Arbeitseinsatz en de kerkrazzia's

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Arbeitseinsatz en de kerkrazzia's

Bericht door Roel R. »

Eergisteren 60 jaar geleden werd mijn opa tijdens de ochtend mis door de Grune Polizei opgepakt. Hij zou verdedigingswerken moeten gaan maken rond Roermond. Niemand geloofde dit verhaal. Het was al bekend dat de Duitsers de mannen zouden komen halen voor de Arbeitseinsatz.

Tijdens de tocht naar Roermond ontsnapte een broer van mijn opa met een vriend van hem, de Duitsers achtervolgde hun en schoten zijn vriend in zijn rug tijdens het overzwemmen van een beek, hij overleed aan zijn verwondingen. Na dit oponthoud ging de reis verder. Met veewagens gingen ze naar Duitsland. Daar zaten ze een tijd in een kamp. Plaatselijke boeren kwamen daar knechten ( lees slaven ) uitzoeken. Als je geluk had kreeg je een goede baas, als je pech had kreeg je met de zweep. Mijn opa had geluk.

Na een aantal maanden werk was hij het moe en samen met een paar andere sloegen ze op de vlucht richting de Nederlandse grens. Daar aangekomen. Slechts een 10tal km van huis werden ze door militairen terug gestuurd. Wat er na die periode gebeurd is hebben we nooit geweten totdat mijn opa op het sterfbed lag. Daar vertelde hij over hoe hij daarna in het gebombardeerde Berlijn puin moest ruimen. Niet alleen het puin maar ook de slachtoffers daaronder. Hij heeft tot op zijn sterfbed nachtmerries gehad van een dode vrouw met haar baby'tje nog op haar borst geklemd.

Wie heeft er familie die ook mee genomen is naar Duitsland tijdens de oorlog? En wat hebben ze meegemaakt?

informatie:

http://www.documentatiegroep40-45.nl/dw ... insatz.htm
http://www.kerkrazzia.nl/
Laatst gewijzigd door Roel R. op 10 okt 2004, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Ik heb vandaag een half uurtje kunnen praten met deze Meneer:

http://www.kerkrazzia.nl/neer_winkelmolen1_main.htm

Ik heb ook al zijn documenten uit die tijd kunnen bewonderen.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Zeer indrukwekkend verhaal Roel.
Ook bedankt voor de links.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Re: Arbeitseinsatz en de kerkrazzia's

Bericht door Miesjel »

Roel R. schreef:http://www.documentatiegr(...)d/arbeitseinsatz.htm
De link doet het niet, volgens mij moet er op de plaats van "(...)" nog iets staan.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Link aangepast. Even voor de duidelijkheid, verwar de arbeitseinzatz niet met het NAD.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik ken het verschil, ik neem dan ook aan dat het een algemene opmerking was ;)

Bedankt voor het aanpassen van de link, nu heb ik weer even wat intressants te lezen :D
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

@ Roel ik weet alleen dat de broer van mijn opa in de kerk zat tijdens de razzia in Horn. Hij is toen met een slepend been naar buiten '' geslenterd" en de duitser lieten hem gaan.

Hij heeft zich toen hij thuis was, op zolder verstopt maar is daar toch gevonden. Hij werd in Duitsland tewerkgestelt in een garage.

2 dagen na de Razzia stond er opeens een Duitse officier bij mijn opa op de stoep. Hij vroeg of ze zijn broer hadden meegenomen. Mijn opa antwoorden daarop; ''ja''. Toen zij de officier; dan ga ik hem terug halen!.
En ja hoor 2 weken later was mijn opa zijn broer weer thuis.

Na al dit gebeuren kwam die Duitse Officier vaker over de vloer. Hij vertelde altijd over wat hij allemaal had meegemaakt en aan het einde van elk verhaal huilde hij altijd ( hij was bang dat hij zijn vrouw en kinderen nooit meer terug zou zien) en wees dan richting Roermond.

Hij is toen op 15 November bij een patrouille ( wat een woord :!: )
er tussen uit gepiept ( GEVLUCHT ) en heeft zich toen aan de Engelse overgegeven die op 16 november Horn bevrijdde.

mzzl :P
Darryl
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Owja wat mijn opa zijn broer allemaal heeft meegemaakt weet ik niet.
Hij leeft nu niet meer, maar zover ik weet heeft hij er noot over vertelt.

Maar misschien weet mijn opa er meer van :) .

mzzl :P
Darryl
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten