Stoottroepen en nederlanders samenwerkend met allies.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
joosttiel
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2015, 02:02

Stoottroepen en nederlanders samenwerkend met allies.

Bericht door joosttiel »

Waar kunnen we terecht om te onderzoeken wat en waar mijn (schoon)vader is geweest nadat hij zich heeft aangesloten bij de geallieerden? Later kwam hij terecht bij de stoottroepen, we hebben 'ontslagbrief' aug. of sept 1945. Hier is een foto van hem (links), herstellend van een schotwond.
Afbeelding
joosttiel
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2015, 02:02

Re: Stoottroepen en nederlanders samenwerkend met allies.

Bericht door joosttiel »

Nog een paar foto's, wie weet er iets? Groepsfoto met zuster genomen in revalidatiecentrum Boschoord te Oisterwijk.
Afbeelding
Lijkt wel een foto van gezellig vakantiekamp, maar realiteit was anders. Mogelijk in Kleef of elders aan de Rijn.
Afbeelding
Groeten uit Tiel
Laatst gewijzigd door joosttiel op 26 mei 2015, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Stoottroepen en nederlanders samenwerkend met allies.

Bericht door Jim »

De man rechts (je eerste foto) draagt ook een Brits uniform een P37 model.
Je schoonvader draagt een later model de P40. Beide uniformen werden in eenheden (Britse als Nederlandse) door elkaar gedragen. (De kleur van beiden is hetzelfde.)
Toen de geallieerden Nederland binnenkwamen gaven ze Nederlandse vrijwilligers hun uniform Brits, Amerikaans, Canadees. Vele hebben echter langere tijd met blauwe overall vooroorloge Nederlandse helm (armband meen ik) en schouder titels rondgelopen. Al dan niet gewapend met Duitse wapens.

Hier is misschien wat meer te vinden?
http://stoottroepers.nl/
http://www.vvvassen.nl/detail/stoottroe ... e9acb9d0cd

Zeer duidelijk het stukje tweede wereldoorlog:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_S ... s_Bernhard
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
joosttiel
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2015, 02:02

Re: Stoottroepen en nederlanders samenwerkend met allies.

Bericht door joosttiel »

Beste Jim,

ik heb je link gebruikt en:
Nederlands-Indië[bewerken]
Op 20 september 1945 vertrok het 3e Bataljon Stoottroepen, 800 man sterk, vanuit Den Bosch naar Nederlands Indië. Dit waren veelal dezelfde mensen die vanuit het verzet, ingedeeld bij het regiment gevochten hadden in het land van Maas en Waal en in Duitsland. Omstreeks dezelfde tijd vertrokken vanuit Engeland het 1e en 3e Bataljon Stoottroepen, die daar waren voorzien van een tropenuitrusting. Bijna 8000 oorlogsvrijwilligers en dienstplichtige stoottroepers, verdeeld over negen Bataljons hebben gedurende een periode van vijf jaar in Nederlands Indië gediend. Het waren stoters die als eerste eenheden van de Koninklijke Landmacht voet aan wal hebben gezet in Nederlands Indië, vanuit Malakka.
Dit klopt als een zwerende vinger. Jan zat al op de trein. Hij is letterlijk door z'n vader de trein uitgesleept met woorden in de trant van 'genoeg is genoeg, jij gaat met ons de zaak opnieuw opbouwen'. Bewijst maar weer hoe moeilijk het is om in een burgermaatschappij terug te keren kort na een oorlogsperiode. Opa heeft dat denk ik wel ingezien. Jan's beste vriend heeft dacht ik nog 4 of 5 jaar gediend.
Wat ik weet is dat Jan vanaf sept./okt. '44 bij missies met geallieerden optrok. Maar kan er weinig over vinden, muv. een missie.
Plaats reactie