Tijdens mijn vakantie in het Zwarte woud heb ik een bezoek gebracht aan een toevallig ter kennis gekomen KZ-lager in Haslach (tussen Freiburg en Offenburg 40km ten oosten van de Rijn). Van het kamp rest niets dan een gedenkteken en een bewaard gebleven ingang naar de mijn waar de gevangen opgesloten zaten. Heel netjes en verzorgd had de een of andere Duitse organisatie een paar informatieborden neergezet met de geschiedenis van het kamp en een overzicht van de gestorven bewoners van het kamp.
Netjes was vermeld dat na de oorlog een deel van de gestorvenen waren herbegraven in eigen land en de onbekenden waren herbegraven in een massagraf op het plaatselijke kerkhof met daarbij een gedenkteken. Nieuwsgierig geworden ben ik naar dit kerkhof teruggereden om dit gedenkteken op te zoeken.
Het gedenkteken heb ik niet gevonden, maar iets anders viel mij wel op.
Het was een katholieke begraafplaats met familiegraven en enkele graven. Een toevallig graf van een Franse jachtpiloot neergehaald eind 1944. Als min of meer geïnteresseerd keek ik naar de overlijdensdata en de leeftijd. Veel data van maart/april 1945 (opmarsgebied 6e leger (Devers)) met een wat hogere leeftijd, dan denk ik onwillekeurig 'waarschijnlijk Volkssturm indien er een Duits kruis bij de overlijdensdatum stond', 'of burgerslachtoffer' bij een christelijk kruis. Wat verder opviel en wat ik schrijnend vond, bij veel familiegraven stond 'In Liebervoller Erinnerung ... (naam+datum)' een of meer gevallen zonen met voor zover bekend plaats en datum van overlijden. Of erger nog 'Vermisst in .... seit .....' Mensen gevallen voor hun land en niet weten wat er met hun is gebeurd alleen, ver van huis (veelal Rusland).
Ik werd er triest van. Een verloren generatie en waarvoor?
Nooit weer.
Een verloren generatie
-
- Lid
- Contacteer: