Executie Oldeberkoop 13-4-45

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Executie Oldeberkoop 13-4-45

Bericht door kevin15 »

Hallo forumleden,

Volgens het boek van Hen Bollen en Paul Vroemen “Canadezen in actie” is er op 13 april 1945 een groep Nederlanders waaronder 8 landwachters en 2 leden van de Grune politzei geëxecuteerd in Oldeberkoop door de Canadezen ( pagina 197) . Ook beweert Lou de Jong dat de illegaliteit hier geen aandeel in had.

Gezien het hier mijn overgrootvader betreft ben ik een onderzoek gestart.
Mijn opa en (en mijn inmiddels overleden oma) hebben ergens rond 1960 een zoektocht gestart naar de vader van mijn oma.
Een plaatselijke kolenhandelaar in Oldeberkoop heeft alles gezien en verklaard dat het een onterechte en verschrikkelijke daad was van het plaatselijke verzet.
Hij had er geen goed woord voor over .
Een bewoner van het naastgelegen Wolvega zou een boek hebben geschreven over alle gebeurtenissen uit die buurt in de oorlog.
Ook het geval van de executies zou beschreven zijn.
Ergens rond 2005 hebben mijn opa en oma nog een bezoek gebracht aan Oldeberkoop.
Een bewoonster heeft ze naar de plek van executie gebracht, waar toentertijd kort in de buurt een picknickplaats zou zijn.

Mijn grootvader is direct na de executie begraven langs de kant van de weg en kort daarna verhuisd naar het plaatselijke kerkhof.
Enkele jaren daarna is hij herbegraven op het officiële oorlogskerkhof te Ysselsteyn .

Weet iemand meer over de executie of over het boek dat geschreven is door een inwoner van Wolvega ?
Ook ben ik benieuwd of iemand daar in de buurt woont en ongeveer de plaats zou weten waar rond 2005 de picknicktafel stond/staat.
karst berkenbosch
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2014, 10:41

Re: Executie Oldeberkoop 13-4-45

Bericht door karst berkenbosch »

Dag kevin

Had je een reactie gestuurd, maar daar is waarschijnlijk wat mee misgegaan. Weet er in ieder geval meer van. Neem maar even contact op. Karstab@gmail.com
Karst A. Berkenbosch (kun je zo vinden op google)
Pieter72
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2014, 10:05

Re: Executie Oldeberkoop 13-4-45

Bericht door Pieter72 »

Hallo,

Ik ben woonachtig in Oldeberkoop en hou mij bezig met de historie van dit dorp. En vooral van de periode 40-45 zijn we met een werkgroepje op dit moment bezig mensen te interviewen die de oorlog meegemaakt hebben.
Van de executies op 13 april 1945 zijn verhalen en geruchten bekend over de reden daarvan. Wel zijn de namen van de slachtoffers bekend en ook de naam van de schutter. De slachtoffers werden na een paar dagen begraven iets ten westelijk van de huidige hertenkamp.
Het boek heet "De regio tijdens de Tweede Wereldoorlog" geschreven door W.H. de Vries. Hij is er al vanaf 1943 mee bezig. Heb nog regelmatig contact.
We zouden een keer af kunnen spreken.

Pieter
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Executie Oldeberkoop 13-4-45

Bericht door kevin15 »

Van mij kan dit topic gesloten worden.
Mijn vader en ik hebben contact met de mensen van hierboven en we maken binnenkort een afspraak om naar oldeberkoop te komen, daar gaan hun ons alles vertellen.
Mocht iemand anders ook nog info hebben graag een PB tje.
Plaats reactie