Paddy O’Callaghan

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Paddy O’Callaghan

Bericht door Jan m »

Goedemiddag,
Vorige week ben ik naar Engeland geweest, ik heb daar met enkele Engelse veteranen gesproken die hebben deelgenomen aan operatie Market Garden. Een van de veteranen, die heeft gediend in het South Staffordshire Regiment vroeg mij of ik er wellicht achter kon komen wat er met ene Paddy O’Callaghan is gebeurd. Hij staat ook niet in het boek wat speciaal voor het regiment is geschreven. Hieronder staat wat hij mij vertelde.

We lagen voor de kerk in Oosterbeek in een loopgraaf. Ik moest naar het toilet, Paddy bleef achter. Toen ik terugkwam was er een granaat ingeslagen. Er was niks meer van Paddy te zien.

Ik hoor graag of iemand mij verder kan helpen.

Jan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Paddy O’Callaghan

Bericht door asjemenou »

Op de website van de Commonwealth War Graves Commission kan ik drie O’Callaghan's vinden die in Nederland begraven liggen maar geen van deze drie is de persoon die jij zoekt;

https://www.cwgc.org/search-results?ter ... etherlands .

Op het Arnhem Oosterbeek War Cemetery ligt niemand begraven met deze naam.

De veteraan die jij sprak behoorde tot het South Staffordshire Regiment maar behoorde Paddy O’Callaghan ook tot dit regiment?
Je hebt het in je topic over een loopgraaf voor de kerk van Oosterbeek. Heb je weleens van de Lonsdale Force gehoord? Zie; https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lonsdale .
Deze eenheid bestond uit restanten van diverse regimenten waaronder de South Staffordshire maar ook van bijvoorbeeld de Artillery.
Als ik zoek op de Britse website "Findmypast, British Army Casualty Lists 1939-1945" dan vind ik een aantal O’Callaghan's die in 1944 zijn gesneuveld waaronder een artillerist.
https://search.findmypast.co.uk/search- ... lastname=o .
Of dit de betreffende persoon zou kunnen zijn weet ik niet. Het is speculeren, zie de afbeelding.
Wil je zeker zijn dan heb je meer personalia van de betreffende persoon nodig.
Een (veronderstelde) naam is niet voldoende.
Schermafbeelding 2017-10-19 om 22.27.02.png
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Paddy O’Callaghan

Bericht door Jan m »

Hallo,

Hartelijk dank voor je reactie! Paddy is zeker geen voornaam, dat is dus behoorlijk moeilijk. Ook ik heb al de vraag gesteld of hij zeker tot de Staffs behoorde, volgens de veteraan was dit zeker het geval. Hij kende hem al voor Market Garden. Helaas is alle info erg summier.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Paddy O’Callaghan

Bericht door asjemenou »

Het is maar de vraag of hoe zeker de veteraan is van zijn herinnering.
Hij had zelf ook actie kunnen ondernemen. Als veteraan zijnde zit hij dichter bij het vuur dan jij. Als de veronderstelde Paddy O’Callaghan in 1944 bij het South Staffordshire Regiment heeft gediend dan staat dit toch ergens geregistreerd.
Via zo'n mogelijk register had hij in contact kunnen komen met de nabestaanden van Paddy O’Callaghan. Deze nabestaanden hebben toch zeker ooit eens een officieel schrijven gehad van diens mogelijke vermissing (MIA).
Hoe langer je daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt. Nabestaanden zoals ouders, broers, zusters, echtgenote of kinderen kunnen inmiddels zijn overleden of verhuisd.
Misschien kan deze website je verder helpen in je speurtocht; http://www.wartimememoriesproject.com/w ... p?pid=1546 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Paddy O’Callaghan

Bericht door Jan m »

Het vreemde is dat hij een boek met register heeft, maar daar staat geen Paddy in vermeld. Ik zal eens een kijkje nemen op de website.
Plaats reactie