Poolse opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
pborg75
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2015, 16:53

Poolse opa

Bericht door pborg75 »

Hoi allemaal,

Ben nieuw hier en heb me ingeschreven omdat ik met een persoonlijke zoektocht bezig ben. Misschien kan iemand me helpen?
Het gaat om de opa van mijn vriendin. Het schijnt dat hij in het Engelse leger heeft gevochten totaan het einde van de tweede wereldoorlog maar dat is ook bijna alles wat er bekend is. Ik zou graag wat meer over hem willen weten. Na de oorlog heeft hij to zijn familie slechts kleine flarden losgelaten over wat hij in de oorlog heeft gedaan en meegemaakt. Zelfs zijn kinderen weten erg weinig, erg jammer maar waar.

Wat weet ik wel, onder enige voorbehoud?
- hij is geboren in Skopow Polen in het jaar 1922
- Hij is vervolgens tijdens de oorlog als dwangarbeider in Oostenrijk tewerkgesteld dit door de Duitse bezetter
- Op onbekende wijze is hij vervolgens naar Engeland gegaan en heeft zich aangesloten bij het Engelse leger of in ieder geval onder Engelse vlag hebben gediend.
- hij zou in Italië hebben gevochten
- na de oorlog kon hij vanuit het Engelse leger kiezen of hij daar wilde blijven of dat hij naar Amsterdam wilde om daar lasser te worden. Hij heeft gekozen voor dat laatste en is zodoende in Amsterdam terechtgekomen alwaar hij ook zijn Nederlandse vrouw heeft ontmoet en in het Centrum van Amsterdam zijn 2e leven is begonnen. Tot zijn dood, zo'n 7 jaar geleden, heeft hij daar gewoond. Zowel hij als zijn vrouw zijn helaas overleden.

Ik heb wat foto's van zijn zoon gekregen welke ik zal plaatsen. Tevens prijkt op zijn baret een Pools baretembleem en ik heb een Duitse arbeiderspas van hem in kunnen zien waarin staat vermeld in welke plaats in Oostenrijk hij tewerk was gesteld en zaken over zijn verblijf aldaar. Foto van deze pas zal ik ook zsm proberen te plaatsen.

Er zijn heel veel zaken die me boeien omtrent hem. Zijn zoon geeft aan dat hij bij het Engelse leger heeft gezeten en in oa Italie zou hebben gevochten. Allemaal mogelijk maar hoe kon hij ontsnappen en hoe kon hij naar Engeland komen? Zijn de foto's wel echt uit de oorlog of van vlak erna? Op zijn baret zit echt een Poolse adelaar. Goed mogelijk gezien er meer dan 200.000 Polen in dienst van het Engelse leger waren aan het eind van de oorlog maar toch...... zijn familie sprekt echt over het engelse leger alwaar hij gediend zou hebben. Waar heeft hij allemaal gevochten en wat heeft hij meegemaakt.

Kortom......... ik zou het echt top vinden om meer over hem te weten te komen. Het klinkt alsof het wel een echte held is zo op voorhand.

Weet iemand bijv. of er een site is van het ENgelse leger waar je op naam naar veteranen kunt zoeken uit wo2? Heb wel een site gevonden waar je moet betalen maar zou dat de enige zijn?

Alvast dank allen

ps: op de foto's met de mitrailleur is hij de meest linker. Op de groepsfoto de man met de baret iets link van het middden
Bijlagen
opa4.jpg
opa3.jpg
opa2.jpg
opa1.jpg
op5.jpg
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Poolse opa

Bericht door michiel01 »

te zien aan zijn uniform en embleem heeft hij inderdaad in Italie gezeten, bij het: Polish 5th Kresowa Infantry Division
voor het opzoeken van Polen in Britse dienst is dit waar je moet zijn: http://www.pism.co.uk/

good luck!

Michiel
pborg75
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2015, 16:53

Re: Poolse opa

Bericht door pborg75 »

Dank Michiel, vet dat je dat al kunt zien? Waaraan herken je de eenheid in dit geval?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Poolse opa

Bericht door michiel01 »

graag gedaan, op de derde foto is duidelijk het armembleem van de Kresowa (ook wel: Kresy) Infanterie divisie te zien. Die vielen onder het 2e Poolse Korps, onder leiding van Generaal Anders en vocht in Italie.
De link in mijn vorige bericht van het Sikorski instituut is de beste manier om meer over opa te weten te komen. Daar hebben ze van het overgrote deel van de Polen in Britse dienst de gegevens liggen. Varierend van service records, t/m welke onderscheidingen iemand heeft gehad. Als ze je ergens kunnen helpen is het daar.
pborg75
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2015, 16:53

Re: Poolse opa

Bericht door pborg75 »

Dankje, heb de brief al opgesteld, gaat morgen op de bus. Wel jammer dat het niet via email kan maarja beter dan niets. Fijne avond nog
Plaats reactie