van de eigenaar op papier op de onderkant: Matthijs Viule 380
Weet echter niet of ik dit zo goed lees, het is een ouder handschrift.
Afbeelding

Mijn opa leeft helaas al een aantal jaar niet meer maar ik ben benieuwd of iemand de diverse opschriften en teksten kan achterhalen (en misschien de soldaat) of er misschien meer info over heeft!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door Kugelblitz »

Allereerst welkom!
Mooi setje heb je gekregen van je opa. Als het verhaal klopt heeft hij een vrij groot risico genomen destijds, maar ach, je bent jong en je wilt wat! :wink:
Wat me opvalt is dat de gasmaskerbus geen draagriemen heeft. Zou je niet verwachten bij een stuk uitrusting die de soldaat even onbeheerd heeft achtergelaten...

Had de bus destijds ook al geen draagriemen, of zijn die er later afgehaald? Of wellicht klopt het verhaal niet 100%, 70 jaar is een lange tijd waarin mensen details vergeten, onbedoeld verdraaien.

De bus en helm zouden bij elkaar kunnen horen, aangezien ze beide Luftwaffe zijn (maakt het verhaal ook aannemelijker). Ik neem aan dat de naam aan de binnenkant van het deksel de naam van de vorige eigenaar is, de tekst op de onderkant van de bus is me dan weer een raadsel.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door DeWaasdorp »

Dank je wel Kulgelblitz,

Klopt wat jij zegt, de set schijnt vroeger compleet te zijn geweest de klarscheiben, busveer etc waren aanwezig. Helaas is alles vroeger door mijn ooms en later ikzelf (jonge jaren) gebruikt tijdens het buitenspelen en dergelijke, vandaar de ook wat mindere staat met ontbrekende onderdelen en 'lakschade'. Nu zie ik wel de waarde (vooral emotioneel) ervan in en dus zal dit nooit meer gebeuren en staat dit nu veilig in de kast.

Ook zoals bij meerdere op dit forum ben ik nu ook aangestoken met het verzamel 'virus' en ben ik begonnen met sparen van Duitse uitrustingsstukken, beginner dus heb nog niet zo veel maar ik vind het heerlijk om alle verzamelingen van andere te kunnen bekijken en de vele informatie die hier te vinden is (bus is nu al wel weer compleet)!

Ben benieuwd of er 'experts' op het forum zitten op het gebied van Duitse militairen want ik ben echt heel benieuwd naar de soldaat van wie dit zou moeten zijn geweest, dus vandaar ik deze vraag hier stel.

Dank voor je reactie groet, Devin
Alway's expect the unexpected!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door Kugelblitz »

Goed om te horen dat de bus inmiddels alweer compleet is!
Wat de naam betreft: met Georg zit je wel goed, maar de achternaam is me niet geheel duidelijk. Volgens mij is de eerste klinker een 'i' of 'u', gezien het puntje/tremaatje erboven. Boven de naam staat volgens mij nog 'Gf(r).' wat betekent dat de soldaat op dat moment de rang van 'Gefreiter' had, een zeer lage rang.

Wie weet is er door de combinatie van voor en achternaam en 'Luftwaffen Lazarett Gau...' nog iets terug te vinden, al zal de kans niet groot zijn. Anders wellicht via de Volksbund, maar dan moeten we eerst zeker zijn van de naam.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
MrExeo
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 okt 2013, 22:37
Locatie: Waregem

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door MrExeo »

Mooi setje, als het verhaal klopt lijkt het me wel erg dom van je opa, zeker als hij wist welke straffen hij voor diefstal kon krijgen.
Veel succes met je toekomstige verzameling en het opsporen van de Duitse militair.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door Jan Klaassen »

Op het briefje staat:

"Gfr.

Humpeler Georg"
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door Comrade »

Alle luftwaffe lazaretten in Nederland zaten onder Gau IX of IV, de dichtstbijzijnde LW lazarett bij Noordwijkerhout was Lw.-Lazarett (o) 1/VI in Amsterdam, rond maart 1944 kwam er nog een LW lazarett in Amsterdam, dit was: Lw.-Lazarett (o) 6/XI.

Mooie spullen hoor!
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door Jim »

Ik zou graag eens een foto van de bovenkant van de enkelstukken willen zien. De gespen met name.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door DeWaasdorp »

Jim schreef:Ik zou graag eens een foto van de bovenkant van de enkelstukken willen zien. De gespen met name.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jij bedoelde zoiets als deze 3 foto's (bovenaf)?
Viel me trouwens nu pas op dat de bovenste anders gebogen is dan de onderste!
Laatst gewijzigd door DeWaasdorp op 22 feb 2014, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Alway's expect the unexpected!
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door DeWaasdorp »

Alle andere forum leden, bedankt voor de reacties voor zover!

Jammer dat niet alle briefjes op de deksel goed leesbaar zijn, er zijn er zeker 3 over elkaar geplakt. Misschien staat daar wel meer info op!?
Heb er al een keer aan gedacht of ze voorzichtig los te maken of te 'weken' (niet dat de inkt verdwijnt) zodat alles leesbaar is en dan te conserveren, maar zal dit verstandig zijn (of vergal ik het dan in jullie ogen?), iemand tips hiervoor eventueel?

Heb laatst de helm nog nauwkeurig onderzocht, op de normale fabrieksstempels na geen namen oid van eigenaar.

Dan nog de tekst op de beenkappen, kan dat iets zijn? regiment ofzo?
Alway's expect the unexpected!
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door DeWaasdorp »

Kugelblitz schreef:Allereerst welkom!

wellicht klopt het verhaal niet 100%, 70 jaar is een lange tijd waarin mensen details vergeten, onbedoeld verdraaien.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Heb het er laatst met mijn oma uitgebreid over gehad, blijkt niet echt gestolen! Nadat de Duitsers zich hadden terug getrokken lieten deze dit achter, toen heeft mijn opa het gevonden in een kast op (vermoedelijk) de zolder en toen meegenomen.
Je had gelijk een verhaal verdraaid snel.. :roll:
Alway's expect the unexpected!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door Jim »

De enkelstukken zijn volgens mij niet Duits. Dit zijn Britse model anklets. De Duitse gespen hadden een " lipje".
Ik denk dat het Nederlandse na-oorlogse enkelstukken zouden kunnen zijn. Waarschijnlijk luchtmacht, gezien de kleur.
Britse anklets wo2:
Afbeelding
Bij de Nederlandse die ik heb zit het stuk stof onder de halve maan stukken leer er niet op.

Duitse gamaschen:
Afbeelding

Deze zijn mogelijk na-oorrlogs maar lijken veel op de wo2 modellen
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door patrickh »

Blijf van die etiketten af, laat ze zoals ze zijn!!!
Makker
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2013, 22:57
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door Makker »

Graag nog even wat detailfoto's van de binnenzijde van de Helm.
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Re: Duitse uitrusting gekregen van opa

Bericht door DeWaasdorp »

patrickh schreef:Blijf van die etiketten af, laat ze zoals ze zijn!!!
Zal ik zeker niet doen dan! Weet jij toevallig wel hoe ik deze beter kan conserveren? ze zijn nogal broos, is er ''toevallig'' en manier om ze wat ''sterker'' te maken?
Alway's expect the unexpected!
Plaats reactie