Overleden buurman

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Roy99
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2015, 16:47

Overleden buurman

Bericht door Roy99 »

Ik ben al enige tijd opzoek naar informatie over de pas overleden buurman van mijn opa en oma, het voorafgaande verhaal wat ik met jullie wil delen is vrij lang.

Onlangs is dus de buurman van mijn opa en oma overleden hij had verder geen familie meer en dus geen kinderen of nog levende broers of zussen.
Nu waren mijn opa en oma samen met andere mensen genoemd in het testament, maar nadat de notaris zijn vermogen had verdeeld was er eigenlijk niemand die zijn woning wilden leeghalen.
Toen hebben mijn opa en oma als directe buren die taak opzich genomen omdat ze al jaren bij elkaar over de vloer kwamen, toen vonden wij ( ik ook ) allerlei Duitse oorlogs spullen op zolder.
Mijn opa wist wel dat hij in de oorlog in Rusland heeft gevochten maar meer heeft de buurman nooit vertelt ( misschien uit schaamte ).
Hij heeft ook pas ver na de oorlog zijn Nederlands burgerschap weer terug gekregen ( blijkt uit documenten die we gevonden hebben ).
Ook kwamen we een hoop boeken en een soort 3D boeken tegen over de SS en de oorlog.
Ik heb alles doorzocht qua documenten maar ik kon niks vinden dat hem aan een bepaalde plek of divisie kan koppelen.
Hij had verder überhaupt geen documenten dat hem met zijn Duitse diensttijd kon koppelen.
En aangezien de man helaas geen familie meer heeft Is er dus niemand waaraan ik dit zou kunnen vragen.
Hij was immers geen familie en ik weet dus niet of organisaties die informatie wel verschaffen aan 3e.
Ik zou graag willen weten welke instanties ( zowel binnen als buitenland ) ik zou kunnen raadplegen voor meer informatie ?
Mochten jullie meer informatie nodig hebben om mij op weg te helpen dan hoor ik het graag.

Kleine update: hij had volgends mijn opa en oma een tatoeage op zijn arm zitten van zijn diensttijd, ik heb gelezen dat dit waarschijnlijk betekent dat hij bij de SS zat.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ?

Groetjes Roy
dg1983
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 okt 2012, 15:42
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Overleden buurman

Bericht door dg1983 »

Bijzonder verhaal lijkt het mij en dat ook nog eens aardig bij mij in de buurt
Roy99
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2015, 16:47

Re: Overleden buurman

Bericht door Roy99 »

Ik woon zelf in Albranswaard maar mijn opa en oma wonen in Rotterdam.
Mochten er mensen zijn die mij kunnen helpen dan hoor ik het graag.
Chillax
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 aug 2015, 14:43

Re: Overleden buurman

Bericht door Chillax »

Is het misschien mogelijk dat ie wel degelijk familie heeft maar dat die hem verbannen hebben omdat ie bij de SS gezeten heeft? Een notaris behoort normaal gesproken uit te zoeken of er nog erfgenamen zijn maar ik weet niet hoe dat zit als er een testament is. Volgens mij moet je trouwens als je de erfenis aanvaard alles aanvaarden en kun je niet kiezen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Overleden buurman

Bericht door Bert-Jan »

als hij voor 1915 is geboren kun je gewoon informatie opvragen bij het nationaal archief

http://www.gahetna.nl/vraagbaak/onderzo ... htspleging

hier staat wel hoe je het kunt aanvragen.
Roy99
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2015, 16:47

Re: Overleden buurman

Bericht door Roy99 »

We weten 100% zeker dat hij verder geen familie meer heeft die nog leeft, misschien verdere achter familie maar geen directe naasten meer die hiervoor in aanmerking kwamen.
Ik heb tevens na lang zoeken een brief gevonden van het ministerie van justitie uit april 1981 waarin wordt beschreven dat de buurman zijn aanvraag voor neutralisatie in ontvangst is genomen en in behandeling is.
Dit wel ten koste van 300 gulden, misschien dat dit wat meer duidelijkheid schept ?

Groetjes Roy en bedankt voor alle reacties !!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Overleden buurman

Bericht door Bert-Jan »

Gewoon een mailtje sturen naar het nationaal archief sturen.
Roy99
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2015, 16:47

Re: Overleden buurman

Bericht door Roy99 »

Ik heb even een mailtje gestuurd en zal de reactie even afwachten, bedankt voor alle reacties ! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Overleden buurman

Bericht door asjemenou »

Apart verhaal. Zorg in ieder geval dat je een kopie hebt van het testament van de overleden buurman waarin je opa en oma worden vermeld. Dit lijkt mij een bewijs dat je een binding met de overleden persoon hebt gehad. Misschien niet vereist maar zo'n document kan makkelijk zijn als je hulp wilt van één of meerdere instanties.

Of de overleden buurman geen familie meer heeft daar kan ik niets over zeggen. Het is wel zo dat een notaris dit goed uitzoekt. Dit kan dan ook ver gaan. Ik ken een vergelijkbaar geval waarbij achter achterneven en -nichten werden aangeschreven en in aanmerking kwamen voor een erfenis.
Mogelijk is het testament ooit zelf door de buurman opgesteld en heeft hij beslist aan wie hij zijn erfenis zou nalaten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Roy99
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2015, 16:47

Re: Overleden buurman

Bericht door Roy99 »

Zijn testament was dusdanig opgesteld dat hier geen familie in werd benoemd, dit is voor zijn dood door hem zelf bepaald.
Bedankt voor de reacties ! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Overleden buurman

Bericht door Kugelblitz »

Klinkt inderdaad als een Nederlander die voor de Duitsers aan het oostfront heeft gevochten. Wat voor militaria hebben jullie nog meer gevonden, mogelijk kan dat ook e.e.a. ophelderen?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Overleden buurman

Bericht door Timster »

Bij het nationaal archief moet iemand minstens 1 jaar dood zijn voor je informatie over deze persoon kan opvragen. Tenzij idd voor 1915 geboren, maar ga er even gemakshalve vanuit dat hij geen 100 is geworden.
Roy99
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2015, 16:47

Re: Overleden buurman

Bericht door Roy99 »

Hij is nu al 1,5 jaar dood, ik kan bij het NA een verzoek indienen maar dit gaat niet zonder overlijdensakte of ander iets om te bewijzen dat hij overlede is.
Nu dus even opzoeken of we de rouwkaart nog ergens hebben opgeborgen.

Bedankt voor alle hulpzame reacties !
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Overleden buurman

Bericht door Bert-Jan »

Foto van de grafsteen of van de advertensie is ook goed
Roy99
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2015, 16:47

Re: Overleden buurman

Bericht door Roy99 »

de beste man is gecremeerd en waar het stoffelijk overschot is gebleven dat weten we niet, en een rouwadvertentie heb ik helaas ook niet.
We zijn hard opzoek naar de rouwkaart maar probeer die maar eens te vinden als die door een bejaard echtpaar is opgeborgen.
Bedankt voor alle hulpzamen reacties !!!
Plaats reactie