Duitse acteur Heinz rühmann

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

Is er hier toevallig iemand die zich heeft verdiept in de acteur Heinz rühmann?
Ik heb van mijn oma gehoord dat mijn opa onder hem heeft gediend tijdens de oorlog of in krijgsgevangenschap
In Frankrijk.
Ik probeer erachter te komen in welk regiment mijn opa heeft gezeten om zo weer verder te zoeken naar zijn
Campagne zeg maar.
Ik heb een aanvraag bij de wast liggen maar dat gaat even duren dus ik denk ik ga andere aanknopingspunten
Onderzoeken.

Alvast bedankt voor de moeite

Mvg roel Maas
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Jim »

Een lange tijd geleden heb ik een Duitse documentaire gezien over zijn leven. En in het kort Heinz Rühmann is altijd acteur geweest en heeft nooit miltaire dienst vervuld.
Hij werd als bekende acteur onmisbaar geacht voor het kultuur of iets dergelijks. Hij moest wel een of andere basis opleiding (bij de luftwaffe meen ik) doen. Maar behalve in de film heeft hij nooit militaire dienst vervuld.
Het kan zijn dat een naamgenoot voor de verwarring bij jouw oma heeft gezorgd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik heb begrepen dat opa en oma samen een film van hem zaten te kijken en toen zei hij dat hij onder hem had gediend en een neergestort vliegtuig moesten opruimen Inc de lichaamsdelen van de mensen die daarbij omgekomen waren.
Nou weet ik ook dat opa bij de luftwaffe zat dus het verhaal is op die manier aanneembaar dat ze samen op de opleiding hebben gezeten alleen vind ik het dan wel een Beetje raar dat juist de militairen in opleiding dan zo'n vliegtuig moesten gaan opruimen? Zou het niet kunnen zijn dat ze het verhaal van Heinz een beetje aangepast hebben als in dat hij niet gediend heeft om er zo voor te zorgen dat hij onder evt. Straf/beschuldigingen uit te komen na de oorlog? Om banden met de nazi's te verzwijgen zeg maar
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door jurgen »

In je andere topic zeg je dat hij in 1942 toch onder de wapens werd geroepen. Later in de oorlog werden er dagelijks vijandelijke (of eigen) vliegtuigen neergehaald, die dan geruimd moesten worden. Dat soldaten in opleiding daarvoor werden ingezet is niet ondenkbaar. Het kan natuurlijk ook zijn dat tijdens de opleidingen door een technisch defect een vliegtuig neerstortte en de bemanning omkwam. Ook in dat geval kan hij ingezet zijn geweest om het wrak te bergen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Jim »

Roel maas schreef: Beetje raar dat juist de militairen in opleiding dan zo'n vliegtuig moesten gaan opruimen? Zou het niet kunnen zijn dat ze het verhaal van Heinz een beetje aangepast hebben als in dat hij niet gediend heeft om er zo voor te zorgen dat hij onder evt. Straf/beschuldigingen uit te komen na de oorlog? Om banden met de nazi's te verzwijgen zeg maar
1) Helemaal niet raar om militairen in opleiding in te zetten als die snel beschikbaar zijn.
2) Ruhmann banden met nazi's verzwijgen? :lol:
Hij heeft nooit geheimzinnig gedaan dat hij bevriend
was met Goebbels en Goring. Maar waarschijnlijk meer omdat het hem nuttig was.
Dankzij Goebbels hoefde hij niet in dienst. En dankzij Goebbels kon hij
blijven werken als acteur ondanks dat hij getrouwd
was met een Joodse vrouw. En later kon hertrouwen met een actrice die 1/4 Joods was.
Hij werd echter nooit beschouwd als nazi aanhanger.

Ik heb nog gevonden dat hij zijn basis opleiding heeft gevolgd Bij Flugubungsplatz Quarmbeck, Daar zaten Flieger-Erzats-Abteilung Regiment 12 en 17. Deze bestond tot oktober 42 en werd ze overgeplaatst naar het buitenland en in oktober nov werden de namen veranderd. Hij zou bij regiment 12 opleiding hebben gehad.
http://bilderbuch-quedlinburg.de.tl/Ges ... rmbeck.htm

Ik heb echter info gevonden die echter weerspreekt dat Regiment 12 in Quarmbeck zat. ??

Hij had voor de oorlog prive zijn vliegvergunning behaald. En was blijkbaar bovengemiddeld getalenteerd.
Laatst gewijzigd door Jim op 31 dec 2014, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

OK dank voor de reactie!
Zou er dan misschien te achterhalen zijn waar ze die opleiding hebben vevolgd?
Heb een foto gezien van opa waar achterop gilze-rijen staat geschreven
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door michiel01 »

als ik bovenstaande wegzet tegen de informatie in het topic over je opa (in 1942 in feitelijke dienst getreden) dan kan hij al bijna niet samen in opleiding hebben gezeten met Heinz.
Wat Jim stelt over de opleiding van Heinz bij Reg. 12 moet dat voor 1939 zijn geweest (als ik ww2.dk mag geloven). Gezien jouw opa in 1942 pas in dienst ging, moeten de paden elders hebben gekruisd.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

OK dank je.
Maar als ze dan niet samen de opleiding hebben gevolgd dan vraag ik me af waar ze elkaar dan wel hebben getroffen want ik lees ook overal dat wat Jim zegt dat hij nooit in dienst heeft gezeten.
En mijn opa is feitelijk in 42 in dienst gegaan zou het dan niet kunnen dat ze van 40 tot 42 opleidingen hebben genoten alvorens ze in dienst treden? Ik ga iig proberen zoveel mogelijk foto's te zoeken en alles wat er achterop geschreven staat onderzoeken bedankt voor de tip en de moeite
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door jurgen »

Twee jaar opleidingen alvorens naar het front te worden gestuurd is vrijwel onmogelijk. Jongemannen die gedurende de oorlog de leeftijd bereikten om in dienst te gaan -en dus niet in de jaren dertig een (al dan niet verkorte) basisopleiding hadden gevolgd - hadden doorgaans al zes maanden arbeidsdienst achter de kiezen en volgden nadien nog een basisopleiding van om en bij de zes maanden.

Als je zegt dat men hem in 1940 al probeerde in te lijven, zal dit eerder voor de RAD geweest zijn. Jongens van jaargang 1922 werden doorgaans in het voorjaar of zomer van 1941 in 'Heeresdienst gezogen' en kwamen voorjaar 1942 in actie. In tegenstelling tot andere jaargangen leden deze in het begin overigens opvallend weinig verliezen, omdat het front in de lente van '42 -naar oostfrontnormen- heel erg rustig en stabiel was.

Omdat je opa zijn dienst -gedeeltelijk succesvol- probeerde uit te stellen zal hij bij jongens van jaargang 1923 gediend hebben, er vanaf hangende of hij zijn tijd bij de RAD ook volgemaakt heeft.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

Hier de foto's die ik heb.
Bijlagen
Bij deze foto staat gilze reijen achterop
Bij deze foto staat gilze reijen achterop
Bij deze foto staat helaas niks achterop mijn opa is de 2e van links die kleine
Bij deze foto staat helaas niks achterop mijn opa is de 2e van links die kleine
Ook hier staat niks achterop mijn opa staat links achter
Ook hier staat niks achterop mijn opa staat links achter
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door michiel01 »

Ok, de onderste foto is heel gaaf, met een geborgen vliegtuig in de hijskraan. Je opa was dus in ieder geval gefreiter (foto 2) en draagt op foto 3 een overal. Gezien het verhaal van het bergen van vliegtuigen corresponderen deze foto's daar volledig mee. Mogelijk dat het type vliegtuig (heb ik geen verstand van) iets kan duiden qua datering van deze foto's. Of dat er online (er is over gilze rijen best veel geschreven ook in boekvorm) iets staat over het grondpersoneel dat aan het eind van de oorlog overgeplaatst is naar Frankrijk (mogelijk als ersatz infaterie).
Mijn voorzichtige conclusie adhv de foto's is dat je opa (vliegtuig) monteur (mechaniker) was.

Op de eerste foto staat jouw opa in burger? Ik herken hem wat lastig.

Ik onderschrijf overigs het verhaal van Jurgen aangaande de 2 jaar opleiding.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

Op de eerste foto staat mijn opa in het midden achterin in dat donkere net pak.
Ik kan je conclusie bevestigen zover ik weet was hij inderdaad monteur en heeft niet zoveel op de voorgrond
Gevochten zeg maar.alleen denk ik rond d-day dat hij wel wat meer actie heeft gezien.
Nog een vraagje: op de eerste foto staat links een hogere "officier" weet jij misschien wat zijn rang was?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door michiel01 »

De man op links is denk ik een gefreiter of obergefreiter te zien aan de kraagspiegels. De foto wekt de indruk dat je opa onderdeel was van de vast grondtroepen van de vliegbasis. De foto heeft een lekker sociaal karakter (Helferinnen of Nederlandse dames (ik zet mijn geld op het eerste) voordat ze naar Breda of Tilburg gaan voor een sapje... Kan je op het origineel zien of de man helemaal rechts een EK lintje in z'n knoopsgat draagt? grappig detail.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

Het lijkt iig wel op een ek lintje als ik het goed opgezocht heb op internet want ik weet niet wat dat is haha
Dus zo'n lintje is voor als je verwondingen hebt opgelopen??
Kan ik ergens terug vinden of opa die ook heeft gekregen want mijn moeder wist mij te vertellen dat hij 2 granaatscherven en z'n been had.
Of zijn dat dingen die ik allemaal te horen krijg als ik antwoord van de WASt terug krijg?
Wat kan ik eigenlijk verwachten van hun? Hebben hun bv zijn wehrpas? Heb geen idee wat voor informatie hun hebben maar ben wel heel nieuwschierig haha
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse acteur Heinz rühmann

Bericht door Roel maas »

Ik ben nog even in zijn naturalisatie papieren gaan snuffelen en daar staat dat hij 2 maanden op vliegveld Eindhoven heeft gewerkt ( denk dan inderdaad RAD) en daarna is gekeurd en als obergefreiter bij de Wehrmacht
Heeft gezeten.
En nu lees ik op een ander document dat hij van 29 feb 1940 tot 1 april 1942 in gemert heeft gewoond.
Dus zou het kunnen dat hij van april tot oktober 1942 in quarmbeck bij Heinz heeft gezeten op de een of andere manier?
Alleen dat strookt dan weer niet met wat Michiel zegt over de site ww2.dk. Als die gelijk hebben dan moet opa hem inderdaad ergens anders hebben gezien. Er staat helaas niks over gilze rijen in de papieren dus wanneer hij daar precies heeft gezeten is mij nog steeds onduidelijk
Plaats reactie