Amnestie Vlaamse Oostfronters

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

antwerpx schreef:Pas daar mee op. De reden van velen om te gaan was juist het verwerven van vrijheden en zo de agressor een beetje minder tegenwoordig laten zijn in het vaderland. Zoals jij het zegt lijkt het eerder of ze de schade wilden verergeren, terwijl het (voor een deel an toch) eerder draaide om de schade te beperken.
:? Hier ben ik je kwijt. Schade beperken door aan de kant van de agressor te gaan vechten?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Misschien even concreter: Reimond Tollenaere zei ooit tijdens een wervingsrede (uit het hoofd, hou rekening met onopzettelijke verdraaiing van woorden): "Nu we de kans krijgen om ons in te zetten voor Duitsland, moeten we die met beide handen grijpen, zodat we in het nieuwgevormde Europa, na de eindoverwinning, als Vlaanderen recht van spreken zouden hebben".

Velen gingen in de hoop een zekere onafhankelijkheid te bekomen na de eindoverwinning. Als men toen kon zeggen "wij hebben in de tijd ons bloed gegeven" kon men natuurlijk meer privilleges eisen dan wanneer men nooit een poot had uitgestoken voor de overwinnaar.

Zo werd het hen voorgeschoteld, wat daar van waar zou zijn hebben we het raden naar.

Ik hoop dat het nu wat begrijpelijker is.

Edit: even de typfouten eruit gehaald
Laatst gewijzigd door Peter M op 17 okt 2004, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Die andere Timo
Lid

Begrijpelijker wel, maar vanuit het oogpunt die hen na de oorlog veroordeelden - de mensen die ook de terreur van de nazis niet zagen zitten - was dat natuurlijk allemaal niet terzake doende. Die zagen hen gewoon als verraders.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

De laatste tijd is het trouwens veel verergerd, vroeger schuimden politici (bv Vic Anciaux) de Oostfrontersbals af, nu durft niemand zich nog wagen om dat ze bang zijn door de linksen gestigmatiseert te worden als 'verraders'. Enkele monumenten zouden op zijn minst toch gepast zijn vind ik want momenteel ken ik er maar 1 en dat heeft dan nog zoveel kritiek, terwijl het ook mensen waren als ons. Toen het Vlaamse Legioen werd omgedoopt tot SS-Sturmbrigade 'Langemarck' en de kans bestond dat ze aan het Westfront zouden moeten strijden hebben velen zich verzet en op sommige plaatsen waren er opstanden want ze wilden TOTAAL NIET tegen hun landgenoten vechten.
Die andere Timo
Lid

Veteraan schreef:terwijl het ook mensen waren als ons.
Wie zijn "ons"? Misschien zoals jij maar zeker niet zoals ik. Nog los van de taalfout (het is "mensen zoals wij") 8)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
gilles
Lid

Bericht door gilles »

Zoals antwerpx al zei, ik geloof dat de vlaamse oostfronters o.a. vochtten om meer onafhankelijkheid te hebben en niet een gewone staat te zijn zoals de vele anderen onder de duitsers.

En de duitsers hebben er alles aan gedaan om het bolsjewisme 'duivels' te laten lijken zodat de meeste mensen het echt begonnen te geloven.

En je kan het GEEN verraders noemen want ze wouden niet vechtten tegen hun eigen volk, wie hebben ze dan verraden.......

Wie Vlaamse oostfronters verraders noemt zou misschien beter is wat lezen over de historie van de vlaamse oostfronters dan ze verraders te noemen......
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Gilles dat zeg je nu wel zo maar nu vraag ik mij af wat jij dan al hebt gelezen welke boeken etc??
gilles
Lid

Bericht door gilles »

IK heb al naar verscheidene docu's gezien over de kollaboratie en vlamingen aan het oostfront, ik heb al veel gelezen op het internet en ben bezig in 'de kollaboratie' van maurice de wilde.

Denk je nu echt dat ik mijn mening erover zou zeggen moest ik er niets over weten.... :|

Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

gilles schreef: En je kan het GEEN verraders noemen want ze wouden niet vechtten tegen hun eigen volk, wie hebben ze dan verraden.......

Wie Vlaamse oostfronters verraders noemt zou misschien beter is wat lezen over de historie van de vlaamse oostfronters dan ze verraders te noemen......
Dit is perfect wat ik bedoel.
@Timo: met 'ons' bedoel ik gemiddelde Vlamingen.
gilles
Lid

Bericht door gilles »

Veteraan schreef:
gilles schreef: En je kan het GEEN verraders noemen want ze wouden niet vechtten tegen hun eigen volk, wie hebben ze dan verraden.......

Dit is perfect wat ik bedoel.
We zijn da ook pure vlamingen hé :P

Die andere Timo
Lid

gilles schreef:Zoals antwerpx al zei, ik geloof dat de vlaamse oostfronters o.a. vochtten om meer onafhankelijkheid te hebben en niet een gewone staat te zijn zoals de vele anderen onder de duitsers.
...prachtig, maar toch kan ik meer waardering opbrengen voor de Engelandvaarders en anderen die zich niet wilden neerleggen bij een nazistische overheersing.
gilles schreef:En de duitsers hebben er alles aan gedaan om het bolsjewisme 'duivels' te laten lijken zodat de meeste mensen het echt begonnen te geloven.
...niet alleen de Duitsers, ook de vooroorlogse Belgische kerk en staat. Toch hebben mensen die niet[/]u] in de Duitse propagande trapten het volste recht hun landgenoten die de Duitse kant kozen als verraders te zien.
gilles schreef:En je kan het GEEN verraders noemen want ze wouden niet vechtten tegen hun eigen volk, wie hebben ze dan verraden.......

Hun eigen volk. Zonder rechtstreeks op landgenoten te willen schieten droeg hun keuze ertoe bij dat België bezet bleef door de nazis. Misleid of niet, nobele bedoelingen of niet, het blijft een feit dat anders denkende Belgen - zij die tegen de Duitse bezetting waren - het als landverraad zagen als je dienst nam in het Duitse leger. Misschien konden ze een zekere onafhankelijkheid krijgen maar bevrijding van het bezette België zou het nooit opleveren.
gilles schreef:Wie Vlaamse oostfronters verraders noemt zou misschien beter is wat lezen over de historie van de vlaamse oostfronters dan ze verraders te noemen......

...Nogmaals: iedere Belg die tegen de Duitse bezetting van zijn vaderland wilde heeft het volste recht om Oostfronters als verraders te zien. Iedere Belg die familieleden of vrienden verloor door de nazi terreur heeft het volste recht om de Oostfronters als verraders te zien. Goede bedoelingen of niet, misleid of niet, ze streden voor de verkeerde zaak.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Aan de ene kant vind ik de oostfronters verraders omdat ze samenspanden met de vijand die tenslotte toch hun eigen land heeft bezet. Aan de andere kant werden ze toch een stuk misleid. Met de leugens zoals ' het rode gevaar, het bolsjewisme is een bedreiging voor het Westen en moet uitgeroeid worden, werden ze een loer gedraaid. Later gingen ze wel meer beseffen dat ze geen oorlog meer voerden van Westen vs Communisten maar dat ze oorlog voerden voor Hitler zijn machtsuitbreiding.
War is something human...
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Ruben schreef:Later gingen ze wel meer beseffen dat ze geen oorlog meer voerden van Westen vs Communisten maar dat ze oorlog voerden voor Hitler zijn machtsuitbreiding.
Bron?
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Jah welk boek was dat nu ook weer :oops:
War is something human...
gilles
Lid

Bericht door gilles »

Die andere Timo schreef:
gilles schreef:Zoals antwerpx al zei, ik geloof dat de vlaamse oostfronters o.a. vochtten om meer onafhankelijkheid te hebben en niet een gewone staat te zijn zoals de vele anderen onder de duitsers.
...prachtig, maar toch kan ik meer waardering opbrengen voor de Engelandvaarders en anderen die zich niet wilden neerleggen bij een nazistische overheersing.
gilles schreef:En de duitsers hebben er alles aan gedaan om het bolsjewisme 'duivels' te laten lijken zodat de meeste mensen het echt begonnen te geloven.
...niet alleen de Duitsers, ook de vooroorlogse Belgische kerk en staat. Toch hebben mensen die niet[/]u] in de Duitse propagande trapten het volste recht hun landgenoten die de Duitse kant kozen als verraders te zien.
gilles schreef:En je kan het GEEN verraders noemen want ze wouden niet vechtten tegen hun eigen volk, wie hebben ze dan verraden.......

Hun eigen volk. Zonder rechtstreeks op landgenoten te willen schieten droeg hun keuze ertoe bij dat België bezet bleef door de nazis. Misleid of niet, nobele bedoelingen of niet, het blijft een feit dat anders denkende Belgen - zij die tegen de Duitse bezetting waren - het als landverraad zagen als je dienst nam in het Duitse leger. Misschien konden ze een zekere onafhankelijkheid krijgen maar bevrijding van het bezette België zou het nooit opleveren.
gilles schreef:Wie Vlaamse oostfronters verraders noemt zou misschien beter is wat lezen over de historie van de vlaamse oostfronters dan ze verraders te noemen......

...Nogmaals: iedere Belg die tegen de Duitse bezetting van zijn vaderland wilde heeft het volste recht om Oostfronters als verraders te zien. Iedere Belg die familieleden of vrienden verloor door de nazi terreur heeft het volste recht om de Oostfronters als verraders te zien. Goede bedoelingen of niet, misleid of niet, ze streden voor de verkeerde zaak.

Maar die oostfronters dachtten dat het rode leger België gingen innemen en dachtten dat ze een goede zaak deden !

Plaats reactie